2022-01-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Det hade nog sett bra ut. Visst var han en burdus j*vel som man ibland misstänkte var rejält misogyn, men han gjorde ett bra jobb som statsminister. Alliansen och Anders Borg tog åt sig äran för art ha "klarat Sveruge igenom finanskrisen", men de hade inte klarat det utan GP:s "förarbete".

Så vi må.minnas honom som liknande Nivea - fet, vit och dryg - men han var en mycket bra statsminister. Och det skulle han vara idag också.
Instämmer.
Vi hade nog sluppit en sån enorm flyktingvåg som det blev 2015.
En stor anledning till att det blev sånt kaos 2015 var pga Reinfeldt och MPs överenskommelse som öppnade Sveriges gränser på vid gavel.
G.P var skeptisk till stor invandring, han myntade t om uttrycket ”Social Turism” inför EU inträdet och vill skärpa reglerna för arbetskraft från inom EU.
Efter G.Ps avgång gick det snabbt utför med sosseriet och allsköns särintressen tog över partiet.
Jag tror G.P blev besviken när svenska folket röstade bort honom, trots att han bevisligen fått Sveriges ekonomi att blomstra, t om Anders Borg berömde G.P för det, så han brydde sig inte om vilka särintressen som tog över S.
Så dom som bär störst skuld till att Sverige idag har en enorm andel befolkning från MENA är dom som röstade fram Reinfeldt 2006.

Edit, la till en bra ledare i GP (passande namn)som handlar om Göran Persson och hans syn på invandring.
https://www.gp.se/ledare/socialdemokraterna-behöver-en-ny-göran-persson-1.53861541
Senast redigerad av Kompostnord 2022-01-20 kl. 16:48. Anledning: La till länk
Citera
2022-01-20, 17:12
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Instämmer.
Vi hade nog sluppit en sån enorm flyktingvåg som det blev 2015.
En stor anledning till att det blev sånt kaos 2015 var pga Reinfeldt och MPs överenskommelse som öppnade Sveriges gränser på vid gavel.
G.P var skeptisk till stor invandring, han myntade t om uttrycket ”Social Turism” inför EU inträdet och vill skärpa reglerna för arbetskraft från inom EU.
Efter G.Ps avgång gick det snabbt utför med sosseriet och allsköns särintressen tog över partiet.
Jag tror G.P blev besviken när svenska folket röstade bort honom, trots att han bevisligen fått Sveriges ekonomi att blomstra, t om Anders Borg berömde G.P för det, så han brydde sig inte om vilka särintressen som tog över S.
Så dom som bär störst skuld till att Sverige idag har en enorm andel befolkning från MENA är dom som röstade fram Reinfeldt 2006.

Edit, la till en bra ledare i GP (passande namn)som handlar om Göran Persson och hans syn på invandring.
https://www.gp.se/ledare/socialdemokraterna-behöver-en-ny-göran-persson-1.53861541
Jag kan nog hålla med dig om just det med att om inte landsförrädaren Reinfeldt kommit till makten så hade Sverige inte haft den invandring och de problem som det orsakat.
Moderaterna idag tar ju, vad jag förstår, avstånd från FR:s politik.
Men varför har då inte Löfvén vridit skutan rätt under sin tid som statsminister? Han hade ju ett antal år på sig men gjorde ingenting åt det.
Citera
2022-01-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Jag kan nog hålla med dig om just det med att om inte landsförrädaren Reinfeldt kommit till makten så hade Sverige inte haft den invandring och de problem som det orsakat.
Moderaterna idag tar ju, vad jag förstår, avstånd från FR:s politik.
Men varför har då inte Löfvén vridit skutan rätt under sin tid som statsminister? Han hade ju ett antal år på sig men gjorde ingenting åt det.
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är Socialdemokraterna under G.Ps tid och av idag 2 helt olika partier, dom har i princip bara namnet och gamla meriter gemensamt.
Efter G.P avgick så har alla vilsna särintressen i princip gjort en statskupp och helt ändrat partiet.
Det är främst alla flyktingkramare, dårfeminister, miljöfobiker, etc som fått sin vilja fram med dom svaga statsministrarna som varit efter G.P, han var hård och tryckte tillbaka dom små men högljudda krafterna.
Att S sen inledde mer samarbete med MP gjorde att dom destruktiva krafterna inom S fick nya polare och bundsförvanter och katastrofen var ett faktum.
Vi får se om Margareta Andersson är man/kvinna nog att vända skutan, jag tror tyvärr det gått för långt redan.
Men sämre än under Löfven kan det nog inte bli.

