2022-01-20, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är faktiskt inte "lite som med coronavaccinet". Det är nämligen en stor avgörande skillnad. Antibotika används mot bakterier, dvs levande organismer som kan utveckla resistens. Covid19 orsakas av ett virus. Hotet från viruset kommer från mutationer och vill man motverka mutationer gäller det att förhindra så många som möjligt från att bli sjuka. Ju fler som blir infekterade, desto större risk för mutationer. Ju färre som vaccineras, desto större risk. Lite motsatsen till antibiotikaresistens.

Din logik går inte ihop här heller.

Bakterier utvecklar resistens för att överleva.
Virus muterar för att överleva.
Mekanismen är alltså densamma.

Virus kan ”dö ut” om tillräckligt många har blivit vaccinerade eller genomgått en infektion.

Problemet med coronavaccinet är att den läcker, dvs folk blir fortfarande sjuka. Så där faller hela din logik med att ”vaccinera bort” corona.
Citera
2022-01-20, 18:52
Medlem
Citat:
Man skulle infört lockdown och tagit i med hårdhandskarna direkt och inte låtit hela skiten spridas över hela jordklotet. Hade man slagit ned stenhårt direkt hade vi antagligen varit av med skiten sedan något år tillbaks. Nu står väl egentligen allt hopp till vaccin och läkemedel. Trist tycker jag.

Jag tycker faktiskt inte du svarar på frågan tillräckligt utförligt.

När du säger lockdown och tagit i med hårdhandskarna. Hur exakt menar du då?
Citera
2022-01-20, 18:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
De tycks vara jävligt överrepresenterade på Flashback!

Precis som sängvätarna då..

Citat:
Samtidigt behöver man inte vara hypokondrisk för att se riskerna med detta virus. I vart fall inte initialt.
Nu är väl läget delvis ett annat med vaccin, ett ännu bättre på gång, samt ett muterat virus som inte verkar vara fullt lika hemskt. Drömmen vore förstås att kunna vaccinera bort denna skit från jordens yta. Ungefär som antibiotikan utrotade många sjukdomar. Ett paradigmskifte.

Du vet att vaccinets effekt avtar efter några månader va? Eller har du tänkt att samtliga världens människor ska ta 2-3 sprutor om året livet ut?

Kan återigen konstatera hur fascinerande det är med folk som är besatta av att ta en tredje och fjärde dos för att "skydda" () sig, medan jag inte ens tagit en och fortfarande är vid liv. Om något år är ni inne sjunde och åttonde, och jag kommer fortfarande vara inne på noll, levandes mitt liv precis som vanligt

När ska ert vansinne ta slut?
Citera
2022-01-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Håller med fullständigt! WHO har dessutom precis uttalat sig att reserestriktioner inte har varit speciellt effektiva i att stoppa omicroms framfart.

WHO är lika korrupta som dom stater som finansierar skiten. WHO var mot reserestriktioner riktade mot kineser i början av pandemin. WHO väntade med att utlysa pandemiläge tills det var försent.
Nu vill man inte rikta restriktioner mot något afrikanskt land.
Nya Zeeland har väl klarat sig från hela pandemin pga reserestriktioner.
Citera
2022-01-20, 19:40
Medlem
Citat:
Det var just det som var så intressant. Det gällde som sagt alla åldersgrupper. Lite grovt kan man säga att en vaccinerad 80-åring löper samma risk som en ovaccinerad 20-åring. Men om 20 åringen vaccinerar sig så minskas risken igen med 90%. Dvs, ALLA åldersgrupper sänker sin risk att bli sjukhusinlagd pga covid19 med cirka 90% om de vaccinerar sig, även unga alltså.

Men så ser det definitivt inte ut i statistiken. Där ser man att skillnaderna mellan unga och gamla är enorma. Hur många friska ovaccinerade 20-30-åringar vårdas på IVA just nu? Ta fram den informationen, sen kan vi diskutera. Annars ser det ungefär ut så här: risken för en ung person att dö i covid är 0.002%, men om du vaccinerar dig är den 0.02%. Då ska en ung person också ta i beräkning att vaccinering i sig innebär en risk. Det är helt enkelt inte ett virus som slår mot friska under 50 år. Lika lite som influensa är det.
Citera
2022-01-20, 19:43
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Läste nu precis att de som ökar mest inom sjukhusvården nu är barn. Kan bero på att de inte är vaccinerade kanske, men du tycker inte de ska skyddas alltså?
Det är spädbarn som får stöd matning för att dom har svårt att suga. Inget farligt. RS virus är mycket farligare. Inte stängs skolorna för det. Det tar tid att få ut ett nytt vaccin inte gjort i en handvändning. Hur många doser behöver man av det? Det tar ju uppenbart tid innan dom verka och man måste säkert ta flera doser. Så det tar inga två månader.
Citera
2022-01-20, 19:47
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Jag kan bara hålla med. Väljer man sedan att jämföra döda per capita jämför med våra grannländer så förskräcker fortfarande de svenska siffrorna.

