2022-01-20, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Du skriver som vanligt komplett nonsens och ren idioti. Du har inte ett enda fakta att uppvisa som stödjer din sjuka agenda. Du har inte ett enda sakligt argument att komma med.

Jag har enbart presenterat sakliga argument, du är välkommen att bryta ut ett endaste (var vänlig citera mig, jag gör ju det med ditt dravel)

Citat:
Nej, du har inga som helst argument eller bevis på att Oxfams fattigdomssiffror är felaktiga. Varför ljuger du, igen?

Ljuger vartdå, om du likt oxfam utgår ifrån att en högskolestudent med studilån i sverige är fattigare än en kinesisk bonde med 1 oxe så får du väll känna att det är så.

Det är inget kontroversiellt jag skriver, inte heller att raporterna inte citeras i någon utsträckning, det är ju postmodernistisk skräp.

Citat:
Erkänt bissar av dig och ingen annan, vilket innebär ett värde lägre än kattskit, vilket vi redan har konstaterat.

Och alla som kan räkna på en mellanstadieelevs nivå. det kan ju naturligtvis inte alla....

Citat:
Jag har till skillnad ifrån dig visat på både fakta och vetenskap. Varför ljuger du, igen?

Nej, du har presenterat osubstansierade åsikter, dina egna och andras, att verkligheten ter sig annorlunda , eller snarare i rak motsats till dina påstående är väll positivt, du tycks ju ha en väldigt bizzar och alarmistisk syn på såväl världen igår, idag och framtiden, helt i onödan.

Citat:
Varför hävdar du tvärt emot fakta och lögnaktigt påstår att klimatmodellerna inte har vetenskaplig grund, när de i själva verket helt och hållet baseras på vetenskapliga fakta? Vad har du för sjuk agenda?
De saknar vetenskaplig grund, annat än att de är falsifierbara, vilket gör att de är irrelvanta i samma ögonblick de spottas ut, vilket i sig gör det ovetenskapligt att hänvisa till dem.

V
Citat:
arför förnekar du vetenskapen?:

vilken vetenskap, vi är ju överens om att mänskilghetens utveckling har varit fantastisk, klimatalarmism borde bytas ut mot klimatlycka, objektivt sätt.

Citat:
https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-global-sea-level

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/klimatfakta/

är det något speciellt du vill ha sagt med dina sidor? att klimatet förädnras, och att världen blir objektivt bättre av det?
Citera
2022-01-20, 13:28
Medlem
Citat:
Du skriver som vanligt komplett nonsens och ren idioti.

Varför förnekar du vetenskapliga fakta?

Vilken vetenskaplig fakta, att antalet djurarter som dör är ett helt arbiträrt antagande?, det redovisar de ju själva,

eller att 160m extra fattiga bygger på en helt egen modell som de uppfann för 5år sedan, när de bestämde sig för att tigga pengar till sina sexköpsprojekt?

Varför förnekar du verkligheten? blir det inte menigslöst att spekulera utifrån din okunskap och osubsitansierade rädsla? Du är ju trots allt mer priviligerad och har det bättre än 99,9% av jordens befolkning någonsin ens varit nära?

https://www.climate.gov/news-feature...obal-sea-level

https://www.naturvardsverket.se/amne...n/klimatfakta/[/quote]
Citera
2022-01-20, 15:41
Medlem
Citat:
Du skriver som vanligt komplett nonsens och ren idioti.

Om du inte har något mer att säga så säg inget.

Citat:
Varför förnekar du vetenskapliga fakta?

Vart gör jag det?

Eller menar du att det är beviset för att verkligheten inte är objektivt bättre idag? eller att vårt klimat och vår miljö aldrig varit bättre i mänsklighetens historia, för det är den, om vi nu talar ur mänsklightens perspektiv, inte drontens, eller dinosaurierna.

Citat:

https://www.naturvardsverket.se/amne...n/klimatfakta/
[/quote]

?
Citera
2022-01-20, 15:47
Medlem
Citat:
Det är ju du som inte har något att säga. Du skriver ju bara komplett meningslöst nonsens helt utan substans! Du har inte skrivit ett enda vettigt inlägg i tråden överhuvudtaget!

Hmm, du verkar inte helt stabil.

Citat:
Nu frågar jag igen! Varför förnekar du vetenskapliga fakta? Varför förnekar du vad som händer med världen och klimatet?

Kan du sätta ord på dina känslor?, eller i alla fall skriva ut det du hitintills misslyckats emd, dvs där jag förnekar vad som händer med världen och vårat klimat?

Citat:

https://www.naturvardsverket.se/amne...n/klimatfakta/
[/quote]

Jag har tittat på dina sidor, jag vet inte riktigt vad ditt problem är med dem?
Citera
2022-01-20, 15:51
Medlem
Citat:
Du hade inte alls behövt bekräfta det jag skrev, att du bara skriver en massa substanslöst nonsens i tråden. Men okej, du har bevisat det än en gång:

Det är okej, det är fler som läser än som skriver.
Citera
2022-01-20, 15:51
Medlem
saganshuss avatar
Du hade inte alls behövt bekräfta det jag skrev, att du bara skriver en massa substanslöst nonsens i tråden. Men okej, du har bevisat det än en gång:
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är okej, det är fler som läser än som skriver.
Nu frågar jag igen! Varför förnekar du vetenskapliga fakta? Varför förnekar du vad som händer med världen och klimatet?

