2022-01-20, 14:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
6 nya dödsfall med covid-19 har rapporterats i dag och 41 374 nya rapporterade fall. Igår rapporterade man 67 nya dödsfall och 42 725 sjukfall.

Finns det några tankar kring varför det svänger så pass mycket?
Det är nog bara rapporteringen som svänger. Avlidna rapporteras ofta inte samma dag som de avlidit. Här kan du se kurvan över dödsfallen enligt bekräftat dödsfallsdatum. Där svänger det inte särskilt mycket.

https://covidstatistik.se/
Citera
2022-01-20, 14:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Biverkningar ifrån läkemedel är generellt kraftigt underrapporterade. Endast mellan 1-10% rapporteras Vilket är allmän kännedom inom det medicinska. Finns flera källor om du söker lite. Sen måste ni lära er att skilja på åldersgruppen. För äldre och riskgrupper är det en sak. När det gäller barn och unga friska en helt annan femma.

Hur vet du att allvarliga biverkningar är underrapporterade?
Jag har inte sett någon dylik källa som du menar finns. Såvida du inte menar någon random film på youtube eller bitchute.
Senast redigerad av Leland1979 2022-01-20 kl. 14:33.
Citera
2022-01-20, 14:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Sovit under en sten?

https://www.canadiancovidcarealliance.org/media-resources/the-pfizer-inoculations-for-covid-19-more-harm-than-good-2/
Varför bör man helhjärtat lite på 500 personer som sprider ett budskap tycker du?

Jag gissar att det finns sådär 100 000 tusen personer i Kanada i motsvarande yrken som inte tycker att CCCA har rätt i sin tolkning.
Citera
2022-01-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det kommer ofrånkomligen att leda till att ännu fler blir sjuka. Kan mycket väl tänka mig att personalbortfallet inom lärarkåren då skulle bli ännu större.
Att några extra personer drar på sig omikronförkylningen är inte hela världen. Värre om exempelvis barn och ungdomar får sin undervisning påverkad.

Borttagning av karantän för friska lärare skulle, tvärtemot vad du "mycket väl kan tänka dig" leda till betydligt mindre personalbortfall. Just nu gör familjekaratänen mer skada än nytta. Som tur är verkar det som att man nu påbörjat avvecklingen av riktlinjerna kring familjekaratän. Väldigt positivt!
Senast redigerad av jerka11 2022-01-20 kl. 14:43.
Citera
2022-01-20, 14:34
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Förstår inte heller varför Sverige är det enda landet i västvärlden som inte kan rapportera normalt. Finns väl en förklaring.

Det gäller ju även vilka dagar som rapporterna kommer. I alla länder så kommer det nya siffror varje dag, inklusive helger. I Sverige så är det Tis-Fre, och sen måste databasen vila.

Är det facket som har krävt någon avtalsenlig rapportering?
Citera
2022-01-20, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tittar inte på dessa pressträffar, men det du skriver att de säger verkar ju vettigt.

Vad är det som är roligt?

Om det inte är någon skillnad mellan vaccinerade och ovaccinerade när det kommer till smitta. Varför ska man vaccinera sig för att skydda sig mot smitta då? Dum eller?
Citera
2022-01-20, 14:36
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Man har reviderat siffrorna om och om igen. Ska jag tro att dom sitter och går igenom journaler och ber om second opinions?

Totalt antal döda - döda med covid = normalt antal döda under samma period.

Revidering eller inte, så stämmer siffrorna bra.
Titta lite ut i världen och återkom om du tror att Sverige underrapporterar
Citera
2022-01-20, 14:41
Medlem
Så om vi summerar dagens press från FHM så är det följande

1. Restriktionerna gör mer skada än nytta
2. Du blir lika lätt smittad /smittar andra som ovxxad som vaxxad
3. 1/3 av fallen på iva är Covid resten är andra IVA fall
4. Det dör fler vaccinerade än ovaccinerade av Covid-19
5. Ovaccinerade avlinda per åldersgrupp 0-49år är samma som vaccinerade. Men ökar ju äldre du blir 2,5 gånger fler i åldrarna 50-64 och upp till 10 gånger fler 65år+

Så vfan håller FHM och regering på med? Öppna upp för fan kör en Boris Johson
Lås in Agda och Berit och låt oss andra leva våra liv!!
Citera
2022-01-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores

5. Ovaccinerade avlinda per åldersgrupp 0-49år är samma som vaccinerade. Men ökar ju äldre du blir 2,5 gånger fler i åldrarna 50-64 och upp till 10 gånger fler 65år+

Ja, det är ungefär så vi kan tolka informationen från dagens pressträff.

Man var tydlig med att det som gör att det är press på vården just nu är frånvaron bland personalen, det direkta problemet är inte att det kommer in många som är sjuka.
Citera
2022-01-20, 14:48
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Lite info att tänka på när man värderar källor.
Dåvarande VD:n (2020) och Nuvarande VD:n för Reuters James Smith och Steve Hasker sitter bägge två i Pfizers styrelse.

95% av allt vi läser och ser på SVT kommer från Reuters.

Största ägarna i Pfizer är Blackrock Inc och Vanguard Group
De 5 största ägarna i Blackrock OCH Vanguard är:
Microsoft, FaceBook, Apple, Google, Amazon

Vanguard är i sin tur en av de största ägarna i ..... Reuters.

Så de som äger företaget (Bill gates bl.a.) som tillverkar sprutorna (Pfizer) äger även företaget (Reuters) som säger åt dig att du måste ta sprutorna.

Även Facebook och Google äger företaget som tillverkar sprutorna och båda plattformarna censurerar dig om du försöker säga åt folk att läsa på och inte ta sprutorna.
Nej, det där är ingen bra metod att värdera källor på.
Det är en metod man använder för att skapa konspirationsteorier.
Senast redigerad av Surtruten 2022-01-20 kl. 14:51.
Citera
2022-01-20, 14:50
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores

Bekräftelse på vad jag och många med mig sagt länge, att vaccinera andra än äldre och riskgrupper är idioti. Vaccinpass är idioti. Restriktioner har på sistone blivit idioti.
Varför ska det vara så jävla svårt att fatta för de som bestämmer (jag vet ju varför, de är korkade)
Citera
2022-01-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det var en tjeckisk sångerska som lät familjen smitta ner henne. Det gick inte så bra......

https://omni.se/a/XqnzzB

Vad har det med något att göra av det jag skrev? Hur stor är risken att dö av Omicron för en frisk person under 50. Jag väntar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in