Det här tycker jag var en bra debattartikel som visar på vilket hyckleri det finns rörande restriktionerna.
https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/varfor-far-vi-arbeta--men-inte-dansa-/
Varför får vi arbeta, men inte dansa?
För varje dag som går blir det alltmer tydligt: svenska medborgares värde ligger blott i vår förmåga att arbeta och producera. Hur ska man annars förklara att det är okej att gå till jobbet trots att man har sjuka personer i hushållet, men att det inte är okej att stå upp och dricka en öl på AWn? Att människor ska sätta sig på överfulla bussar och tunnelbanor varje dag, men inte får fira examen, bröllop och födelsedagar med fler än 20 personer? Att teatrar och krogar går på knäna, att jag inte kan skola in min son på förskolan ordentligt, att partners går miste om att se sina barn på ultraljud, men att vår lönsamhet som samhällsmedborgare ska skyddas?
Arbeta. Men gå inte på middag. Avstå fritidsaktiviteter. Ha inte kontakt med andra än de i ditt hushåll.
Har sagt det hela tiden. Skulle man velat minska smittspridningen på riktigt. Då borde man gjort följande
1. Hemarbete i största möjliga mån
2. Distansundervisning för ALLA barn. Det går med digitala lösningar om bara viljan funnits.
3. Fysiska aktiviteter borde bara tillåtits utomhus.
Överlag är jag skeptisk till mötesförbud, typ demonstrationer osv. Jag tror inte särskilt mycket smitta överförs utomhus, även om det är ganska tätt. Luftvolymerna är det som avgör om man smittas eller inte. Skulle gissa att 99% av alla smitta överförs i en inomhusmiljö. Det här med att stänga nöjesparker, berg- och dalbanor, djurparker, evenemang, konserter utomhus osv osv. Jag tror inte det är effektivt. Betydligt mer effektivt att stänga igen kollektivtrafiken, men då har vi återigen det där med pengar. Känns som smittskyddsåtgärder närmast har ett moraliskt perspektiv. Det ska inte vara tillåtet att ha kul under en pandemi. Jag ser tre områden där smitta överförs.
1. Arbeten.
2. Skolan.
3. Kollektivtrafiken.
Sedan överförs smittan mellan personer som varit på arbetet, varit i skolan eller rest kollektivt. Denna smitta överförs i hemmen. Men tar man bort punkterna 1-3 ovan skulle det inte finnas någon smitta att överföra i hemmen. Om någon familj ändå lyckas bli smittade utomhus, så blir ett hemmaliv en naturlig karantän och smittan skulle inte spridas som en löpeld som den gör nu. Då hade inte alla blivit smittade.