Magdalena Andersson 2021-
Stefan Löfven 2012-2021
Håkan Juholt 2011-2012
Mona Sahlin 2007-2011
Göran Persson 1996-2007
Ingvar Carlsson 1986-1996
Olof Palme 1969-1986
Tage Erlander 1946-1969
Per-Albin Hansson 1925-1946
Hjalmar Branting 1907-1925
Claes Emil Tholin 1896-1907
Citera
2022-01-20, 17:36
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är Socialdemokraterna under G.Ps tid och av idag 2 helt olika partier, dom har i princip bara namnet och gamla meriter gemensamt.
Efter G.P avgick så har alla vilsna särintressen i princip gjort en statskupp och helt ändrat partiet.
Det är främst alla flyktingkramare, dårfeminister, miljöfobiker, etc som fått sin vilja fram med dom svaga statsministrarna som varit efter G.P, han var hård och tryckte tillbaka dom små men högljudda krafterna.
Att S sen inledde mer samarbete med MP gjorde att dom destruktiva krafterna inom S fick nya polare och bundsförvanter och katastrofen var ett faktum.
Vi får se om Margareta Andersson är man/kvinna nog att vända skutan, jag tror tyvärr det gått för långt redan.
Men sämre än under Löfven kan det nog inte bli.

Magdalena Andersson 2021-
Stefan Löfven 2012-2021
Håkan Juholt 2011-2012
Mona Sahlin 2007-2011
Göran Persson 1996-2007
Ingvar Carlsson 1986-1996
Olof Palme 1969-1986
Tage Erlander 1946-1969
Per-Albin Hansson 1925-1946
Hjalmar Branting 1907-1925
Claes Emil Tholin 1896-1907
Ja hon har ju i alla fall "rensat ut" (MP) och (C) ur leden så kanske finns det hopp i frågan om just invandringen. Gör hon sig dessutom av med Morgan Johansson så finns det stora möjligheter att hon lyckas.
Att sedan Magdalena Andersson är ett av de största stolpskott som (S) någonsin producerat vad gäller intelligens är ju en annan, men dock för landet så viktig, fråga.
Ska bli spännande att se hur det går i valet i höst
Citera
2022-01-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Ja hon har ju i alla fall "rensat ut" (MP) och (C) ur leden så kanske finns det hopp i frågan om just invandringen. Gör hon sig dessutom av med Morgan Johansson så finns det stora möjligheter att hon lyckas.
Att sedan Magdalena Andersson är ett av de största stolpskott som (S) någonsin producerat vad gäller intelligens är ju en annan, men dock för landet så viktig, fråga.
Ska bli spännande att se hur det går i valet i höst
Jag har inte följt M.A så jag kan inte uttala mig om hon är ett stolpskott eller inte.
Det lilla jag sett av henne har varken avskräckt eller imponerat.
Hon ska vara fostrad av G.P politiskt så vi får se om hon lyckas rensa ut alla skadliga element.
Redan i år har Anna Ardin och Mattias Irving från sjuka Tro & Solidaritet hoppat av eller blivit utkastade.
Vi får se hur det går, det tar tid att bli av med oönskade, det går inte att sparka alla på en gång utan det får bli någon varje månad.
Mitt skrälltips beroende på valutgången är att M.A blir statsminister i en minoritetsregering med indirekt stöd av SD i vissa frågor.
Citera
2022-01-20, 18:06
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Jag har inte följt M.A så jag kan inte uttala mig om hon är ett stolpskott eller inte.
Det lilla jag sett av henne har varken avskräckt eller imponerat.
Hon ska vara fostrad av G.P politiskt så vi får se om hon lyckas rensa ut alla skadliga element.
Redan i år har Anna Ardin och Mattias Irving från sjuka Tro & Solidaritet hoppat av eller blivit utkastade.
Vi får se hur det går, det tar tid att bli av med oönskade, det går inte att sparka alla på en gång utan det får bli någon varje månad.
Mitt skrälltips beroende på valutgången är att M.A blir statsminister i en minoritetsregering med indirekt stöd av SD i vissa frågor.
Ja vi kan ju hoppas på det med en (S)-regering. Men med stöd av vem förutom (SD) i så fall?
Det lutar nog mer åt en (M), (KD), (SD)-regering med stöd av (S) och förhoppningsvis (L) om dom är kvar efter valet. Med (V) gråtandes i minoritet och (MP) åker ur.
Däremot så ger jag dig att Magda troligtvis har förmågan att vrida (S) tillbaka till en mer sansad och verklighetstrogen tillvaro. De säger sig ju ändå vara ett parti för "den stora massan" och hittills så har hon ju lyckats bra.
Kan tänka mig att om Magda tar en period till som statsminister även får stöd av (L), (SD) och (KD) men att (M) går i opposition och att (V) slickar såren samtidigt som (MP) lämnar riksdagen för gott,
I vilket fall som helst så är det en spännande framtid som väntar Sverige där statsministern kommer att få bekänna färg en gång för alla.
Svårt detta. Min tes är dock fortfarande att Sverige hade sett annorlunda ut med GP som statsminister istället för snorungen FR.
Citera
2022-01-22, 01:05
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Precis. Man kom till ett dukat bord. Vad hände sen? Blev det bättre? Njet!

