2022-01-16, 15:58
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke5
Bör nog ha bägge på Gotland
RBS-15 är en sjömålsrobot mot ytfartyg
Patriot från amerika är en luftvärnsrobot som är lite sämre än ryssarnas motsvarighet S-400 robot
Någon som vet, om man är med i NATO, ingår det gratis Patriots?

Sveriges sund (Östersjön) är väl mycket bredare än engelska kanalen, och UK har aldrig intagits efter vikingar och Normander, så i princip klarar vi oss alltid tack vare geografin.
2022-01-16, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone

Nej det är inte gratis att vara med i Nato. Tvärtom ställer nato stora krav på hur stort försvar du ska ha. Jag tror inte Sverige uppfyller det idag
2022-01-16, 16:01
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nej det är inte gratis att vara med i Nato. Tvärtom ställer nato stora krav på hur stort försvar du ska ha. Jag tror inte Sverige uppfyller det idag
Jo, men det finns ju skalfördelar, så i princip kan man väl backa det svenska försvarskostnaderna lite. Eller ingår det "du måste sätta 1% av BNP i försvaret för att få vara med i NATO"? Har för mig att Trump klagade på Tyskland för låga försvarskostnader.
2022-01-16, 16:01
Avslutad
Citat:
Jo, men det finns ju skalfördelar, så i princip kan man väl backa det svenska försvarskostnaderna lite. Eller ingår det "du måste sätta 1% av BNP för att få vara med"? Har för mig att Trump klagade på Tyskland för låga försvarskostnader.

Tror det är 2% ja
2022-01-16, 16:02
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jo, men det finns ju skalfördelar, så i princip kan man väl backa det svenska försvarskostnaderna lite. Eller ingår det "du måste sätta 1% av BNP för att få vara med"? Har för mig att Trump klagade på Tyskland för låga försvarskostnader.
2% gäller nu, kan ändrad efter behov.
2022-01-16, 16:05
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Patriot från amerika är en luftvärnsrobot som är lite sämre än ryssarnas motsvarighet S-400 robot
Ryssarna har även S - 500 som de behåller själva som är snäppet skarpare än S - 400 och som även Turkiet mf länder köpt vilket är anledningen till att NATO och då speciellt USA blev sura över att Erdogan köpte ryskt i stället för lågbudgeten Patriot av USA.

Erdogan har även framfört önskemål om att få köpa S - 500 av Ryssland likaså Indien hänger på låset för att få köpa S - 500.
Senast redigerad av dack 2022-01-16 kl. 16:08.
2022-01-16, 16:07
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Svenskar är vana att samarbeta

Det här bör inte underskattas. I Ryssland bryr inte någon ett skit om ens sin egen bostadsrättsförening utan hela skiten förfaller i de allra flesta fallen. Man bryr sig bara om den egna lägenheten. I Sverige finns ett väldigt aktivt föreningslivt överallt och svenskar är väldigt vana vid att samarbeta. Samma fenomen finns i Finland.
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Sveriges sund (Östersjön) är väl mycket bredare än engelska kanalen, och UK har aldrig intagits efter vikingar och Normander, så i princip klarar vi oss alltid tack vare geografin.

Nej, medlemmarna får betala sina vapen och militärer själva. Precis som nu mao.

Citat:

Minst 2,0% av nationens BNP skall gå till försvaret. F.n. går 1,3% av Sveriges BNP till försvaret. Bortsett från de senaste två-tre decennierna har Sverige uppfyllt kravet. Och andra sidan verkar kravet i praktiken snarare vara en rekommendation då flertalet NATO-länder ligger långt under kravet och har gjort så i decennier så det verkar inte dsåviktigt ändå när allt kommer till kritan...
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Ok, potemkinkulisserna besöktes. Du åker några mil och putsen flagnar.
Att ha lite lån betyder för ett land att de som lånar ut inte vågar låna ut. På samma sätt som fattiga får avslag på dina låneansökningar.

Men herregud!
Är Sverige så mycket bättre?
Rosengård, rinkeby, Husby, Tensta, gottsunda, Borlänge, hammarkullen, bergsjön, mfl.
Sen lånar världsbanken till alla dem kan för det är så banker tjänar pengar.
Dessutom är det billigt att leva/äta i Ryssland.
Men vad vill du ha sagt? Att Sverige är fläckfritt?
Läs om mitt första inlägg du svarade på.
2022-01-16, 16:13
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag undrar varför Sovjet/Ryssland inte själva går med i NATO? Vad är grejen? Prestige eller kostar medlemskapet något?

Om ens samarbete med grannarna består i hot om våld, så gillar man inte att grannen är med i en seriös försvarsallians och vågar syna bluffen. Så ingen länder som Ryssland vill hora ut får gå med i en allians, eftersom då kan inte ryssen hota grannen till samtycke
2022-01-16, 16:13
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nej, medlemmarna får betala sina vapen och militärer själva. Precis som nu mao.

Minst 2,0% av nationens BNP skall gå till försvaret. F.n. går 1,3% av Sveriges BNP till försvaret. Bortsett från de senaste två-tre decennierna har Sverige uppfyllt kravet. Och andra sidan verkar kravet i praktiken snarare vara en rekommendation då flertalet NATO-länder ligger långt under kravet och har gjort så i decennier så det verkar inte dsåviktigt ändå när allt kommer till kritan...
Det är det som är det fina i kråksången när något medlemsland blir skyldig och minus på kontot då är det dags att packa på landet militärutrustningar för att kvitta skulden.
2022-01-16, 16:16
Medlem
Citat:

Gotland bör vara reellt bestyckat med luftvärn, flyg och stridsbåtar, tycker jag. Det är värt att ha dem där på permanent basis, även om det kostar. Men det viktigaste är med befälen som är redo att ge order direkt att skjuta ner fientliga flyg eller skjuta mot fientliga båtar så snart de närmar sig ön.
Lite tveksam att svenska befäl är redo för det…efter 200 år av ”fred”. Och kommer en enda flyg till ön/eller några stridsbåtar med fientliga trupper och utrustning, då kan det bli för sent.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in