2022-01-20, 17:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför utgår du från att vaccinet skulle vara värre än infektionen när all data pekar på motsatsen?
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
All data pekar inte på det. Kolla videon jag länkade. Det är ifrån Pfizers egna dokument.

En sammanslutning av 500 oberoende kanadensiska läkare, forskare och sjukvårdspersonal har gjort en mycket informativ och pedagogisk presentation av effekten av Pfizers s.k. covidvaccin efter sex månader. Den baseras på Pfizers egna data, som delvis offentliggjorts. CCCA:s slutsats är att vaccinet aldrig borde ha lanserats, det var fler döda i vaccingruppen än i kontrollgruppen.

Jag har en lösning på det problemet. Bedöm biverkningarna efter samma filosifi som du bedömmer långtidscovid:
Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores
post-covid är som apatiska barnen för 20år sedan Har du inte märkt det?

Genom att bedömma vaccinets biverkningar efter dina kriterier, så har vi genast trollat bort alla biverkningar som vaccinet kan tänkas ha.
Citera
2022-01-20, 17:09
Medlem
Pandemin börjar väl gå mot sitt slut nu känns det som.
Citera
2022-01-20, 17:13
Medlem
arbetets avatar
Att flera som drabbas av COVID19 förlorar smak- och luktsinnet vet vi men vad många inte vet så händer det djur också som smittas:

Anthony J Leonardi, PhD, MS
@fitterhappierAJ
New paper out. Animals get Anosmia and T-cell reactions that persist in the olfactory bulb, and so do the humans as well in Long Covid

The people minimizing animal data saying it wouldn't recapitulate in humans were wrong, of course.
https://twitter.com/fitterhappierAJ/status/1484141249301032966?s=20

tohmes
@tohmes1
"Olfactory inflammation is associated w/ behavioral alteration"
"CoV2 may induce mild, yet significant behavioral changes"

strategic behavoir (preparing & storing) changed for the worse
https://twitter.com/tohmes1/status/1484176552493338627?s=20

Det är illa när människor drabbas och rent av handikappande i vissa avseenden. Men tänk hur det är för ett djur som är helt beroende av luktsinnet för jakt på föda och för att upptäcka faror:

RosaLugdunum
@RosadelasDunas
I suppose for pets and live stock that are fed, it should already be a problem. But if that happens to wild mammals most of them will not be able to find food and water.
https://twitter.com/RosadelasDunas/status/1484185978398916611?s=20
Citera
2022-01-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
PRECIS det som är min poäng. Jag har aldrig förstått mig på de människor som vill tillämpa en extrem försiktighetsprincip på vaccinet, men sväljer sjukdomen med hull och hår utan att tillämpa försiktighetsprincipen. Hade väl varit en sak om man tillämpat försiktighetsprincipen fullt ut. Att man säger nej till BÅDE vaccin och sjukdom. Typ isolerar sig i några år tills det finns bra data, men att supa i sig sjukdomen och samtidigt vara väldigt skeptisk till vaccin. Det förstår verkligen inte jag. Till saken hör ju att dessa vaccin inte är helt otestade som viruset, utan vaccinen genomgår ju i alla fall kliniska studier i tre faser. Vaccinen testades i alla fall 6 månader innan de började användas. Man kan visserligen tycka att det är en kort period, men viruset testades inte alls. Viruset är inblandat i över 15 tusen människors död bara i Sverige, men till viruset tycks många vara väldigt okritiska. Till vaccinet däremot tycks förvånansvärt många ha en väldigt kritisk inställning. Jag får liksom inte ihop detta, när man gör en risk/nytta analys. Jag menar - bara senaste siffrorna från FHM visar ju att man löper 10 gånger så stor risk att behöva sjukhusvård som ovaccinerad, än som vaccinerad. Sen säger jag inte att vaccinet är totalt riskfritt, för det är det kanske inte. Men all data pekar ju på att viruset är så mycket värre.

Fast just i ditt fall är du ju ganska extremt hypokondrisk (dina ord) och har aldrig haft som avsikt att ens stanna vid massvaccinering. Du har hela tiden lobbat för restriktioner och vaccinpass också. Att ta råd av hypokondriker i folkhälsofrågor är som att ta råd av flygrädda i luftfartsfrågor.
Citera
2022-01-20, 17:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här tycker jag var en bra debattartikel som visar på vilket hyckleri det finns rörande restriktionerna.

https://www.expressen.se/kronikorer/irena-pozar/varfor-far-vi-arbeta--men-inte-dansa-/

Varför får vi arbeta, men inte dansa?

För varje dag som går blir det alltmer tydligt: svenska medborgares värde ligger blott i vår förmåga att arbeta och producera. Hur ska man annars förklara att det är okej att gå till jobbet trots att man har sjuka personer i hushållet, men att det inte är okej att stå upp och dricka en öl på AWn? Att människor ska sätta sig på överfulla bussar och tunnelbanor varje dag, men inte får fira examen, bröllop och födelsedagar med fler än 20 personer? Att teatrar och krogar går på knäna, att jag inte kan skola in min son på förskolan ordentligt, att partners går miste om att se sina barn på ultraljud, men att vår lönsamhet som samhällsmedborgare ska skyddas?

