2022-01-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
På samma sätt som du själv har klockat en massa tider, d.v s. genom väl avvägd uppskattning av hastighet, antar jag. Minns du inte din egen tidslinje från 2009 eller när det nu var? Eller var det andra som fyllde i detaljerna i den? Kommer inte ihåg men brukar ofta hänvisa till den.

Att raljera var inte avsikten...

Länninge försöker även klocka tiderna för GM och YN. Det tycker jag var en bra insats. Ska man låta bli bara för att objektet är frånvarande? Hellre något att gå efter, än inget. Men även YN hade kunnat "vallas" förstås...

Om inte avsikten var att raljera får jag väl be om ursäkt.

När det gäller tiderna Jan Länninge anger använder han dom här i Uppslag:A1969-00 med utskriftsdatum 1986-03-15 där han också förklarar att tiden han klockar är hans egna promenadtakt.

Edit: "Försättsbladet" skrevs ut 1986-03-15 och Jan Länninge samlar ihop Uppslage och sammanställer senare hela uppslaget.

TIDSSCHEMA
Citat:
Vittnet Nicola Fauzzi mötte makarna Palme 10 meter norr om Sveavägen 44. Han fortsatte till Sveavägen 56, där han hörde skotten.

Fauzzi provgår i egen takt Sveavägen norrut.Tiden klockas till 1 minut 35 sekunder

Krkom Jan Länninge promenerar sträckan mötesplatsen till brottsplatsen vid Tunnelgatan. Tiden klockas till 52 sekunder.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03-15_A1969-00_A_1969_Tidsscheman_av_Jan_L_nninge.pdf/9

Vallningen av Nicola Fauzzi gjordes 10 dagar senare 1986-03-25
Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-01-A

Vad jag är ute efter är att, precis som ni, att det tog LOP exakt lika lång tid för LOP att gå 60 meter till den blivande mordplatsen som det tog Nicola Fauzzi att, enligt hans klockade tid vid vallningen eller 95 sekunder.

Detta öppnar för spekulationer om olika scenarier varav ett är olika varianter av mötesscenariet.
Senast redigerad av Utredaren 2022-01-21 kl. 10:23.
Citera
2022-01-21, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att Palme inte var viktig är förstås skitsnack som säger mer om dig och dina värderingar. Han var statsminister!

Vill egentligen inte blanda mig i diskussionen mellan dig och Lagrummet. Men jag tror nog att lagrummet snarare menade att Palme inte var tillräckligt viktig för att en annan stat skulle låta mörda honom.

Den uppfattningen har även jag. Sverige är (och var även 1986) en stabil demokrati. Att låta mörda en statsminister leder inte till några omedelbara förändringar i den svenska politiken. Mer än då möjligtvis negativa konsekvenser för den skyldiga staten, om landets inblandning skulle bli avslöjad. För vissa stater var Palme förvisso en nagel i ögat, men det kunde man hantera politiskt samtidigt som vinsterna med att skjuta honom skulle vara obefintliga.

Så mordet på Palme måste ha mer med honom som person att göra. "Personligt", i den bemärkelsen.
Citera
2022-01-21, 10:31
Medlem
p.norths avatar
Sverige-korrespondenten för the Sun, London och the Star, Johannesburg, Roy CARSON, har meddelat till UD att han har orsak att tro att det utanför Olof PALMEs bostad har förekommit två mystiska män. Dessa skulle vara representanter för den amerikanska tidningen "National Enquirer", en reporter och en journalist. De hade till uppgift att bevaka Olof PALMEs rörelser på grund av tips om påstådda förbindelser mellan Olof PALME och Emma ROTHSCHILD.
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-04-24_A11544-00_S%C3%A4po_PM_om-%C3%B6vervakning_av_Olof_Palme.pdf/15
Citera
2022-01-21, 10:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vill egentligen inte blanda mig i diskussionen mellan dig och Lagrummet. Men jag tror nog att lagrummet snarare menade att Palme inte var tillräckligt viktig för att en annan stat skulle låta mörda honom.