En fördröjd smittspridning är värdefullt på flera sätt. Vården lär sig hur de ska vårda, rutiner hinner man få på plats. Vaccin och läkemedel hinner utvecklas och provas fram. Jag tycker det var helt fel att inte försätta landet i lockdown när viruset var nytt och det inte fanns vare sig läkemedel, vaccin, vårdplatser eller annat. Det kändes som FHM och regeringen viftade med vit flagg redan från början. Man hade gett upp direkt. Orsakerna var kanske brist på pengar, personal, material. Men jag tror också att vissa värderingar såsom den om öppna samhällen och frihandel, fri rörlighet etc etc spelade in. Väldigt mycket tal om frihet. Säkert jättebra i vissa lägen, men i krislägen behövs det folk som är kunniga och kan peka med hela handen för att skydda befolkningen. Så var det aldrig i Sverige. Det säger något om mentaliteten. Jag tror inte Sverige skulle klara ett krig särskilt bra, för folk i det här landet är så jävla curlade på alla de sätt. Man klarar inte minsta lilla press, eller något som avviker från det normala och det väntade. Då börjar det knorras direkt. Jag tycker det är så patetiskt.
Är det någon som inte klarar press så är det du. Du är verkligen helt hysterisk. Slappna av människa.
Citera
2022-01-20, 19:47
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
WHO är lika korrupta som dom stater som finansierar skiten. WHO var mot reserestriktioner riktade mot kineser i början av pandemin. WHO väntade med att utlysa pandemiläge tills det var försent.
Nu vill man inte rikta restriktioner mot något afrikanskt land.
Nya Zeeland har väl klarat sig från hela pandemin pga reserestriktioner.

WHO finansieras delvis av vaccinindustrin så inte bara kinesiska pengar.

Men givetvis kan inte WHO gå emot kinesiska intressen då de är en stor bidragsgivare.

WHO kan man lika bra lägga ner.....
Citera
2022-01-20, 19:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Läste nu precis att de som ökar mest inom sjukhusvården nu är barn. Kan bero på att de inte är vaccinerade kanske, men du tycker inte de ska skyddas alltså?

Hur skulle vi kunna skydda barn när vi har en flockimmunitetsstrategi?

Tegnell har hela tiden velat ha större smittspridning bland barn än äldre. Viktigare barn får vara sociala än att skydda dem mot covid19 enl fohm.
Citera
2022-01-20, 19:50
Medlem
Surtrutens avatar
Austrian parliament approves vaccine mandate for adults
https://apnews.com/article/austrian-parliament-covid-vaccine-mandate-8539164285f87443a8b80a213d2dacc0

Drygt 80 % röstade för förslaget.
Citera
2022-01-20, 19:51
Medlem
Sesuss avatar
-
Ah!
Ljuset i tunneln.

UK avskaffar vaccinpass och mask krav.
https://odysee.com/@TimcastNews:0/uk-officially-ends-all-covid:c
Citera
2022-01-20, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag känner en man som bara var 30 år när han fick Covid-19 våren 2020. Han hade dold diabetes och var en hårsmån ifrån att bli lagd i respirator. Ändå är han glad för det som hände. Diabetesen kunde ha dödat honom senare genom, anringen sockerkoma eller insulinkoma.

Det är alltid svårt att dra slutsatser utifrån anekdoter. Även om dessa fall är extrema och även sker under influensa, så var nog riskerna långt större med tidigare varianter. Det är ju trots allt än väldigt skillnad med ett virus som innebär 40-45% lägre risk för inläggning https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/hospital-stay-risk-omicron-is-40-45-lower-than-delta-uk-study-2021-12-22/

Någonstans måste man dra en gräns för vad som är rimligt. Om inte masshysteri. restriktioner och vaccinhets behövts under tuffare influensasäsonger behövs det inte heller nu. Men visst, det kommer ta lite tid att utvärdera Omicron så får vi se. Jag är ingen läkare så jag kan samtidigt inte heller ge medicinska råd. Jag tittar dock på statistik och data från hela världen och gör mina bedömningar.

Citat:
Vad gäller restriktioner och vaccinpass så kommer vi nog inte att behöva bekymra oss för det om, maximalt några månader.

Jag hoppas det. Dock är det ju trist om hetsen biter sig fast i delar av världen. I Österrike går de nu mot vaccintvång. Jag vet inte vad det innebär för turismen. Jag får helt enkelt avstå Österrike i framtiden då. Ingen större förlust, men känns lite onödigt att eventuellt behöva ta omvägar om man ska ta bilen ner till medelhavet.

Jag tror man omöjligt kommer få med sig alla i världen på vaccinering oavsett. Det är nog mission impossible, särskilt som viruset muterat till en mildare variant. Hade det kommit en till Deltavåg så hade jag nog övervägt att vaccinera mig även om det skulle kännas som en rejäl uppförsbacke att ta 3 sprutor

Dock hoppas jag mer på bättre medicinering, som då exempelvis Pfizer's Paxlovid. Det skulle vara den absolut bästa lösningen som jag ser det eftersom nya varianter lär komma med jämna mellanrum och det förmodligen är ohållbart att boosta sig konstant (vilket även folkhälsomyndigheterna i Europa verkar vilja undvika). Jag tror inte på massvaccinering som koncept när det kommer till förkylningar och influensor.

Enligt överläkare Magnus Gisslén som svarade på läsarfrågor i Expressen tror inte han heller på fortsatt massvaccinering:

Citat:
Fråga: Kommer vi att behöva vaccinera oss varje år mot covid

Svar: Det vet vi inte ännu. Personligen tror jag inte att alla kommer att behöva vaccinera sig regelbundet, däremot kommer säkert riskgrupper, inkl äldre behöva återkommande vaccinationer, kanske med uppdaterade vacciner.
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-20 kl. 19:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in