Citat:
Ursprungligen postat av
granskottet80
Sir kan vara lite besvärligt att hitta rätt i.
Jag brukar gå in här.
https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vtfstart
Sedan är det lilla ikonen på vänster sida som man gör urval. Både för tidsperiod och åldersgrupper.
Men jag hade fel i det inlägg jag skrev.
Överhuvud taget är IVA intressant att se på nu för det sker en förändring där. När man tittar enbart på antalet inlagda så kanske det ser ut som om det inte ändras så mycket, men det gör det. Som jag skrev innan så ökar gruppen barn på IVA. Men det gör även de äldre åldersgrupperna. Alltså under 15 år och över 70 år ökar inläggningarna. samtidigt som unga vuxna och de i medelåldern minskar.
Vi ser också en förändring som sker i vaccinationsstatus.
(Vill du se vaccinationsstatus går du in på Rapporter (blåa linjen högt upp och väljer coronafall, rapporterade och sedan vaccination.)
Senaste veckan ser det ut såhär. 46,8% ovaccinerade, 23,4% fullständigt, 14,3% ofullständigt och 15,6% okänt.
I december så var vaccinationstäckningen. 67,4% ovaccinerade, 20,4% fullständigt, 6,3% ofullständigt och 6% okänt.
Som jag förstår det är det fortfarande två doser som ses som fullständigt.
Sedan har vi ju hela frågan om för och med, vilket gör att man/jag känner mig osäker på all statistik just nu.
Edit.
Nu tog jag med alla åldersgrupper när såg på vaccinationsstatus. Tar man bort personer under 12 år så är ju självklart skillnaden större. Senaste veckan har då 43,8% ovaccinerade medans december har 67,1% ovaccinerade.