2022-01-20, 21:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Otto är live kom med förslag vilka han ska intervjua. Han bor i Halmstad ställ era frågor https://www.youtube.com/watch?v=0iU_GdxGSMI

Säg till honom leta upp släktingar till CA. Familjen kom från Halmstad-området
Citera
2022-01-20, 21:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jo ett av mina första förslag var också att han gick in för att värma sig . Och det är nog mer troligt än att han skulle varit intresserad av filmen.

"Han pratar om att se Bröderna Mozart ikväll. Dra dit och knäpp den jäveln".

Vet vi hur Mårten fick tag på biljetter?
Citera
2022-01-20, 21:22
Medlem
Båda förhören innehåller vittnesmål om en skåpbil som väckt intresse men man uppger inte samma färg i båda vittnesmålen.

https://drive.google.com/file/d/1BB4szMA3UPxsemi3X4xkVAA1t0n7tzln/view
19860302 Grandbesökare ser grå skåpbil L 865

https://drive.google.com/file/d/1e9pv8ZUtjvr4aBaKsC2XDUq7o85bLK6b/view
1960423 Tips Börge Hellström EBC 375
Citera
2022-01-20, 21:26
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Mannen vekar ju inte ens känna till att kvinnan påstår saker, eller?

Ett annat problem för dessa vittnesmål är CP. En majoritet trodde vid denna tid att CP var skyldig. En man som går konstigt stämmer bra med bilden av honom. Finns inget nytt i det hon säger.

Jag minns inte bilar som varma under vintrar på 80-talet. Och denna kvinna, den enda i passerande bil som ser LOP och GM (?), råkar öppna fönstret precis så hon hög skottet? Försvagande.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jo, men är det trovärdigt? I synnerhet som mannen säger att frun inte kommenterade några smällar under bilfärden.

Om du hörde Sveriges statsminister bli skjuten och strax innan såg en man förfölja LOP, skulle du hålla det för dig själv i 5 år? För att inte bli besvärad av journalister?

Det mannen säger är att han har inget minne av att kvinnan kommenterade det under färden.
Vad de pratat om efter händelsen framgår inte.

Kanske imma på vindrutan och därför hon vevade ner sidorutan? Istället för det var för varmt i bilen.
Citera
2022-01-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ja , jag har varit inne på liknande tankar. Det finns en möjlighet att mannen på 19-förställningen av bröderna Mozart var grandmannen och den som sen sköt OP.

Om anledningen att han gick dit var att han var intresserad av att se filmen (och inte någon annan anledning som att han skulle träffa någon där eller visste om att OP skulle dit sen) så fall lutar det mer åt en akademiker som hamnat på dekis än typ en finsk svetsare.
Om jag återigen generaliserar så ser jag en större sannolikhet att svetsare, plåtslagare, skrotfirmor och liknande yrkesgrupper oftare hade sin verkstad/arbetsställe i tveksamma industriområden. Fram till 80/90 talet var det fortfarande så att det fanns gott om shady kåkstäder där skitiga yrkesgrupper samlades o där säkerligen många bodde illegalt. Det skulle kunna tala för att man lättare kom i kontakt med brottslig verksamhet. Jämför man med ex. bibliotikarie eller butiksbiträde så torde man kunna se ytterligheterna av sannolikheten att komma i kontakt med den typen av brott vi pratar om här.
Citera
2022-01-20, 21:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det mannen säger är att han har inget minne av att kvinnan kommenterade det under färden.
Vad de pratat om efter händelsen framgår inte.

Kanske imma på vindrutan och därför hon vevade ner sidorutan? Istället för det var för varmt i bilen.

Ja, men det sägs inget i förhöret att de pratat om det efter heller.

Så även när de får höra om mordet minns han inte hennes kommentar om skottet?

Nej jag kan inte sätta tilltro till henne.

1. Mannen minns inget
2. Det passar in på CP
3. För många tillfälligheter
4. 5 år efter
5. Inget nytt

Menar hon att hon hör av sig till rikspolischefen för att HH ska lägga fram kurderna igen? Då är det ännu mer troligt att hon avser CP. För vad är det för viktigt hon ska säga polisen? Jo att en man går konstigt bakom LOP. HH får inte beskylla kurderna när det var CP.

Hon har ingenting och kontaktar rikspolischefen... Varningsklockor.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-01-20 kl. 21:39.
Citera
2022-01-20, 21:47
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ja, men det sägs inget i förhöret att de pratat om det efter heller.

Så även när de får höra om mordet minns han inte hennes kommentar om skottet?

Nej jag kan inte sätta tilltro till henne.

1. Mannen minns inget
2. Det passar in på CP
3. För många tillfälligheter
4. 5 år efter
5. Inget nytt

Menar hon att hon hör av sig till rikspolischefen för att HH ska lägga fram kurderna igen? Då är det ännu mer troligt att hon avser CP. För vad är det för viktigt hon ska säga polisen? Jo att en man går konstigt bakom LOP. HH får inte beskylla kurderna när det var CP.

Hon har ingenting och kontaktar rikspolischefen... Varningsklockor.

Tja , mannen bekräftar ju stora delen av berättelsen. Exakt vilken kväll och tid det var, släktingen som fyllde år då , tiden när de körde förbi på Sveavägen , stoppet vid Luntmakargatan/Apelbergsgatan. Det som han inte kommer ihåg är fruns kommentar om smällen.