"Varför havsnivån spelar roll

I USA bor nästan 40 procent av befolkningen i kustområden med relativt hög befolkningstäthet, där havsnivån spelar en roll för översvämningar, kusterosion och faror från stormar. Globalt sett ligger 8 av världens 10 största städer nära en kust, enligt FN:s Atlas of the Oceans.

I urbana miljöer längs kuster runt om i världen hotar stigande hav den infrastruktur som är nödvändig för lokala jobb och regionala industrier. Vägar, broar, tunnelbanor, vattenförsörjning, olje- och gaskällor, kraftverk, avloppsreningsverk, deponier – listan är praktiskt taget oändlig – är alla i riskzonen på grund av höjning av havsnivån.

Högre bakgrundsvattennivåer innebär att dödliga och destruktiva stormfloder, som de som är förknippade med orkanen Katrina, "Superstormen" Sandy och orkanen Michael - tränger sig längre in i landet än de en gång gjorde."

"Det framtida klimatet bestäms i allt väsentligt av halten av växthusgaser i atmosfären, det vill säga av de utsläpp som skett hittills, de som sker i dag och i framtiden.

Fortsatta utsläpp i linje med vad vi har sett under de senaste decennierna skulle ge en uppvärmning av den globala temperaturen långt högre än Parisavtalets mål om att hejda uppvärmningen långt under två grader (helst under 1,5 grader) jämfört med förindustriell tid.

De framtida effekterna av klimatförändringarna är omfattande och svåra att överblicka. Effekterna kan vara både direkta och indirekta. Jordbrukets produktion väntas minska i många regioner, men öka inom andra. Följden kan bli stora folkomflyttningar och konflikter om knappa mat- och vattenresurser."

Senast redigerad av saganshus 2022-01-20 kl. 16:00.
Citera
2022-01-20, 17:44
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

"Varför havsnivån spelar roll

I USA bor nästan 40 procent av befolkningen i kustområden med relativt hög befolkningstäthet, där havsnivån spelar en roll för översvämningar, kusterosion och faror från stormar. Globalt sett ligger 8 av världens 10 största städer nära en kust, enligt FN:s Atlas of the Oceans.

I urbana miljöer längs kuster runt om i världen hotar stigande hav den infrastruktur som är nödvändig för lokala jobb och regionala industrier. Vägar, broar, tunnelbanor, vattenförsörjning, olje- och gaskällor, kraftverk, avloppsreningsverk, deponier – listan är praktiskt taget oändlig – är alla i riskzonen på grund av höjning av havsnivån.

Högre bakgrundsvattennivåer innebär att dödliga och destruktiva stormfloder, som de som är förknippade med orkanen Katrina, "Superstormen" Sandy och orkanen Michael - tränger sig längre in i landet än de en gång gjorde."

"Det framtida klimatet bestäms i allt väsentligt av halten av växthusgaser i atmosfären, det vill säga av de utsläpp som skett hittills, de som sker i dag och i framtiden.

Fortsatta utsläpp i linje med vad vi har sett under de senaste decennierna skulle ge en uppvärmning av den globala temperaturen långt högre än Parisavtalets mål om att hejda uppvärmningen långt under två grader (helst under 1,5 grader) jämfört med förindustriell tid.

De framtida effekterna av klimatförändringarna är omfattande och svåra att överblicka. Effekterna kan vara både direkta och indirekta. Jordbrukets produktion väntas minska i många regioner, men öka inom andra. Följden kan bli stora folkomflyttningar och konflikter om knappa mat- och vattenresurser."

Bra info på Naturvårdsverket sida. Såg just att mängden plankton har minskat kraftigt, 40 procent, tror jag, på några decennier. Det hotar ALLA näringskedjor.
Citera
2022-01-20, 18:00
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Bra info på Naturvårdsverket sida. Såg just att mängden plankton har minskat kraftigt, 40 procent, tror jag, på några decennier. Det hotar ALLA näringskedjor.
Ja, det är läskigt på riktigt. Dör plankton ut så finns det inget liv kvar i havet och då finns det i förlängningen inget liv kvar på land heller. Vi vet att pollinerare som bin minskar kraftigt och vi ser motsvarande hända i havet.

"En värld utan bin är en värld utan mat"

"Världens bin hotas av utrotning. Även människor hotas när bina försvinner. Denna lilla insekt bidrar på ett ovärderligt sätt till livsmedelsproduktionen över hela jorden. En minskning av antalet bin kommer leda till sämre skördar och osäkerhet i livsmedelsförsörjningen."

"Det är till och med så att 75 procent av världens livsmedelsgrödor och 35 procent av jordbruksmarker är beroende av pollinatörer för att skydda ekosystemen."

