2022-01-19, 23:05
Medlem
En subvariant af omikron, BA.2, udgør nu knap halvdelen af alle danske omikrontilfælde

Der er indtil videre beskrevet 3 subvarianter af omikron: BA.1, BA.2 og BA.3. På verdensplan udgør BA.1 langt de fleste tilfælde. I Danmark vinder BA.2 dog frem på bekostning af BA.1.

Subvarianten BA.2 udgjorde 20% af alle smittetilfælde i Danmark i uge 52, mens den i uge 2 udgør ca. 45%. Samtidig er andelen af BA.1 faldet.

Der ses også en stigning af BA.2 tilfælde i andre lande, bl.a. Storbritannien, Norge og Sverige, men tilsyneladende ikke helt på samme niveau som i Danmark.

https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2022/en-subvariant-af-omikron-ba2-udgoer-nu-knap-halvdelen-af-alle-danske-omikrontilfaelde

https://www.dagbladet.no/nyheter/haukeblikk-pa-mer-mutert-omikron/75096049
Citera
2022-01-19, 23:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det var en bisarr slutledning från dig.

Hon kände sig frisk, tog en promenad, fick ont i ryggen och föll ihop och dog. Och du använder det för att försvara vaccinen? Hade du tagit avstånd från vaccinen, om en av de vaccinerade i familjen hade dött på samma sätt?

Tja, de vaccinerade lever, den ovaccinerade inte. Hade det hänt något med de vaccinerade så hade jag såklart blivit nyfiken på vad som gått fel. Jag tror det är bättre att vara vaccinerad än att inte vara det, statistiken håller med, i alla fall i den åldern. Känns jävligt korkat att vara en motvallskärring och sen trilla av pinnen på kuppen.
Citera
2022-01-19, 23:25
Medlem
Citat:
Det var en bisarr slutledning från dig.

Hon kände sig frisk, tog en promenad, fick ont i ryggen och föll ihop och dog. Och du använder det för att försvara vaccinen? Hade du tagit avstånd från vaccinen, om en av de vaccinerade i familjen hade dött på samma sätt?

Förmodligen en blodpropp pga covid. Dog knall och fall. Inget ovanligt bland covidsjuka.

Blodpropp bland covidsjuka är så vanligt att jag tror de skriver ut proppförebyggande läkemedel på många vårdcentraler när man har covid.

Det förekommer också av vaccinet men det är väl något fall på miljonen.

Så kärringen fick så klart vad hon innerst inne önskade. Hon valde att spela rysk roulette med viruset och sedan blev det som det blev. Inget att uppmärksamma egentligen. Det är ju tusentals ovaccinerade som får lära sig samma läxa dagligen. I hennes fall gick det ju åtminstone fort. Ingen utdragen kamp i respirator med slangar i varje hål.
Citera
2022-01-19, 23:25
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Här har du.

https://www.thecentersquare.com/indiana/indiana-life-insurance-ceo-says-deaths-are-up-40-among-people-ages-18-64/article_71473b12-6b1e-11ec-8641-5b2c06725e2c.html

Du måste ha VPN för artikeln och statistiken är blockad och nedtagen i EU.

Var även åldern mellan 18-64.

"The death rate for those aged 18-64 has risen an astonishing 40% over pre-pandemic levels, according to the CEO of Indianapolis-based insurance company One America".

"“We are seeing, right now, the highest death rates we have seen in the history of this business – not just at OneAmerica,” said Scott Davison, head of the $100 billion insurance company that’s been in operation since 1877 and has approximately 2,400 employees."

“And what we saw just in third quarter, we’re seeing it continue into fourth quarter, is that death rates are up 40% over what they were pre-pandemic,” Davison said during an online news conference last week. “Just to give you an idea of how bad that is, a three-sigma or a one-in-200-year catastrophe would be 10% increase over pre-pandemic.”
Reaktionerna på Scott Davisons uttalanden visar verkligen vilken patetiskt fårskock antivaxxarna utgör. Orkar ni ens lyssna på vad han säger? Titta här: https://twitter.com/MicahPollak/status/1477783158569508870

Han säger alltså att OneAmerica kommer kräva att de anställda är vaccinerade när de återgår till kontoret. Han säger också försäkringspremierna kommer att höjas i counties med låg vaccinationsgrad.

