2022-01-22, 10:16
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Efter omringningen av Ryssland av amerikanska missiler, tänker du jobba tillsammans? Jobba tillsammans under vapenhot? Ett väldigt roligt förslag.

Världen är rolig.
2022-01-22, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ge mig en enda anledningen till varför man övar anfall om man inte har några senarieplaner för det? Jag menar inte att de har några omedelbara planer på det, men givetvis finns det sådana skisser i deras arkiv. Att din man inte vet om några planer säger ju ingenting, de får ju sina order när det är dags.
En försvarsmakt har som uppgift att planera för alla eventualiteter, det är deras skyldighet precis som statsledningen skall skydda sitt samhälle som prio ett, nu fattar inte vår ledningen det tyvärr dock.
2022-01-22, 10:22
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Fiasko ja. NATO opinionen har svängt till positiv i Sverige.

Lite två skilda frågor faktiskt.

En mätning kan svänga om under loppet av ett dygn medans att ett fiasko sitter präntat för evigt i historieböckerna.
2022-01-22, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Men att han har rätt.

Tittar man på Finland som sällan yttrar sig, dem har en skärgård som är minst lika åtråvärd för Ryssland.
Den förvaras med små rörliga moderna enheter, det finns ingen speciell piedestal som dem har utan allt gäller och att ingen vet var finnarna finns och hur och när dom slår till.

Att kliva rätt fram med slagverk och tromboner det är förlegat, en signalpolitik som endast stormakter har råd med för att dem har täckning, alla vet om att dem har så att det räcker och blir över.

Det råder ingen konflikt i Östersjön och nu är dem samlade där på Gotland och smittar ned varandra med Covid och kommer inte ryssen då vänds det hela till att bli till ett fiasko, media har redan börjat att sjunga i den riktningen.

Inte om Ryssland vill attackera Baltikum och eller skydda Kaliningrad från NATO. Dessutom gör Gotland det svårare för den ryska flottan att operera i södra delen av Östersjön.

När folk skriver om räckvidd så talar de om optimal räckvidd för ofta speciella mål. Dessutom måste man ha ett fungerade system. Till ex Satellit eller radarplan som ger mål data. Jorden är fortfarande rund. Se bara hur Israel åker åttor runt S400 i Syrien.

Försvarsmakten har en bra studie angående S-400.

https://www.foi.se/nyheter-och-press/nyheter/2019-03-04-rysk-a2-ad-formaga-overskattad.html
2022-01-22, 10:35
Medlem
Citat:
Lite två skilda frågor faktiskt.

En mätning kan svänga om under loppet av ett dygn medans att ett fiasko sitter präntat för evigt i historieböckerna.

Haha. Några soldater patrollerar i Visby, möjligen till kostnad av traktamente, Ryssland anfaller inte. Vilken INGEN trott att de skulle. Det är uppe med förlusten av Finland. Ett riktigt trauma för nationen.

Har rysk underrättelsetjänst SÅ dålig förståelse? Då är ni nog tyvärr dömda att förlora ett kalltkrig till.
2022-01-22, 10:40
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Inte om Ryssland vill attackera Baltikum och eller skydda Kaliningrad från NATO. Dessutom gör Gotland det svårare för den ryska flottan att operera i södra delen av Östersjön.

När folk skriver om räckvidd så talar de om optimal räckvidd för ofta speciella mål. Dessutom måste man ha ett fungerade system. Till ex Satellit eller radarplan som ger mål data. Jorden är fortfarande rund. Se bara hur Israel åker åttor runt S400 i Syrien.

https://www.foi.se/nyheter-och-press/nyheter/2019-03-04-rysk-a2-ad-formaga-overskattad.html

Danmark, Polen, Tyskland dem existerar också.
Det går att försvara Gotland på andra sätt än att stå där och stamponera så är det bara.
Vad är själva vitsen med det hela? Ett väl fungerande skalskydd varnar i god tid om något osedvanligt står på G och om man då anser en punkt att vara av oerhört viktig betydelse då hålls den platsen som noga befäst allt sedan årtionden tebax och inte så att det trummas dit i en stundens ingivelse och så bort igen.
2022-01-22, 10:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ge mig en enda anledningen till varför man övar anfall om man inte har några senarieplaner för det? Jag menar inte att de har några omedelbara planer på det, men givetvis finns det sådana skisser i deras arkiv. Att din man inte vet om några planer säger ju ingenting, de får ju sina order när det är dags.

