Är själv ovaccinerad och försöker hålla mig uppdaterad så gott det går. Har inte varit nämnvärt orolig under pandemin, men har tidigare gått i tankarna att vaccinera mig. Allt krångel med appar, köer, och potentiella risker med vaccinering har fått mig att avstå dock då jag inte ansett det värt besväret då jag gjort min personliga risk/nytta-analys. I och med Omicrons intåg ser jag det som ännu mindre nödvändigt. Med det sagt bör man vara medveten om att riskerna för ovaccinerade att bli sjuka är större, även om detta fortfarande liksom influensan främst slår mot gamla och sköra.
Spanska EL Pais rapporterar lite data angående dödligheten i Omicron mellan ovaccinerande och vaccinerade i Katalonien. Under 50 år är det ingen nämnvärd skillnad, men det beror ju på att få i de åldersgrupperna avlider av covid överlag. Skulle vara intressant att se hur det ser ut för ovaccinerade vs vaccinerad för vanliga influensor.
Hur som helst.
Kod:
Döda mellan Dec 23 och Jan 12 per 100,000
Ålder 80+
Ovaccinerade: 255.17
Vaccinerade: 48.2
Ålder 70-79
Ovaccinerade: 61.1
Vaccinerade: 13.66
Ålder 60-69
Ovaccinerade: 15.15
Vaccinerade: 5.52
Ålder 50-59
Ovaccinerade: 4.53
Vaccinerade: 1.05
Ålder 40-49
Ovaccinerade: 1.18
Vaccinerade: 0.27
Ålder 30-39
Ovaccinerade: 0.53
Vaccinerade: 0
Ålder 20-29
Ovaccinerade: 1.36
Vaccinerade: 0.15
Däremot är risken att hamna på sjukhus och även IVA betydligt högre bland ovaccinerade i alla åldersgrupper. Tyvärr visas det ingen statistik på IVA-fall, enbart "inlagda" på sjukhus.
Vad avser vaccinets effektivitet kommenterar de också:
Citat:
The new variant is very capable of infecting vaccinated individuals, as studies from the UK have shown: the effectiveness of two doses against symptomatic infections could drop to almost zero after six months, whereas with the delta variant it remained at 40%. Even after the booster shot, vaccine effectiveness against omicron is partial, with rates of between 40% and 60%, again with figures worse than those recorded against delta (90%).
These results are adjusted according to many variables. In fact, when the basic infection rates are compared for the vaccinated and unvaccinated without factoring in the variables, they are very similar or even worse for the vaccinated group than for those who have not received any shots. This could be the case if there are many more individuals among the unvaccinated who have natural immunity from a previous infection and may explain why some studies find what looks like negative vaccine effectiveness, as has been noted in reports from the UK and a preliminary study in Denmark.
Since the arrival of omicron, among the under-50 population – a demographic that has received few boosters – the infection rates seem to be higher among the vaccinated.
https://english.elpais.com/society/2022-01-18/the-success-of-covid-19-vaccines-against-omicron-vaccinated-up-to-five-times-less-likely-to-be-hospi talized.html