Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-20, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nenets
Alla är överens om att värderingarna på aktiemarknaden är rejält uppblåsta p/e talen är rekordhöga och OMXS är upp 20% i år.

Så det kommer att smälla snart men vad tror ni kommer att utlösa en börskrasch?
(Tvåsiffrigt inom några dagar).

Har grubblat på detta men kan inte komma på några realistiska hot. Oavsett vad som händer i Kina, med Covid, med jobben i USA eller nåt annat så tuffar börsen på uppåt.

Vilka sektorer kommer att drabbas värst?
Vilka bolag tror ni kommer att gå bra på 5-års sikt?
Tack.

Vad som kommer utlösa kraschen?
Jag tänker mig detta senario: inflationen fortsätter att öka, styrräntan höjs, bostadspriserna sänks, folk förlorar pengar, vardagskonsumtionen minskar, arbetslösheten ökar och kraschen är ett faktum.
Inget märkvärdigt i detta, men det behöver nog inte vara mer invecklat än så.
Citera
2022-01-20, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Du har ju påstått att du haft miljoner i bears sedan 2020. Om det var sant så borde du förlorat din förmögenhet vid det här laget, inte gått +-0 sedan 2020. Dessutom, har du stått helt utanför så har du förlorat en jäkla massa i senaste årens inflation. Uppskattningsvis 20-30% av ditt totala värde.
Skönt att du skrev det så jag slapp, var exakt det jag tänkte skriva 👍 Sådär håller permabjörnarna alltid på: först uttrycker de sin marknadstro bombsäkert och agerar på den, och om det sen skiter sig så ändrar de på sin historia så de trots att de fick fel ändå inte förlorade pengar.
Citera
2022-01-20, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ingen bryr sig om dig eller mig. Kommer det en krasch?

Jag har kvar alla mina bear sedan 2020 och tror på en krasch i år.
Hade du tänkt bemöta det centrala dvs att din historia inte går ihop?
Citera
2022-01-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle 12345
Skönt att du skrev det så jag slapp, var exakt det jag tänkte skriva 👍 Sådär håller permabjörnarna alltid på: först uttrycker de sin marknadstro bombsäkert och agerar på den, och om det sen skiter sig så ändrar de på sin historia så de trots att de fick fel ändå inte förlorade pengar.

Precis så. Dom beter sig precis som politikerna och folkhälsomyndigheten gällande vaccinen - ändrat sin historia och narrativ vart efter.
Citera
2022-01-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu börjar vi komma någonstans. -10% är inte en krasch, kanske ett ras men inte särskilt med tanke på 2021. Jag förutsätter själv att åtminstone 2021 års vinster försvinner -25% och det blir inte ett V denna gång som i mars 2020 utan ett mycket värre bubbelsprick typ IT-bubblan 2000 som tog minst 5 år att komma tillbaka.
Så länge du inte är tvungen att äga index-fonder utan fritt själv kan välja vilka aktier du ska köpa förstår jag inte varför denna rädsla för en bubbla i vissa branscher ska få dig att gå ur hela marknaden och satsa allt på blanka index? Allt i index är inte skyhögt värderat, eller skulle du mena att telekom, Electrolux eller Volvo B har bubbelvärderingar just nu?
Citera
2022-01-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dghfr
Vad som kommer utlösa kraschen?
Jag tänker mig detta senario: inflationen fortsätter att öka, styrräntan höjs, bostadspriserna sänks, folk förlorar pengar, vardagskonsumtionen minskar, arbetslösheten ökar och kraschen är ett faktum.
Inget märkvärdigt i detta, men det behöver nog inte vara mer invecklat än så.

Enkelt och troligt. Inget foliehattstrams där.
Citera
2022-01-21, 11:23
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Enkelt och troligt. Inget foliehattstrams där.