I nedanstående bild går det att se att covid har lett till en tydlig överdödlighet även bland relativt unga åldersgrupper i USA:
https://twitter.com/Marco_Piani/status/1483167578994454530

Nästan värre än när antivaxxarna sket ner sig av upphetsning för att antalet döda fotbollspelare blev fler i en extremt inkomplett wikipedia-lista.
Citera
2022-01-19, 23:26
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja, de vaccinerade lever, den ovaccinerade inte. Hade det hänt något med de vaccinerade så hade jag såklart blivit nyfiken på vad som gått fel. Jag tror det är bättre att vara vaccinerad än att inte vara det, statistiken håller med, i alla fall i den åldern. Känns jävligt korkat att vara en motvallskärring och sen trilla av pinnen på kuppen.

Hon kunde lika gärna ha dött av att ha fått en tegelpanna i huvudet. Det visar exakt ingenting.
Citera
2022-01-19, 23:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hon kunde lika gärna ha dött av att ha fått en tegelpanna i huvudet. Det visar exakt ingenting.

Ha ha, antivaxxerlogik! Du tyckte väl det var smart av henne att ta infektionen före vaccinet?
Citera
2022-01-19, 23:30
Medlem
Är själv ovaccinerad och försöker hålla mig uppdaterad så gott det går. Har inte varit nämnvärt orolig under pandemin, men har tidigare gått i tankarna att vaccinera mig. Allt krångel med appar, köer, och potentiella risker med vaccinering har fått mig att avstå dock då jag inte ansett det värt besväret då jag gjort min personliga risk/nytta-analys. I och med Omicrons intåg ser jag det som ännu mindre nödvändigt. Med det sagt bör man vara medveten om att riskerna för ovaccinerade att bli sjuka är större, även om detta fortfarande liksom influensan främst slår mot gamla och sköra.

Spanska EL Pais rapporterar lite data angående dödligheten i Omicron mellan ovaccinerande och vaccinerade i Katalonien. Under 50 år är det ingen nämnvärd skillnad, men det beror ju på att få i de åldersgrupperna avlider av covid överlag. Skulle vara intressant att se hur det ser ut för ovaccinerade vs vaccinerad för vanliga influensor.

Hur som helst.

Kod:
Döda mellan Dec 23 och Jan 12 per 100,000

Ålder 80+
Ovaccinerade: 255.17
Vaccinerade: 48.2

Ålder 70-79
Ovaccinerade: 61.1
Vaccinerade: 13.66

Ålder 60-69
Ovaccinerade: 15.15
Vaccinerade: 5.52

Ålder 50-59
Ovaccinerade: 4.53
Vaccinerade: 1.05

Ålder 40-49
Ovaccinerade: 1.18
Vaccinerade: 0.27

Ålder 30-39
Ovaccinerade: 0.53
Vaccinerade: 0

Ålder 20-29
Ovaccinerade: 1.36
Vaccinerade: 0.15

Däremot är risken att hamna på sjukhus och även IVA betydligt högre bland ovaccinerade i alla åldersgrupper. Tyvärr visas det ingen statistik på IVA-fall, enbart "inlagda" på sjukhus.

Vad avser vaccinets effektivitet kommenterar de också:

Citat:
The new variant is very capable of infecting vaccinated individuals, as studies from the UK have shown: the effectiveness of two doses against symptomatic infections could drop to almost zero after six months, whereas with the delta variant it remained at 40%. Even after the booster shot, vaccine effectiveness against omicron is partial, with rates of between 40% and 60%, again with figures worse than those recorded against delta (90%).

These results are adjusted according to many variables. In fact, when the basic infection rates are compared for the vaccinated and unvaccinated without factoring in the variables, they are very similar or even worse for the vaccinated group than for those who have not received any shots. This could be the case if there are many more individuals among the unvaccinated who have natural immunity from a previous infection and may explain why some studies find what looks like negative vaccine effectiveness, as has been noted in reports from the UK and a preliminary study in Denmark.

Since the arrival of omicron, among the under-50 population – a demographic that has received few boosters – the infection rates seem to be higher among the vaccinated.

https://english.elpais.com/society/2022-01-18/the-success-of-covid-19-vaccines-against-omicron-vaccinated-up-to-five-times-less-likely-to-be-hospi talized.html
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-19 kl. 23:51.
Citera
2022-01-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
I nedanstående bild går det att se att covid har lett till en tydlig överdödlighet även bland relativt unga åldersgrupper i USA:
https://twitter.com/Marco_Piani/status/1483167578994454530

Nu visar ju dessa grafter data relaterad till Delta, vilket inte är särskilt intressant längre då den varianten just nu håller på att försvinna helt till förmån för Omicron som är betydligt mindre dödlig bland både vaccinerade och ovaccinerade. Rätt ska vara rätt.
Citera
2022-01-19, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av saber80
Alltså jag märker verkligen inte av denna omicron. Jag vet att det sprids i staden men varken jag eller mina kollegor på arbetsplatsen verkar drabbas speciellt mycket. 4 borta under torsdag/fredag förra veckan men en var inte smittad (vabbade tydligen) och är tillbaka på måndag redan. Hela bygget i princip hade covid vintern 2020, två av de borta nu hade det ej. Alltså 1 av 3 är återinfekterad. Nu smittas inte alla trots att man till och med jobbar på samma avdelning. I alla fall ett barn som var på plats förra veckan hade konstaterad smitta i familjen, fick vi veta igår. Om inte något drastiskt händer i slutet av veckan börjar jag undra. Många borta i övrigt hör jag, men vet inte mycket om hur många som är vaccinerade och vilka som haft covid innan.

Finns det någon statistik i Sverige för hur vanligt återinfektioner är? Vet Danmark hade siffror, sista jag såg var runt 4-5%. Är det verkligen säkert att alla som haft covid innan, oavsett vaccinstatus, kommer drabbas av omicron? Jag börjar luta åt "skitsnack" hållet, för det borde spridit sig som löpeld här om det var sant. Eller också går alla runt utan symptom? Vi talar trots allt om mindre lokaler med massa barn och vuxna och inte mycket att hålla avstånd. Borde ju vara ett smörgåsbord för viruset kan man tycka.

Lite tvärtom för mig... Inte hört om så många bekanta som smittats under hela pandemin, inte samtidigt. 6-7 stycken bara sedan i torsdags, då har jag långt ifrån kollat med alla jag känner. (Och 3 till veckan innan)

Men ingen har väl blivit svårt sjuk, men 2 har beskrivit det som värre än en vanlig influensa och ett par har knappt känt några symptom alls. Tror alla bekanta varit vaccinerade 2-3 ggr. (Bara en av dom har fått Covid-19 bekräftat sedan innan.)
Citera
2022-01-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ifall man fullt ut tolererar smittspridning, så är det viktigt att riskgrupperna har bra skydd. Därför är det intressant huruvida det kommer att vara tillräckligt att ge en dos på hösten. Eller kommer det att behövas ytterligare en dos innan sommaren äntligen kommer och sveper bort virusen? Med 4 månaders immunitet så tänker jag mig att det kommer att behövas en dos även under senvintern. I svenskt klimat verkar viruset trivas mycket dåligt på sommaren och tidiga hösten
Tills vidare tycker jag att personer i riskgrupp kan ta sina tre sprutor, och bettakta sig som färdigvaccinerade.

Inte för att jag kan nåt om vaccin, men med tanke på hur vintern utspelat sig är det ingen expert som kan nåt heller. Då är det väl bäst att avvakta lite. Jag tycker i alla fall att siffrorna ser ut som att de första två sprutorna skyddar väldigt bra mot dödsfall redan som det är.
Citera
2022-01-20, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag är osäker på det. Jag tror att SIR är bättre på att rapportera korrekt, men jag vet inte.

Vad vi kan se är ju att alla andra åldersgrupper inte verkar öka utan ligger ganska jämt just nu och det är bara som jag uppfattar det barnen som ökar på IVA. Det är ju konstigt att det bara är en åldersgrupp som ökar är det inte?

Det senaste året har 51st 0-15 vårdats på IVA med/för covid. 6 st av dessa har vårdats nu under december. 11 av dessa nu under januari och då är ju inte ens dessa januari dagar fullständiga ännu.

Så här har det aldrig sett ut innan.

Källa SIR

Vart hittar du den infon? Jag hittar bara detta

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.alderkon
Citera
2022-01-20, 00:19
Medlem
Citat:
Lockdown låter som något som skulle drabba ännu fler viktiga samhällsfunktioner?
Viktiga samhällsfunktioner ska ju rulla på men va fan pandemin snart inne på sitt tredje år och smittan bara ökar när fan ska det bli normalt igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in