Den uppfattningen har även jag. Sverige är (och var även 1986) en stabil demokrati. Att låta mörda en statsminister leder inte till några omedelbara förändringar i den svenska politiken. Mer än då möjligtvis negativa konsekvenser för den skyldiga staten, om landets inblandning skulle bli avslöjad. För vissa stater var Palme förvisso en nagel i ögat, men det kunde man hantera politiskt samtidigt som vinsterna med att skjuta honom skulle vara obefintliga.

Så mordet på Palme måste ha mer med honom som person att göra. "Personligt", i den bemärkelsen.

Tack! Ja var det så han menade så instämmer även jag i stor del. Även om jag inte utesluter nåt helt egentligen.
Citera
2022-01-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
MP nämner också vid ett förhör att han trodde först att mannen vid bokhandeln var "en lodisgubbe som går runt i stan". De är lite samma tema som andra vittnet sagt om mannen och hans äldre kläder.

Det är rimligtvis samme sjaskige man korvkiosk-LN ser. Han bör in i kedjan.
Citera
2022-01-21, 11:14
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ja, det låter mer rimligt och har väl också blivit konsensus här i tråden. Svårt att se hur NF annars hade kunnat se AB i porten om han hunnit gå så långt som i det första alternativet ... Frågan är vad den kortare sträckan i så fall kan klockas till. Känner du till tiden?

Om jag räknar fönster på Skandiahuset från höger till vänster på den gamla bilden så skulle jag få det till att La Cartiere fanns ungefär där jag satt krysset . Då är det ganska exakt lika lång sträcka i båda riktningarna.

https://i.imgur.com/KMpAgbj.jpg

https://i.imgur.com/VZGFK24.jpg
Citera
2022-01-21, 11:16
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Det är rimligtvis samme sjaskige man korvkiosk-LN ser. Han bör in i kedjan.

Det är möjligt , jag är inte helt säker men det kan vara samma.
Citera
2022-01-21, 11:51
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans J0-anmälan är allmän handling och när jag läser den blir det tydligt att Tomas Flyckt vid tiden för MOP ligger hemma och knaprar smärtstillande medel för ryggont. Utan tvekan behandlar SÄPO på Hans Wranghults order TF bryskt, tränger sig in i hans hem och är tuffa även i förhören med TFs iranskättade sambo. TF var en rätt märklig typ och kompis med en av Stockholms-polisens värsta skitstövlar, Stefan Svensson. Båda har dock alibi för MOP som trots många åsikter aldrig gått att punktera.

Flyckt som ska ha blivit hemskjutsad från polishögskolan på morddagen av en poliskommissarie "Anders", ursprungligen från Halmstad. "Anders" = Per Hall?
Citera
2022-01-21, 12:00
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Kammarrätten hävde sekretessen på ytterplagget. Fick det igår.

Duffel ja. Knälång. Kvinnan har svårt att sätta färgen men hon nämner grå, beige, grön.

Det här med namnet på jackor har vi ju redan sett att det varierar. Folk har olika preferenser.

Händerna i bröstfickorna. Gick hopkurad. Uppfälld huva. Mannens längd kan hon inte avgöra pga att han gick framåtböjd.

Att ett "mindre " par gick framför honom strax före skotten och att hon hörde skotten säger mig att hon såg GM. Paret gick sakta och det gjorde han också.

Att katalogen hade den färgen visste jag inte. Då hör ju Tensonmannen hit också.

Färgen på duffeln får mig att tänka på LN:s man.

Det här sätter också Grandmannen i nytt perspektiv - eller inte. Belysning, hur kort observationen är, om vittnet är i rörelse, hur snabbt mannen gick etc. Jättemånga parametrar här. Det gäller att inse det.

Måste läsa om Grandförhören. Där är det inte heller så självklart med färgen på jackan.

Bonden Ulf Hallberg såg en tysk (?) man 30-40 år gammal med brun duffel på morgonen efter mordet på isen vid Findlaviken.