Varför skulle dom ens vilja göra det? Varför tar dom inte isf Åland? Eller öarna utanför Estland eller Finland?

Jag tror du har alldeles för mycket fantasier men om du verkligen vill tro på detta och vara ängslig så är det väl upp till dig! Jag vet iaf att detta aldrig kommer att ske.

Sverige har blivit kränkt 49 ggr av främmande makt senaste tre åren.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VR7mB1/svenskt-territorium-krankt-49-ganger
Senast redigerad av Menea 2022-01-22 kl. 11:01.
2022-01-22, 10:55
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Haha. Några soldater patrollerar i Visby, möjligen till kostnad av traktamente, Ryssland anfaller inte. Vilken INGEN trott att de skulle. Det är uppe med förlusten av Finland. Ett riktigt trauma för nationen.

Har rysk underrättelsetjänst SÅ dålig förståelse? Då är ni nog tyvärr dömda att förlora ett kalltkrig till.

Du får kolla med Ryssland. Jag vet inte ett skit om hur dem tänker där borta.
Du får väl se vad media kommer att trumma till om detta för att meningen är ju den att vi ska tro att ryssen kommer och tar Gotland.
Om inte folk tror på den faran ja då behöver vi inte heller ansluta oss till NATO.
ALLA vet att ryssen kommer inte men att vi ska med i NATO...ok jag fattar, ALLA vet...ok.
2022-01-22, 11:01
Medlem
Citat:
Du får kolla med Ryssland. Jag vet inte ett skit om hur dem tänker där borta.
Du får väl se vad media kommer att trumma till om detta för att meningen är ju den att vi ska tro att ryssen kommer och tar Gotland.
Om inte folk tror på den faran ja då behöver vi inte heller ansluta oss till NATO.
ALLA vet att ryssen kommer inte men att vi ska med i NATO...ok jag fattar, ALLA vet...ok.

Vi ska ansluta oss för att ryssen inte ska fortsätta sina aggressioner och anfalla våra grannar i framtiden.
Eftergifter överväger bara historielösa barn och operatörer.

Alternativet till anslutning är kraftigt upprustning. Jag kan köpa det alternativet men det blir dyrt
2022-01-22, 11:11
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

S - 400 är ju den gamla missilen du får titta på S - 500 om du skall få en uppdaterad och rättvis bild av missilernas räckvidd.
2022-01-22, 11:22
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Vi ska ansluta oss för att ryssen inte ska fortsätta sina aggressioner och anfalla våra grannar i framtiden.
Eftergifter överväger bara historielösa barn och operatörer.

Alternativet till anslutning är kraftigt upprustning. Jag kan köpa det alternativet men det blir dyrt

Men att USA håller på trappa ned sitt engagemang i Europa och att NATO står inför ett val att följa US till Asien eller att se sig som splittrat.
USA är varken intresserat av Ukraina eller att ha en konflikt med Ryssland eller i överhuvudtaget se något tjafs i Europa som skulle betyda att USA måste stanna upp och blöda resurser.

Att stå som Neutral blir till guld inom en snar framtid.
2022-01-22, 11:28
Medlem
Citat:
Men att USA håller på trappa ned sitt engagemang i Europa och att NATO står inför ett val att följa US till Asien eller att se sig som splittrat.
USA är varken intresserat av Ukraina eller att ha en konflikt med Ryssland eller i överhuvudtaget se något tjafs i Europa som skulle betyda att USA måste stanna upp och blöda resurser.

Att stå som Neutral blir till guld inom en snar framtid.

När vi neutrala på riktigt hade vi fjärde största flygvapnet och anpassade ändå landningsbanor för NATO.
Jag är med, vad ska man räkna med i modern tid? Från 1.5% av BNP till 10%? Yrkesmilitär eller värnplikt? Troligen båda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in