Citat:
Ursprungligen postat av
KABUN
När det gäller Ukraina och NATO så har ryssarna varit kristallklara hela tiden. Det kommer dom aldrig att acceptera. Liksom USA ej accepterade de sovjetiska raketer på Kuba. Processen startade i Bukarest 2008 då NATO-medlemskap utlovades till Ukraina. Angela Merkel som ju själv är gammal östtyska och nu NATO-medlem med sovjetiskt godkännande var inte nöjd. Hon sa: "Detta kommer att sluta med katastrof!" Men ingen lyssnade. Att Sevastopol, ryssarnas flottbas på Krim skulle släppas till USA och NATO fanns givetvis inte på kartan. Det skulle innebära den största militära nederlaget i Rysslands historia om det skedde.
Jag kan hålla med om att detta är problematiskt.
Det finns (hos mig) förståelse (för Ryssland) när det gäller det brutna löftet.
Eftersom de såg det som ett potentiellt hot mot dem (de litar så klart inte på NATO/USA)
och ett svek.
Men man får nog lov att förstå varför de forna "Sovjetiska Staterna" har sökt NATO/USA som skydd.
De har erfarenheter som vi inte har. De bär minnet ännu.
OCH det hade varit mycket lättare att bevara Neutraliteten OM R inte vore så hotfulla!
Eller om de inte spionerade. Samlade info. Påverkade eller hotade. Med mera.
Dessa metoder påminner bara folk om vad de INTE vill riskera.
+ Jag hoppas verkligen Ryssland och NATO/USA kan hitta en lösning via samtal nu.
Den bästa möjliga. Att det inte är försent.
Diplomatiskt, värdigt och moget.
Folket förtjänar det, oavsett vilken nation man tänker på!
Senare tillägg/rättelse: jag skrev att löftet är brutet. Det är inte korrekt, felformulerat.
Löftet är inte brutet, ännu!
Men det är väl däråt det vankas, eller i alla fall är det DET R vill ha garantier för inte skall ske!
Och USA/NATO inte går med på.
Eller Ukraina själv, vilket egentligen är viktigast.