I sitt första förhör sa han att det var en blå bil (sedan förvandlades det till en grön Ford i senare förhör). Personen höll på med något mystiskt på en konstig tid. På framför allt två ställen på isen kunde han se att personen i fråga trampat runt ordentligt.

Själv har jag funderat på om det hänger ihop med denna Twitter-kommentar:

https://mobile.twitter.com/efraimbarkbit

"I'm waiting for the snow to melt so I can return to my project!"

Ture bodde vid tiden för inlägget i Sala, som ligger inte alltför långt från Findlaviken.

Det är ungefär runt den 1 april som isen smälter på Findlaviken.
Senast redigerad av OPK123 2022-01-21 kl. 12:13.
Citera
2022-01-21, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Det är möjligt , jag är inte helt säker men det kan vara samma.

Mårten Palme ser en man följa efter föräldrarna: Omkring 40 år, ca 180 cm lång och kraftigt byggd. Täckjacka som var ganska så lång, gick en bra bit ned för benen. Bufflig. Lodiskänsla.

En minut senare ser NL en man bakom LOP: 30-40 år, ca 180 cm lång, kraftigt byggd men inte tjock. Jacka som gick nästan till knäna. Ovårdad. Sjabbig. Dålig klädsmak.

Har svårt att se hur det inte skulle röra sig om samme man. Som sagt. Vi kan inte uppfinna nya personer så fort enstaka uppgifter divergerar.

En annan kille jag inte vet hur mycket han diskuterats i sammanhanget är han som springer runt bland bilarna på Birger Jarls Gatan runt 23.30.

"Ca 30-35 år, ca 180-185 cm lång, ordinär kropp... Klädd i uppknäppt mörk jacka - typ fritidsjacka som var 3/4-lång."

Syns strax söder om Stureplan men platsen kan så klart vara en missbedömning mer än en månad senare. Beskrivs som någon som försöker hejda en taxi men det är kanske lika gärna beteendet hos någon som försöker forcera en hyffsat trafikerad gata bortom övergångsställe.

Skulle man flytta upp den här typen nåt kvarter så har vi en tidsmässigt intakt kedja av snubbe runt 35-40, ca 180 lång med lång jacka av utmärkande slag som sträcker sig från Grand till Östermalmsgatan. Det är en sträcka på närmare två kilometer men iakttagelserna ligger aldrig mer än 100 meter från varandra.

Det är rätt bra skit.
Senast redigerad av Bemp 2022-01-21 kl. 12:35.
Citera
2022-01-21, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
"Ryggen på stockholmkatalogens A-M är en blågrå nyans . Kvinnan uppfattar den som gråbeige" skriver HAARP. Visste inte att det var den färgen på katalogen.

Kvinnan Sveavägen 52 är väl Arlevind-Borssén? Tror det finns i Liggaren. Kl 22.40 Sveavägen östra. Också intressant. Har inte begärt myndighetsbeslut där. Någon annan har beställt ut förhöret. Denne någon borde i så fall överklaga.

Vill inte gå in på hur jag hittade "kvinnan i bilen". Men trägen vinner.

Har du möjligen någon avmaskning på "Anledningen till att x endast reagerade för mannen var hans underliga sätt att gå samt att han gick med ---------."
Citera
2022-01-21, 13:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, inte vid trappfoten. Såvitt jag förstår av LJ så funderade GM inte ens en millisekund på om han skulle springa in på Luntmakargatan. Det var rakt fram som gällde.

Ja, personligen är jag rätt övertygad, men om jag ska väga in alla era invändningar så blir det kanske 60-70%. Problemet med "Tensonmannen" är att, om det inte är AB, så tycks endast NF se honom.

Men visst, det kan ha varit GM eller en som passerade förbi LOP strax innan det smällde.

Som sagt, ska läsa in mig på AB få se om jag ändrar uppfattning eller hittar nåt mer motargument.

Önskar mig lycka till. Den här tråden har lite fler tungviktare än den om Skandiamannen ...

Vilka andra än NF ska se Tensonmannen? Finns ju inga fler vittnen där uppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in