2022-01-20, 10:32
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Priset på ett lån är räntorna, och självklart övriga kostnader.

Dvs lånekostnader.. (sedan finns det räntekostnader) Men nu vet vi att man kan prata om lånepris också! Ombyte förnöjer.
Citera
2022-01-20, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn

Självklart men att ta lån för att kunna leva🤔
Leva ska du väl kunna göra ändå om du har en lön och inte med massa andra skulder?

Om du ska låna pengar så kolla på nätet vilken är den bästa ränta du kan få. Är du med i ngt fackförbund så kan du få bättre ränta s.k medlems lån. Sen beror det helt på hur din kredit värdighet ser ut om du får en bra ränta.
Går att söka lån på nätet, dom tar in flera aktörer då ser du vilket erbjudande som är bäst och dom tar bara en kredit koll.

Jag har jobb, inga skulder, låga utgifter, nada betalningsanmärkningar. Dock är jag ej med i facket och inget jag någonsin kommer betala för att vara medlem i.

Ja precis, lutar åt att jag tar ett smidigt lån via internet klick klick. Eller om jag kan ha någon fördel av att gå till banken istället...hm..
Citera
2022-01-20, 13:05
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Jag har jobb, inga skulder, låga utgifter, nada betalningsanmärkningar. Dock är jag ej med i facket och inget jag någonsin kommer betala för att vara medlem i.

Ja precis, lutar åt att jag tar ett smidigt lån via internet klick klick. Eller om jag kan ha någon fördel av att gå till banken istället...hm..

Jag skulle leta efter bästa räntan. Har heller aldrig varit med i facket😎😆
Citera
2022-01-20, 13:10
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Han kanske inte vill berätta att den exakta summan är 397 800kr för då kan vi gissa vad han ska köpa. Eller så är det något med ett dagspris som fluktuerar mellan 300-500 tkr?

Är det bara jag som tycker 500tkr är en stor summa summa att låna för allt som inte är en bostad?

Verkar ju inte som TS ska låna till något nödvändigt. ”Man måste ju få leva lite” var en kommentar från honom.
Antingen ett troll eller så är han ett förvuxet barn.

TS borde börja med att läsa minst 20 trådar om folk som fastnat i låneträsket för att (kanske) komma till insikt att det är en mycket dålig idé.
Citera
2022-01-20, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag skulle leta efter bästa räntan. Har heller aldrig varit med i facket😎😆

Gällande räntan, har du någon erfarenhet vad som verkar för din fördel, om man väger alternativen x) gå till banken och dunka plånboken på bordet z) leta opersonliga lån på intranätet?

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Verkar ju inte som TS ska låna till något nödvändigt. ”Man måste ju få leva lite” var en kommentar från honom.
Antingen ett troll eller så är han ett förvuxet barn.

TS borde börja med att läsa minst 20 trådar om folk som fastnat i låneträsket för att (kanske) komma till insikt att det är en mycket dålig idé.

Moraltanter och feminister undanbedes vänligt men ack så bestämt!
Citera
2022-01-20, 16:33
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Gällande räntan, har du någon erfarenhet vad som verkar för din fördel, om man väger alternativen x) gå till banken och dunka plånboken på bordet z) leta opersonliga lån på intranätet?

Moraltanter och feminister undanbedes vänligt men ack så bestämt!

Du gör ju som du vill.
Tråkigt när vi ska betala för din skuldsanering sen bara.

Folk som missköter sig på ett eller annat sätt kommer ju tyvärr alltid undan
Citera
2022-01-20, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Du gör ju som du vill.
Tråkigt när vi ska betala för din skuldsanering sen bara.

Folk som missköter sig på ett eller annat sätt kommer ju tyvärr alltid undan

Du kan ju inte utgå ifrån dig själv när du bedömer andra, då blir det lätt missvisande. Vill du däremot bistå mig delar eller hela lånesumman så får du gärna swisha! Så slipper skattebetalarna stå för det. Gör rätt för dig, helt enkelt!
Citera
2022-01-21, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Priset på ett lån är räntorna, och självklart övriga kostnader.

Du skriver väl inte från särskolan i säffle. Om jag visste hade jag såklart varit övertydlig.

Om man har fått en vinst på tio procent för att man har aktier i Bruksöjdens slöjd så har man väl haft det oavsett vilket konto man haft innehavet i.

Vad är det du inte förstår?

Avgifter och ränta är delar av priset. Inte enbart ränta. Därtill borde det rimligen vara netto realräntan som är kostnaden.

Om du fått 10% i aktieutdelning kommer du beskattas olika om du har KF, isk, depå och om du är föremål för 3/12, utlänskägare osv. Så vinsten av utdelningen kommer att vara olika.

Snacka om särskola.
Citera
2022-01-21, 23:20
Medlem
Paradisums avatar
Jag tog ett lån på 500k via Nordnet till 4% ränta. Alltså över internet. Jävligt smidigt. Självklart gick lånet till en investering som avkastar mer än 4%. Ta konsumtionslån är idiotiskt. Men hålla på och böka med fysiska banker låter onödigt om det är lån utan säkerhet.
Citera
2022-01-22, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Jag tog ett lån på 500k via Nordnet till 4% ränta. Alltså över internet. Jävligt smidigt. Självklart gick lånet till en investering som avkastar mer än 4%. Ta konsumtionslån är idiotiskt. Men hålla på och böka med fysiska banker låter onödigt om det är lån utan säkerhet.
En investering med garanterad ränta på 4%? Du får gärna berätta var och hur?

Det är väl just ett "konsumtionslån" du har tagit? Men du kallar det förmodligen för något annat...
Citera
2022-01-22, 10:51
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum

Gött. Var det en engelsk investmentfirma som ringde upp dig med en idiotsäker investering i crypto? Du har redan tjänat lite, nu är det dags att tjäna mycket.
Citera
2022-01-22, 18:08
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
En investering med garanterad ränta på 4%? Du får gärna berätta var och hur?

Det är väl just ett "konsumtionslån" du har tagit? Men du kallar det förmodligen för något annat...

Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Gött. Var det en engelsk investmentfirma som ringde upp dig med en idiotsäker investering i crypto? Du har redan tjänat lite, nu är det dags att tjäna mycket.

Jag köpte en fastighet som hyrs ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in