2022-01-23, 09:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Tydligen har han finansierat Bitcoin köp via relativt dyra obligationslån.
Lustigt för jag har hört att han finansierat Bitcoin med väldig fördelaktiga lån. Han är trots allt raketforskare, inte en idiot.
2022-01-23, 09:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Jag tror att kryptovalutor är något som hör till framtiden och kommer förändra hur världens ekonomier fungerar. Men varför är det just bitcoin som är grejen? Tänk som det skulle komma en ny mycket bättre kryptovaluta nästa år? Det här mitt argument mot bc.
Jag tror det kommit en bra bit upp mot 10 000 krypto valutor där merparten gjort anspråk på att vara "Bitcoin dödaren" genom åren. Ingen har varit i närheten av ett hot.

Jag brukar jämföra sådan skepticism med att vara skeptisk mot internet då det när som helst kan komma ett mycket bättre internet...

Dock skall det sägas, att tokens som sysslar med DeFi, GameFi och NFT:er är starkt konkurens utsatta av varandra. Varför det är så är för att tekniken fortfarande är under utveckling och det finns så många olika parametrar att optimera.
Det är inte otroligt att den striden slutar med att vi har 5-10 tokens som dominerar medans resten av alla tusentals blir överflödiga.

Men på området "Store of value" så är Bitcoin den ultimata lösningen. Som Hajen, som inte behövts evolvera genom miljontals av år.
2022-01-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Lustigt för jag har hört att han finansierat Bitcoin med väldig fördelaktiga lån. Han är trots allt raketforskare, inte en idiot.

om någon lånar ut pengar för spekulation i bitcoin och gör lånet "fördelaktigt" är den personen en idiot. Du kan nog räkna med att raketforskaren får betala hög ränta för ett högrisklån.

Han är körd, bitcoins är körda. långivaren är körd.
2022-01-23, 09:41
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
om någon lånar ut pengar för spekulation i bitcoin och gör lånet "fördelaktigt" är den personen en idiot. Du kan nog räkna med att raketforskaren får betala hög ränta för ett högrisklån.
Precis. Vilket isf säger att det inte är ett blanco lån för Bitcoin spekulering vi talar om, utan att det finns en bra säkerhet i botten, eller hur?
2022-01-23, 09:44
Medlem
Citat:
Precis. Vilket isf säger att det inte är ett blanco lån för Bitcoin spekulering vi talar om, utan att det finns en bra säkerhet i botten, eller hur?

bitcoin/tulpanlökar är inte en bra säkerhet. Vad annars har han som säkerhet? Guld? fastigheter? annat?
2022-01-23, 09:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vad annars har han som säkerhet? Guld? fastigheter? annat?
Ja, eller företaget, värdpapper eller något annat. Kanske en blandning av allt.
Vad vet jag?

Kanske är det ett blanco lån som ni verkar vilja göra gällande? Länka gärna isf.

Banker brukar ha höga krav på säkerhet för alla sina lån, så jag ser inte varför det skulle finnas anledning att tro annat även i detta fall.
2022-01-23, 10:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

6.125% på en av dom i alla fall. Om det är fördelaktigt eller inte får man bedöma själv men det är en relativt hög ränta även för företagsobligationer. Hur tror du det kommer gå?
2022-01-23, 10:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
6.125% på en av dom i alla fall. Om det är fördelaktigt eller inte får man bedöma själv men det är en relativt hög ränta även för företagsobligationer. Hur tror du det kommer gå?
Det kan stämma.
Mot Bitcoin som snittar +150% per år är det obetydligt i sammanhanget, det är så han resonerar.
2022-01-23, 10:15
Medlem
Citat:
Det kan stämma.
Mot Bitcoin som snittar +150% per år är det obetydligt i sammanhanget, det är så han resonerar.

fast det är vad som var förr - nu snittar ju inte bitcoin det längre, det går back så det skriker om det.

så nu är räntan ett jävla problem.

och bitcoin ger ju inga utdelningar, det handlar ju enbart om att få någon annan att betala mer, för att den personen tror någon annan ska betala mer, osv osv osv.

Så inga utdelningar, starkt nedåtgånde värdeutveckling och räntor att betala.

Går ju "sådär" för han, vem han nu är.
2022-01-23, 11:35
Medlem
Citat:
fast det är vad som var förr - nu snittar ju inte bitcoin det längre, det går back så det skriker om det.

och bitcoin ger ju inga utdelningar, det handlar ju enbart om att få någon annan att betala mer, för att den personen tror någon annan ska betala mer, osv osv osv.

Dem vet att bitcoin är volatilt. Det går upp fort, går ner fort.
Du tror helt ärligt, att ingen av dem, varken låntagaren eller långivaren visste att det skulle bli så?

Bitcoin kan droppa ytterligare -40% till och han ligger +-0. Så du kan sitta nog sitta lugnt i båten.
2022-01-23, 11:39
Medlem
Citat:

Nu har priset gått ner runt 50% sedan November, det är fullständigt normalt i Bitcoin-världen.

Folk springer runt med håret brinnande och viftar med armarna, tror att Bitcoin nu är trasigt och att allt hopp är ute. Att Microstrategy ska gå i konkurs och att El Salvador ska gå i statsbankrutt, och alla kryptoholders ska börja jobba på McDonalds.

Hög volatilitet är priset man betalar för en fantastisk utveckling över längre tid.

När jag köpte BTC så var det samstämmiga rådet från alla att det var en helt vansinnig idé, med typ samma argument som idag, men det visade tvärtom vara det bästa jag kunde ha gjort. Jag är oändligt tacksam att jag inte lyssnade på alla olyckskorpar. Och samma sak är sann idag. Om man planerar att hålla Bitcoin under lång tid är det den bästa tillgången du kan köpa. Tåget har inte gått, framtiden ser väldigt ljus ut, och den som köper nu är fortfarande extremt tidigt på bollen.
2022-01-23, 11:59
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Tåget har inte gått, framtiden ser väldigt ljus ut, och den som köper nu är fortfarande extremt tidigt på bollen.
Måste få in nytt folk i ponzin

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in