2022-01-21, 21:38
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ett jävla tjat om Gotland och att ön skulle vara strategisk viktig för Ryssland nu år 2022 det scenario bygger på ett 10 år gammalt antagande från Sverige.

Och det i en tid då missilerna och robotarna hade en begränsad räckvidd idag når Rysslands nya missil och och robotförsvar hela östersjön inklusive då alla kustländerna från både landbaserade batterier och fartyg samt ubåtar som kan avfyra missiler i undervattensläge och det finns även möjlighet att avfyra missiler från Murmansk.

ALLA militärexperter säger att Gotland är Östersjöns strategiskt viktigaste ö vid en eventuell konflikt i och omkring Östersjön.
2022-01-21, 21:39
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Jag förstod inte direkt... Men de har ingen att slåss där nu... Fienden har redan seglat iväg... Är det inte för sent?
Suck.. Lika lite som svensk militär var på Gotland för att anfalla ryssen är Nato i Östersjön för att börja slåss med ryssen.
Fatta någon gång att det handlar om att markera att man är medveten om den förändrade situationen i och med Rysslands agerande i Ukraina och att västvärlden vill visa att vi kommer försvara oss om ni börjar jävlas.
2022-01-21, 21:39
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Vad är fake, berätta med fakta tack!
Allt du påstod var fejk.
Bara vänd 100% på det du skrev så blir det rätt.
Ni lever i ett dött imperium sen 32 år, ni försöker få liv i en död häst.
Snart kör Indien om er, sen Brasilien….
2022-01-21, 21:41
Medlem
Citat:
Jag förstod inte direkt... Men de har ingen att slåss där nu... Fienden har redan seglat iväg... Är det inte för sent?
Bra fråga, du får väl starta en ny tråd kring dessa skepp
2022-01-21, 21:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nu finns ju Google iof. Och jag misstänker starkt att din och min åsikt om vad en tillförlitlig källa är skiljer sig kraftigt. Jag anser exempelvis inte att rysk stats-tv tillhör den pålitliga sorten.

https://www.svd.se/ryskt-flyg-ovade-anfall-mot-sverige

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ryska_p%C3%A5sken

”Anders Silwer vill inte svara på vad ryssarna övade.”

Finns enormt med rum att spekulera i allt från väderförhållanden till annat när det gäller flygvägar. Tycker knappast det där kan ses som något hot.

Och övar gör Sverige också även samövar med Finland för krig mot Ryssland.
2022-01-21, 21:47
Medlem
jhww82s avatar
Citat:

Ryssarna är "sneaky". De seglar utan transponders så att de inte ska synas via GPS. Nato använder GPS.
Ryssarna har runt 40 skepp i Östersjön... var de exakt befinner sig nu vet endast de själva och omkringliggande länders försvarsmakter.
2022-01-21, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Suck.. Lika lite som svensk militär var på Gotland för att anfalla ryssen är Nato i Östersjön för att börja slåss med ryssen.
Fatta någon gång att det handlar om att markera att man är medveten om den förändrade situationen i och med Rysslands agerande i Ukraina och att västvärlden vill visa att vi kommer försvara oss om ni börjar jävlas.
Jag är inte emot. Varsågod. Jag tycker bara att det är lite roligt att komma i krig när fienden redan har lämnat.
2022-01-21, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Ryssarna är "sneaky". De seglar utan transponders så att de inte ska synas via GPS. Nato använder GPS.
Ryssarna har runt 40 skepp i Östersjön... var de exakt befinner sig nu vet endast de själva och omkringliggande länders försvarsmakter.
Vad "sneaky" här? Krig är krig. Inte ett sådant knep - stäng av transpondern.
Amerikanerna stängde i allmänhet av sina satelliter när ett malaysiskt plan sköts ner över Ukraina.
2022-01-21, 21:54
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag är inte emot. Varsågod. Jag tycker bara att det är lite roligt att komma i krig när fienden redan har lämnat.
Det kan ju faktiskt bero på flera saker, bland annat att inte eskalera situationen mer än nödvändigt. Och ett fartyg hade ju Nato här även då.
2022-01-21, 21:57
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
”Anders Silwer vill inte svara på vad ryssarna övade.”

Finns enormt med rum att spekulera i allt från väderförhållanden till annat när det gäller flygvägar. Tycker knappast det där kan ses som något hot.

Och övar gör Sverige också även samövar med Finland för krig mot Ryssland.
Läs Wikipedia-artikeln. Den är ju skriven med lite mer analys i bagaget än precis efter händelsen.

Och det är en jävla skillnad på att öva försvar mot anfall till att öva en attack med kärnvapen. Hur ofta har du sett Sverige och Finland öva ett anfallskrig mot Ryssland?
2022-01-21, 21:59
Medlem
Är Fortuna kvar vid Öland?

Luktar rysk mini-ubåtsoperation lång väg...
2022-01-21, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Är Fortuna kvar vid Öland?

Luktar rysk mini-ubåtsoperation lång väg...
Jadå fortfarande på plats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in