Om nu kvinnan och mannen var i maskopi om att berättar en påhittad historia så kunde han väl minnas det också. Och kvinnan kunde hört två smällar istället för bara en.

Jag kommer inte ihåg att det skrevs om att CP gick omkring i något som liknade en duffel. Varför valde kvinnan inte en enklare täckjacka eller liknande om hon bara fantiserade ihop allt?
Senast redigerad av HAARP 2022-01-20 kl. 22:04.
Citera
2022-01-20, 21:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
"Han pratar om att se Bröderna Mozart ikväll. Dra dit och knäpp den jäveln".

Vet vi hur Mårten fick tag på biljetter?
Mårten går ut bakvägen på sin arbetsplats och kommer nu ut på Wallingatan.

Han går Holländargatan, Kammakargatan till höger och ner på Sveavägen. Eventuellt genade han över kyrkogården.

Han går sedan Sveavägen fram till biografen där han köper två biljetter till 21 -föreställningen.

Uppslag:T2-00-B
Citera
2022-01-20, 21:59
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jo, men är det trovärdigt? I synnerhet som mannen säger att frun inte kommenterade några smällar under bilfärden.

Om du hörde Sveriges statsminister bli skjuten och strax innan såg en man förfölja LOP, skulle du hålla det för dig själv i 5 år? För att inte bli besvärad av journalister?

Det verkar varit ett äldre par detta. Det finns andra vittnen som inte varit så sugna på att ställa upp
och berättat om vad de sett förrän långt senare. Jag tror inte att man bara kan avfärda alla dessa vittnen.
Citera
2022-01-20, 22:42
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
LL som sanningsvittne?

AB har klack på konfrontationsbilden...

Vad skulle GM tveka om vid trappfoten? Om han skulle ta uppför eller bara stanna där nere? När GM kommer fram till trappan har han sprungit nästan 100m, han hinner ta beslutet flera gånger om.

Jag kan tycka att diskussionen nu handlar om att du verkar tro 99% att Tensonmannen är AB. Även om du nu säger det är en liten favör, så låter det som 99%

Det är ju inte osannolikt att det fanns en person utöver AB i blå jacka nära mordplatsen. Det är ju en viss sannolikhet utifrån att blå var så vanlig färg. Men vi har ju också en blå lång jacka som beter sig uppmärksamhetväckande vid Grand och 2-3 nära vittnen vid mordplatsen som säger att GM hade blå lång jacka. Och så kan man ju lägga till att silhuetten i mörker av en blå rak lång jacka i stort sett är en rock. Men det finns ju inga ljusförhållanden som gör en mörk rock till en blå lång jacka.

Nej, inte vid trappfoten. Såvitt jag förstår av LJ så funderade GM inte ens en millisekund på om han skulle springa in på Luntmakargatan. Det var rakt fram som gällde.

Ja, personligen är jag rätt övertygad, men om jag ska väga in alla era invändningar så blir det kanske 60-70%. Problemet med "Tensonmannen" är att, om det inte är AB, så tycks endast NF se honom.

Men visst, det kan ha varit GM eller en som passerade förbi LOP strax innan det smällde.

Som sagt, ska läsa in mig på AB få se om jag ändrar uppfattning eller hittar nåt mer motargument.

Önskar mig lycka till. Den här tråden har lite fler tungviktare än den om Skandiamannen ...
Citera
2022-01-20, 22:56
Medlem
Citat:
Fick ut EAD-13783 idag. Till min stora förvåning i mindre maskat utförande än tidigare. Kanske Basfakta som hade ett överklagande inne som fått igenom sina önskemål.

Kvinna träffar inte helt rätt med färgen på jackan men annars är det klockrent.
Ryggen på stockholmkatalogens A-M är en blågrå nyans . Kvinnan uppfattar den som gråbeige.
Men det beror ju helt på hur ljuset faller och i motljus kan den säkert se mörkare ut.

Duffel eller tensonjacka , ingen större skillnad vad jag kan se.
.https://i.imgur.com/2VhlQVR.jpg

kvinnan i bilen del 1:
https://drive.google.com/file/d/1KWU-HC84Jah3LR3LLxPWkF3RuxDXINw3/view?usp=sharing

kvinna i bilen del 2:
https://drive.google.com/file/d/1kdglhwPVKm0XQgxQFdVkm3tEJjIffHS0/view?usp=sharing

mannen i bilen:
https://drive.google.com/file/d/1Fi9HGbtu64TjIToKeIt5n5ohv4_aWged/view?usp=sharing

Kanon! Nu vet jag inte var Basfaktas begäran om myndighetsbeslut fanns i processen, men emellanåt kan det räcka att begära att få ett myndighetsbeslut för att de ska lämna ut mer information d v s lämna ett dokument med en mindre maskad version.
Hur som helst visar ju detta - vilket vi redan har konstaterat - att det emellanåt inte ligger något större tankearbete eller kunskap bakom maskningarna. Det var ju liksom bara frågan om en duffel.
Eller vad det nu var, men det är fortfarande en jacka/rock som räcker till låren och en duffel har väl alltid en huva.
Citera
2022-01-20, 22:59
Medlem
Citat:
Varför kontaktar hon polisen först efter 5 år? Om hon hörde vad hon först trodde var skott, så måste hon ju ha talat med alla hon känner om att hon hörde MOP!

Du hittar hennes egen förklaring till att det dröjde här:

https://drive.google.com/file/d/1X1WpWOFuPXAckfqURnzu70630a0O-dO6/view
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in