Arbeta. Men gå inte på middag. Avstå fritidsaktiviteter. Ha inte kontakt med andra än de i ditt hushåll.

Har sagt det hela tiden. Skulle man velat minska smittspridningen på riktigt. Då borde man gjort följande

1. Hemarbete i största möjliga mån
2. Distansundervisning för ALLA barn. Det går med digitala lösningar om bara viljan funnits.
3. Fysiska aktiviteter borde bara tillåtits utomhus.

Överlag är jag skeptisk till mötesförbud, typ demonstrationer osv. Jag tror inte särskilt mycket smitta överförs utomhus, även om det är ganska tätt. Luftvolymerna är det som avgör om man smittas eller inte. Skulle gissa att 99% av alla smitta överförs i en inomhusmiljö. Det här med att stänga nöjesparker, berg- och dalbanor, djurparker, evenemang, konserter utomhus osv osv. Jag tror inte det är effektivt. Betydligt mer effektivt att stänga igen kollektivtrafiken, men då har vi återigen det där med pengar. Känns som smittskyddsåtgärder närmast har ett moraliskt perspektiv. Det ska inte vara tillåtet att ha kul under en pandemi. Jag ser tre områden där smitta överförs.

1. Arbeten.
2. Skolan.
3. Kollektivtrafiken.

Sedan överförs smittan mellan personer som varit på arbetet, varit i skolan eller rest kollektivt. Denna smitta överförs i hemmen. Men tar man bort punkterna 1-3 ovan skulle det inte finnas någon smitta att överföra i hemmen. Om någon familj ändå lyckas bli smittade utomhus, så blir ett hemmaliv en naturlig karantän och smittan skulle inte spridas som en löpeld som den gör nu. Då hade inte alla blivit smittade.
Citera
2022-01-20, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Om ett par veckor.
Hälften av alla jag känner har Omikron just nu, inkl mig själv.
När andra halvan har haft det är det klart.
Har haft turen att inte få det alls men använder ju dubbla munskydd och håller distansen.
Citera
2022-01-20, 17:28
Medlem
Surtrutens avatar
Smittede med Omikron-varianten har 36 procent lavere risiko for indlæggelse end Delta-smittede ifølge SSI.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2022-01-20-dansk-studie-lavere-risiko-for-indlaeggelse-ved-omikron

Det är ju väldigt positivt att färre blir så sjuka att de måste behandlas på sjukhus.
Citera
2022-01-20, 17:31
Medlem
Flikar in i huvudtråden, hoppas att informationen kan vara till nytta för någon.

Genomgången covid-infektion okt-nov 2020. Kontinuerligt testat (kvalitativt prov, inte mätbara nivåer utan bara förekomst i givet blodprov) antikroppar igG. Senast häromdagen positivt igen. Det är 15 månaders immunitet. Ovaccinerad.
Citera
2022-01-20, 17:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Fast just i ditt fall är du ju ganska extremt hypokondrisk (dina ord) och har aldrig haft som avsikt att ens stanna vid massvaccinering. Du har hela tiden lobbat för restriktioner och vaccinpass också. Att ta råd av hypokondriker i folkhälsofrågor är som att ta råd av flygrädda i luftfartsfrågor.

Samtidigt behöver man inte vara hypokondrisk för att se riskerna med detta virus. I vart fall inte initialt.
Nu är väl läget delvis ett annat med vaccin, ett ännu bättre på gång, samt ett muterat virus som inte verkar vara fullt lika hemskt. Drömmen vore förstås att kunna vaccinera bort denna skit från jordens yta. Ungefär som antibiotikan utrotade många sjukdomar. Ett paradigmskifte.
Citera
2022-01-20, 17:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Sedan finns det vaccin som man enbart använder till de som behöver det, till exempel vaccin mot säsongsinfluensa till riskgrupper. Förhoppningvis inser man för eller senare att vaccin mot covid 19 bör användas på samma sätt, alltså till de som verkligen behöver det och inte på bred front.

Vaccin kan användas på olika sätt och bara för att man inte tycker att covid 19 vaccin ska användas på unga och friska personer betyder inte att man är emot vaccin i allmänhet eller emot att vaccin mot covid 19 används till riskgrupper.
Jo så är det ju som tur är.
Tänk om 15 % av befolkningen var riktiga antivaxxare, då skulle det vara problem på riktigt.
Nu är det lyckligtvis bara ett par tre procent av befolkningen som är vaccinmotståndare vad jag förstår.
Citera
2022-01-20, 17:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Precis som Covid då!
Precis som covid, vi kan skita i våra äldre helt enkelt.
De ska ju ändå snart dö!
Citera
2022-01-20, 17:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo så är det ju som tur är.
Tänk om 15 % av befolkningen var riktiga antivaxxare, då skulle det vara problem på riktigt.
Nu är det lyckligtvis bara ett par tre procent av befolkningen som är vaccinmotståndare vad jag förstår.

De tycks vara jävligt överrepresenterade på Flashback!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in