"Enligt forskarna är ungefär en tredjedel av alla världens bin och fjärilar på väg att försvinna helt. "

https://unric.org/sv/en-varld-utan-bin-ar-en-varld-utan-mat/
Senast redigerad av saganshus 2022-01-20 kl. 18:03.
Citera
2022-01-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ja, det är läskigt på riktigt. Dör plankton ut så finns det inget liv kvar i havet och då finns det i förlängningen inget liv kvar på land heller. Vi vet att pollinerare som bin minskar kraftigt och vi ser motsvarande hända i havet.

"En värld utan bin är en värld utan mat"

"Världens bin hotas av utrotning. Även människor hotas när bina försvinner. Denna lilla insekt bidrar på ett ovärderligt sätt till livsmedelsproduktionen över hela jorden. En minskning av antalet bin kommer leda till sämre skördar och osäkerhet i livsmedelsförsörjningen."

"Det är till och med så att 75 procent av världens livsmedelsgrödor och 35 procent av jordbruksmarker är beroende av pollinatörer för att skydda ekosystemen."

"Enligt forskarna är ungefär en tredjedel av alla världens bin och fjärilar på väg att försvinna helt. "

https://unric.org/sv/en-varld-utan-bin-ar-en-varld-utan-mat/

Vad ska vi göra åt det då?
Citera
2022-01-20, 18:12
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dghfr
Sluta att förstöra naturen är det enkla svaret på det.

Sluta med industrifiske, sluta att avverka naturskog, skydda den orörda natur som finns kvar, införa kraftfulla miljölagar som hindrar utsläpp och att skräp slängs rakt ut i naturen.

Se till att det finns sophantering med återvinning och så vidare, sluta med fossila bränslen. Lagstifta om att en viss % av odlingsbar mark måste lämnas till naturen. Stoppa insektsgifter och konstgödning.

Det finns ingen brist på saker vi kan göra.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-20 kl. 18:14.
Citera
2022-01-20, 18:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Vi har nu en värld som kan mätta åtta miljarder människor. Med rimliga förbättringar av jordbruket är det troligt att den kommer att kunna mätta tio miljarder när befolkningsökningen avstannar vid en befolkning på tio miljarder.

På Keelingkurvan kan vi se att luftens koldioxidhalt ökar med 2 ppm/år. 2 ppm är 12 Gt. Våra utsläpp är ungefär 30 Gt/år. Om vi minskar våra utsläpp med 12 Gt/år blir koldioxidhalten konstant. Detta är så enkelt att vilken femteklassare som helst kan se och förstå det och jag hoppas att de flesta har det som utgångspunkt.

Vår uppgift är att skapa en värld för en välmågereglerad befolkning på tio miljarder. Aldrig förr har Jorden mättat tio miljarder. Hur världen såg ut för 24000 år sedan är kanske roligt att veta men det säger ingenting om hur man mättar tio miljarder människor. Vi kan bara se att en återgång innebär att praktiskt taget hela mänskligheten måste utplånas. Det fanns ju knappast några människor på den tiden.

Det vore väldigt bra ifall vi kunde minska utsläppen så mycket, men det är föga troligt att vi lyckas, att döma av att vi ständigt slår nya rekord för varje år.

Utsläppen just nu ligger på runt 35 Gt per år, minskar vi det med 12 Gt hamnar vi på utsläppsnivåer från 90-talet.

Där kan man då undra över varför mängden co2 i atmosfären redan vid den tiden hade ökat ordentligt sedan industrialismens genombrott. Med ditt sätt att tänka känns det som att vi borde ha haft samma nivå ända fram till åtminstone 80-talet.

Och om man tänker vidare, vore det som du säger skulle väl en förindustriell värld medföra en minskning runt 2 ppm varje år. Givet då att vi har haft åtminstone en miljon år med nuvarande klimatsystem utan mänsklig påverkan, och att halten från början bara är som max 280 ppm, borde inte all co2 sedan länge ha försvunnit? Och jorden vara en steril öken utan växter?

Visst kommer koldioxidcykeln komma i balans med tiden, men några av problemen är att vi kan ha en eftersläpning i förändringarna, och att vissa av förändringarna skapar ett ännu varmare klimat. Det är av sådana orsaker som folk pratar om vändpunkter. Risken finns att vi redan har skapat en atmosfär som kommer att fortsätta frigöra växthusgaser, och att vi kommer att få se fortsatta klimatförändringar, även om vi helt plockade bort vår påverkan.

Sedan är det för mig som svensk inte en fråga om att föda åtta miljarder människor. Vi är planetens helt dominerande art, och vi har ett mycket stort ansvar för vad som händer med andra arter.

Det är inte bara vår planet.

Och hade vi varit i klorna på en överlägsen civilisation, tror jag nog att vi gärna hade sett att de hade brytt sig om oss, åtminstone litegrann.
Citera
2022-01-20, 18:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dghfr
Stoppa utsläppen och värna naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto