2022-01-19, 09:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, men det kommer också en vår och sommar. Då sjunker elpriserna och kanske får någon för sig att en skogsbrand är skäl nog att rösta MP. Det är många hot på vägen.
Den stora frågan är om MSM och Svt kastat Mp under bussen. Det vore intressant att se en ny opinionsundersökning bland anställda.
Citera
2022-01-19, 09:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är så enkelt som att M inte passar ihop med SD. M passar bättre ihop med L och C. Kristerssons problem är att väljarna inte vill ha en alliansregering. Liberalismen dör när den fått inflytande nog eftersom det är en sak att i goda tider kunna yra om ideal och en annan att behöva leva i liberalernas skräckvälde.

Magdalena Andersson är knappast liberal även om hon är mycket bättre än sin föregångare.

Om M inte passar ihop med SD har SD ett problem. Vem annars skulle de samarbeta med?
Citera
2022-01-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Magdalena Andersson är knappast liberal även om hon är mycket bättre än sin föregångare.

Om M inte passar ihop med SD har SD ett problem. Vem annars skulle de samarbeta med?

Ja det är ett problem för SD att oavsett vem de samarbetar med så tillhör samarbetspartnern sjuklövern som allihop var och fortfarande är(?) så väldigt mycket för just den migrationspolitik som ju ledde till att närmare 20% av väljarna lämnade då framförallt M och S.
Citera
2022-01-19, 10:09
Medlem
Citat:
Om Kristersson vill samarbeta med sossarna bör han vända sig till Magdalena Andersson och inte till Annie Lööf. Lööf och C skulle bara krångla till ett rödblått samarbete.

Om det vid valet visar sig att M + S räcker för egen majoritet så är det helt klart ett väldigt lockande alternativ.

Det är väl därför det är lite känsligt vilket parti som blir störst av M och SD.

OM SD blir större än M så blir det S+ SD i många frågor som går vidare till beslut om de uppnår majoritet.
Citera
2022-01-19, 10:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

S är inte liberaler, utan Alliansen införde liberalismen på allvar och MP+ C har upprätthållit den.

SD har inte ett problem. M har problem.
Citera
2022-01-19, 12:39
Medlem
OliverCromwells avatar
Det går fan inte att bortse nu vilken roll media spelar här.

Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, Public Service m fl.

Alla har 1-3 artiklar om energikrisen med ökande bensin- och dieselpriset samt elpriset.

Den här nyheten borde vara klistrad på topp med en lång rad artiklar om energikrisens Sverige.

Men nej! Media har begravt detta långt långt ner. Media vill istället ta upp "säkerhetsläget" (Ryssland! Ryssland! Ryssland!) och så Coronapandemin så klart.

Jag pratar med en del folk och de känner så klart av energikrisen. Men samtidigt får de själva intrycket av att de kanske är lite ensamma om att tycka att det är en viktig fråga. De känner att det är kanske "bara vi" i vårat del av landet som känner av detta.

Och anledningen till att de känner så är så klart mediabilden som knappast vill höra talas om någon energikris. För dem finns bara Coronapandemin och nu "säkerhetsläget". Frågor där Sossarna kan stoltsera runt och betraktas som "ansvarsfulla".

Det är nu uppenbart även för de blinda hur media springer till regeringens försvar.
Citera
2022-01-19, 12:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Aftonbladet/Demoskop
Så skulle väljarna rösta i dag

Vänsterpartiet: 9,3 procent (+ 1,1 %)

Socialdemokraterna: 29,2 (+ 0,1)

Miljöpartiet: 2,8 (- 0,5)

Centerpartiet: 8,3 (- 0,2)

Liberalerna: 3,2 (+ 1,2)

Kristdemokraterna: 5,4 (- 0,6)

Moderaterna: 21,8 (- 0,8)

Sverigedemokraterna: 17,8 (- 0,9)

Övriga: 2,2 (+ 0,5)

Undersökningen omfattar 2 440 intervjuer under perioden 28 december 2021 till 5 januari 2022 och är genomförd som en webbundersökning.

Novus och Demoskop får olika resultat på M och SD vad det verka.
Miljömupparna får lägsta stödet sedan 2017! Edit fel av mig LÄGSTA på 17 år ska det vara. Alltså sedan 2005!!!
Det här har jag något sent registrerat nu.

MP under 3%!!

När det närmar sig 2% tror jag folk tappar sugen på att stödrösta.

Jag tror väl ändå inte att MP kommer snubbla i tröskeln. Om de marknadsför lite mer sina politiska framgångar tror jag de kommer kunna samla tillräckligt många för att skramla ihop till 4%. Som det är nu är det flera partier som försöker plocka klimatröster.
Citera
2022-01-19, 12:58
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
SD vill återförstatliga skolan.

Säg mig, är det krav på att vara obildad eller lögnare som vänster?

På tal om "obildad" så verkar det som om du inte fattat att ett förstatligande av skolan inte har ett skit att göra med friskolereformen och den hårt kritiserade privatiseringen av svenska skolor.
Senast redigerad av DaEzz 2022-01-19 kl. 13:02.
Citera
2022-01-19, 13:02
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

MP under 3%!!

Jag tror väl ändå inte att MP kommer snubbla i tröskeln. Om de marknadsför lite mer sina politiska framgångar tror jag de kommer kunna samla tillräckligt många för att skramla ihop till 4%. Som det är nu är det flera partier som försöker plocka klimatröster.

Ja, det enda man kan glädjas åt i den undersökningen. Jag gläds även åt att Mattias K gör comeback i politiken. Han ska ha med landsbygdspolitik att göra. Bra tycker jag. Han tillhör inte mina idoler precis, men jag tror att icke-SD gillar honom. Tror att gamla människor tycker han är söt och timid. Det är han ju.
Citera
2022-01-19, 13:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

MP under 3%!!

En annan god nyhet är att L ökar med 1,2% och nu är över 3%.

Kanske en och annan Mp-väljare sökte sig till L när elpriserna gick i taket?
Citera
2022-01-19, 13:53
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
En annan god nyhet är att L ökar med 1,2% och nu är över 3%.

Kanske en och annan Mp-väljare sökte sig till L när elpriserna gick i taket?
Du kanske inte såg att jag kommenterade en opundersökning som presenterades för en vecka sedan.

Jag tror ej du kan attribuera L:s ökning till elpris-debaklet. Jag tror det kom senare när folk fick sina decemberräkningar.

Du kan ju hoppas en sådan positiv effekt kommer senare...

L i min mening har inte mycket att komma med annat än gamla idéer om att tapetsera landet med kärnkraftverk. Det enda partiet som fattat något är V - de har fattat att det är kablarna och handelssystemet i Nordpool som gör elpriset högt. Inget parti har ännu fattat att det är staten och kommuner som hoggar enorma mellanskillnader mellan produktionskostnad per kWh och elpriset som konsumenter och företag tvingas betala.

Jag råder alla partier och alla andra att följa den norska debatten i ämnet.
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-19 kl. 14:04.
Citera
2022-01-19, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Meningen med kulturrevolutionen var att destabilisera landet, vilket de har lyckats med.

S fattade och fattar fortfarande inte det här. Det går inte att hålla den globala kapitalismen i stången utan nationalism.

SD har alltid varit ett nationalistiskt alternativ. S å sin sida har gått från nationalism till internationalism. Det materiella perspektivet för S är globalt, och detta börjar sakteliga gå upp för väljarna. Så länge det finns människor i andra länder som har det värre kommer svenskar att få vänta.
Förutom det går FN, EU, politikers karriärer och internationella organisationers intressen alltid först för S.

Sedan är det här tjatet om BNP oerhört tröttsamt. Det gynnar inte hemlösa svenskar att S lånar upp enorma summor som hamnar i Wallenbergs fickor. Ni är genomskådade.

Men SD vill inte hålla den globala kapitalism stången, de vill fortsatt att kuwaitiska staten och bildäckshandlare från Frankrike ska styra våra skolor. Detta börjar gå upp för väljarna och SD kommer krascha snart.

Varför är tjatet om BNP tröttsamt för att det går bra för Sverige när ni har förutspått undergång i 30 år nu men det aldrig skett? Sverige lånar ingenting, vi betalar av 100 miljarder per år på statsskulden i flera år nu under sossarna och vi har EUs lägsta statsskuld. Något vi inte borde göra, vi skulle kunna rusta upp välfärden rejält med de resurserna istället för att betala av lånen, det som stoppar oss att göra något med de 100 miljarderna är högerpartierna som inte vill rusta upp Sverige! Ni högertokar vill istället ge bidrag till de rika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in