2022-01-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Har enskilda suveräna nationer rätt att bestämma sin egen säkerhetspolitik? Ja..
Blir Ryssland hotat av att länder in deras närhet går med i Nato? Nej. Iaf inte om de inte tänker anfalla dem.
Finns det något skäl till att länder i Rysslands närhet vill gå med i Nato? Ja. De vet precis vilka de har att göra med och exakt hur mkt man kan lita på Ryssland. Det är väl ändå lite talande att en hel del av de gamla Warszawapaktens länder har gått med i Nato. Det gör de ju inte bara för skojs skull.
NATO är ju inriktad på hot mot Ryssland. Dessutom, NATO bombade serberna för dom dödade albanska terrorister. Typiskt NATO.
2022-01-21, 21:20
Bannlyst
Titta kompisar! Mycket roliga nyheter. Nato har skickat hälften av sin flotta till Östersjön för att hålla ett öga på två ryska pråmar!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jaMX09/flera-nato-fartyg-patrullerar-i-ostersjon

Vill du fortfarande gå med i denna märkliga organisation som skickade sina fartyg till Östersjön först när ryssarna lämnade den?
Senast redigerad av Rysk-pravda 2022-01-21 kl. 21:23.
2022-01-21, 21:23
Medlem
Måste säga Wilhelm Agrell’s uttalande i Aftonbaldet är spot on gällande vad Ryssland gör mot Sverige. Ja, vi har ett totalt uselt försvar och en ännu värre regering. Man vill sätta oss på plats ordentligt med dessa provokationer. Vi ska sitta ner i båten, och vi ska tvivla på vår försvarsförmåga och regering (det gör vi redan iofs). Vi ska vara rädda och oroliga för dom stora i öst.
2022-01-21, 21:23
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Skicka gärna någon tillförlitlig källa så får jag kolla.
Nu finns ju Google iof. Och jag misstänker starkt att din och min åsikt om vad en tillförlitlig källa är skiljer sig kraftigt. Jag anser exempelvis inte att rysk stats-tv tillhör den pålitliga sorten.

https://www.svd.se/ryskt-flyg-ovade-anfall-mot-sverige

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ryska_p%C3%A5sken
2022-01-21, 21:26
Medlem
Citat:
Har enskilda suveräna nationer rätt att bestämma sin egen säkerhetspolitik? Ja..
Blir Ryssland hotat av att länder in deras närhet går med i Nato? Nej. Iaf inte om de inte tänker anfalla dem.
Finns det något skäl till att länder i Rysslands närhet vill gå med i Nato? Ja. De vet precis vilka de har att göra med och exakt hur mkt man kan lita på Ryssland. Det är väl ändå lite talande att en hel del av de gamla Warszawapaktens länder har gått med i Nato. Det gör de ju inte bara för skojs skull.
Bra sammanfattat, låt oss se om det kan sjunka in.
2022-01-21, 21:26
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PukniZoro
NATO är ju inriktad på hot mot Ryssland. Dessutom, NATO bombade serberna för dom dödade albanska terrorister. Typiskt NATO.
Nato är inriktat mot att försvara medlemsstaterna mot angrepp. När startade Nato som organisation ett krig senast? Det är ju en försvarsallians som skapades för att skydda länderna i Europa mot Sovjetunionens aggressiva utrikespolitik.
2022-01-21, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Titta kompisar! Mycket roliga nyheter. Nato har skickat hälften av sin flotta till Östersjön för att hålla ett öga på två ryska pråmar!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jaMX09/flera-nato-fartyg-patrullerar-i-ostersjon

Vill du fortfarande gå med i denna märkliga organisation som skickade sina fartyg till Östersjön först när ryssarna lämnade den?
Halva flottan är väl att överdriva? Holländaren har varit där i en vecka, och resten av länderna har ju kust mot östersjön.
2022-01-21, 21:28
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PukniZoro
Jag skrev fakta om Georgien som startade kriget, likaså om Syrien. Det är ju NATO som vill ha krig, dom lovade Gorbatchev 1990 att NATO inte skulle expandera, är ju precis det dom gjort och inte vill sluta med. När Ryssland var dörrmatta åt USA så åkte ständigt amerikanska bombplan runt Ryssland.
Ni är mästare i fakenews , hur ska man kunna debattera med folk som lever i en alternativ verklighet?
2022-01-21, 21:29
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Möjligt. Men då är det för att Ryssland startat ett krig. Då är Nato en ganska bra polare att ha.
I en konflikt mellan Nato och Ryssland så ligger Gotland som en strategisk punkt för framförallt Ryssland, då de får kontroll över Östersjön med flera Nato-länder i närheten. Så antingen invaderar de ön utan att vi får hjälp av Nato, eller så kan vi få hjälp av Nato att behålla vår ö.
Ett jävla tjat om Gotland och att ön skulle vara strategisk viktig för Ryssland nu år 2022 det scenario bygger på ett 10 år gammalt antagande från Sverige.

Och det i en tid då missilerna och robotarna hade en begränsad räckvidd idag når Rysslands nya missil och och robotförsvar hela östersjön inklusive då alla kustländerna från både landbaserade batterier och fartyg samt ubåtar som kan avfyra missiler i undervattensläge och det finns även möjlighet att avfyra missiler från Murmansk och från flygplan typ TU - 160.
Senast redigerad av dack 2022-01-21 kl. 22:22.
2022-01-21, 21:29
Bannlyst
Citat:
Det är ju en försvarsallians som skapades för att skydda länderna i Europa mot Sovjetunionens aggressiva utrikespolitik.
Det är sant delvis men också för att hålla schack på Tyskland, men idag finns den kvar bara för att USA ska ha en fot i Europa som jag tidigare nämnt(USAs ord inte mina)
2022-01-21, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ni är mästare i fakenews , hur ska man kunna debattera med folk som lever i en alternativ verklighet?
Vad är fake, berätta med fakta tack!
2022-01-21, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Halva flottan är väl att överdriva? Holländaren har varit där i en vecka, och resten av länderna har ju kust mot östersjön.
Jag förstod inte direkt... Men de har ingen att slåss där nu... Fienden har redan seglat iväg... Är det inte för sent?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in