Hunger, värdskrig, valutor blir papper? Lite fantasi får man väl ha.
Citera
2022-01-21, 12:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så länge du inte är tvungen att äga index-fonder utan fritt själv kan välja vilka aktier du ska köpa förstår jag inte varför denna rädsla för en bubbla i vissa branscher ska få dig att gå ur hela marknaden och satsa allt på blanka index? Allt i index är inte skyhögt värderat, eller skulle du mena att telekom, Electrolux eller Volvo B har bubbelvärderingar just nu?
Samtliga index är skyhöga i Sverige och USA. Men det finns samtidigt massor med köpvärda aktier, t.ex det kommande Apple ligger och pyr någonstans. Men jag har accepterat min roll att inte analysera enskilda företag utan att gå på just index som böljar upp och ner, och därför letar jag ingenting just nu. Jag skulle ändå inte kunna hitta kommande apple.

När index sjunker generellt så sjunker även kommande apple. Så jag har inte helt fel i min förenklade strategi. Det finns OMXS30-bolag som kommer att stå emot en krasch. Men även de kommer att sjunka och jag gör min analys och plockar upp dem först när raset kommit.
Citera
2022-01-21, 13:00
Medlem
cazzofigas avatar
Fyndköpare lyser med sin frånvaro...ett tecken!
Citera
2022-01-21, 13:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Råvarumarknaderna är inte direkt bra clickbait för media. Det har varit många bubblor i råvaror senaste året. Det är bara att clicka runt på tradingeconomics. Gas, kol, timmer etc. Gas i Storbritannien peakade på 450 den 21 december och står nu i 180. Hela råvarumarknaden är hårt drabbad av logistikstörningar så fler bubblor är att vänta.

Personligen skulle jag inte gå kort i nuläget. Vänta några år tills demografin är svagare. Ekonomin drivs av de som är 25-45 och deras belåning, konsumtion, företagande, etc. De är deras pensionsinbetalningar som driver börsen och nästan allt det förvaltas passivt. Dvs förvaltaren bryr sig inte om värderingar. Han trycker bara köp till vilket pris som helst. Eller sälj till vilket pris som helst. De är dessa du bettar mot och de har miljarder åter miljarder som varje dag flödar in på börsen. Även om aliens invaderade och började utrota mänskligheten skulle de köpa. För börsen går ju alltid upp.
Det är en vettig analys. Men den innehåller ingen info om när USA eller Sverige börjar följa i Japans spår och all utveckling nollas i årtionden. Det är rimligen otroligt viktigt och samtidigt omöjligt att hitta detta datum och jag antar då något förenklat att det inträffar ganska snart.

I övrigt har jag inte massor med år på mig utan siktar på 100mkr på min depå innan jag är 65. Sannolikt matchar mitt åldersspann exakt de år när Sverige börjar kopiera Japan och därmed får jag inget mer än dessa 100M. Jag har inte riktigt tänkt ut en lösning på det, hur jag ska omgruppera mina pengar. Fastigheter har ju också en bubbla. Möjligen guld.
Citera
2022-01-21, 13:04
Bannlyst
räntorna höjs = allt kollapsar, medelklassen flyttar hem till mamma & pappa
räntehöjningarna är inte så höga som dom måste vara för att komma ikapp realräntan = inflationen ökar, pengarna blir mindre värda..

man kan spekulera i evigheter, sanningen är att ingen vet. men jag skulle inte sitta bekvämt om jag hade massa lån som jag inte kunde betala tillbaka
Citera
2022-01-21, 13:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytthjalp
räntorna höjs = allt kollapsar, medelklassen flyttar hem till mamma & pappa
räntehöjningarna är inte så höga som dom måste vara för att komma ikapp realräntan = inflationen ökar, pengarna blir mindre värda..

man kan spekulera i evigheter, sanningen är att ingen vet. men jag skulle inte sitta bekvämt om jag hade massa lån som jag inte kunde betala tillbaka
Det kallas förnekelse, att låna 8 mkr till en villa med renoveringsbehov i Huddinge. Så många kommer att bli förvånade när verkligheten kommer tillbaka och den bara var värd 3mkr. Samma med åtskilliga aktiers börskurser.

Notera att räntor bara kollapsar ekonomin för de 10% senaste som köpt. För alla vi andra som köpt bostad eller aktier redan på 1980/90-talet spelar det ingen roll med räntor på 5-10%. Tvärtom vore det kul att ha pengar på sitt sparkonto igen och slippa aktier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in