Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Jag känner en man som bara var 30 år när han fick Covid-19 våren 2020. Han hade dold diabetes och var en hårsmån ifrån att bli lagd i respirator. Ändå är han glad för det som hände. Diabetesen kunde ha dödat honom senare genom, anringen sockerkoma eller insulinkoma.
Det är alltid svårt att dra slutsatser utifrån anekdoter. Även om dessa fall är extrema och även sker under influensa, så var nog riskerna långt större med tidigare varianter. Det är ju trots allt än väldigt skillnad med ett virus som innebär 40-45% lägre risk för inläggning
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/hospital-stay-risk-omicron-is-40-45-lower-than-delta-uk-study-2021-12-22/
Någonstans måste man dra en gräns för vad som är rimligt. Om inte masshysteri. restriktioner och vaccinhets behövts under tuffare influensasäsonger behövs det inte heller nu. Men visst, det kommer ta lite tid att utvärdera Omicron så får vi se. Jag är ingen läkare så jag kan samtidigt inte heller ge medicinska råd. Jag tittar dock på statistik och data från hela världen och gör mina bedömningar.
Citat:
Vad gäller restriktioner och vaccinpass så kommer vi nog inte att behöva bekymra oss för det om, maximalt några månader.
Jag hoppas det. Dock är det ju trist om hetsen biter sig fast i delar av världen. I Österrike går de nu mot vaccintvång. Jag vet inte vad det innebär för turismen. Jag får helt enkelt avstå Österrike i framtiden då. Ingen större förlust, men känns lite onödigt att eventuellt behöva ta omvägar om man ska ta bilen ner till medelhavet.
Jag tror man omöjligt kommer få med sig alla i världen på vaccinering oavsett. Det är nog mission impossible, särskilt som viruset muterat till en mildare variant. Hade det kommit en till Deltavåg så hade jag nog övervägt att vaccinera mig även om det skulle kännas som en rejäl uppförsbacke att ta 3 sprutor
Dock hoppas jag mer på bättre medicinering, som då exempelvis Pfizer's Paxlovid. Det skulle vara den absolut bästa lösningen som jag ser det eftersom nya varianter lär komma med jämna mellanrum och det förmodligen är ohållbart att boosta sig konstant (vilket även folkhälsomyndigheterna i Europa verkar vilja undvika). Jag tror inte på massvaccinering som koncept när det kommer till förkylningar och influensor.
Enligt överläkare Magnus Gisslén som svarade på läsarfrågor i Expressen tror inte han heller på fortsatt massvaccinering:
Citat:
Fråga: Kommer vi att behöva vaccinera oss varje år mot covid
Svar: Det vet vi inte ännu. Personligen tror jag inte att alla kommer att behöva vaccinera sig regelbundet, däremot kommer säkert riskgrupper, inkl äldre behöva återkommande vaccinationer, kanske med uppdaterade vacciner.