Kommer det bli bättre sen med superutförsäljaren Kristersson vid rodret? Ni vet han som gillar att utförsäkra dödssjukt folk och sätta dem i arbete? Troligtvis inte, men näringslivets nya darlings, SD, tror det. Även fast man vet att tokstollen (UK) sitter varje kväll och smygrunkar till "Öppna Era Hjärtan"-klipp på YouTube.

Vad är det man brukar säga? Ofint folk tänker lika...

Men du, var inte ledsen. SD och Svärjevännerna har ju lovat att nu när de vinner i höst kommer allt bli bra! 🙄
Citera
2022-01-23, 23:26
Medlem
flaess avatar
Älskar kontrafaktiska historieskrivningar!

Jag tror att om Göran Persson hade vunnit valet 2006 så hade han med stor sannolikhet endast suttit kvar fram till valet 2010. Det framgår tydligt i TV-serien Ordförande Persson att han de sista åren på statsministerposten inte längre kände någon motivation och ville lämna politiken så fort som möjligt. Men han lyckades trycka tillbaka alla radikala krafter inom partiet under sina 11 år som partiledare. Socialdemokraternas slutgiltiga förfall hade därmed inletts fyra år senare istället för efter 2006-2007.

Men än viktigare är att en potentiell valseger 2006 för sossarna antagligen hade lett till att Fredrik Reinfeldt omgående hade avpolletterats som partiledare för Moderaterna. Vi hade i och med det aldrig kastats in i den vansinnespolitik signerad landsförrädare Reinfeldt som kulminerade hösten 2015 med flyktingtsunamin. Fredrik Reinfeldts 8 år långa ämbetsperiod har varit fullständigt förödande för vår nation. Att avskummet ännu är vid liv är i min värld helt ofattbart.

Men märk väl, en ytterligare mandatperiod med Göran Persson vid rodret hade inte varit en dans på rosor. Invandrarproblemen och en krackelerande välfärd hade obönhörligen kommit i dagen. Så Sverigedemokraterna hade ändå kommit in i Riksdagen 2010, dock med ett betydligt bättre utgångsläge. Jag är av den uppfattningen att Moderaternas skräckvälde slutligen knäckte Sverigedemokraterna omkring 2015. De hade inte uppgivet behövt anpassa sin politik till förnedringens botten om det hade förts en "normal" politik efter riksdagsvalet 2006.
Citera
2022-03-08, 18:40
Medlem
Tror Göran Persson hade fixat detta med glans och Sverige hade redan varit med i Nato. Sverige hade sett helt annorlunda ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in