2022-01-19, 21:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Än så länge har vågorna i Europa kommit april-augusti-december-april-augusti-december. Var fjärde månad. Stora utbrott har dock följts av en liten puckel bara. Kanske p.g.a. tillfällig flockimmunitet?

Ska man gissa så fortsätter det enligt samma mönster? Det ser onekligen ut som en naturlig period.

Med tillräckligt stora vinterutbrott där man fullt ut tolererar smittspridning i samhället (som ger längre immunitet) kanske det landar i bara ett utbrott per år, som andra virus. Rimligtvis borde det ske på vintern.

Ifall man fullt ut tolererar smittspridning, så är det viktigt att riskgrupperna har bra skydd. Därför är det intressant huruvida det kommer att vara tillräckligt att ge en dos på hösten. Eller kommer det att behövas ytterligare en dos innan sommaren äntligen kommer och sveper bort virusen? Med 4 månaders immunitet så tänker jag mig att det kommer att behövas en dos även under senvintern. I svenskt klimat verkar viruset trivas mycket dåligt på sommaren och tidiga hösten
Citera
2022-01-19, 21:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Som alla andra normala länder helt enkelt.

UK skall släppa på restriktioner och dyl. Tar bort IMBILDENs munskyddskrav, vaccinpass osv.
Danmark öppnar väl lite allteftersom trots rekordsmitta (undrar bara när dom skall hitta nya jobb till testpersonalen)
Vad kan man göra? Om man skulle vilja stoppa smittan så skulle det kräva en total förändring av vårt samhälle och hur vi är vana att leva om det ens skulle fungera då.

Få slut på smittspridningen på skolan? Det klarade man ju inte ens av innan omikron och nu, inte en chans med sånglektioner och inomhus gymnastik. Fick samtidigt som detta mail ett mail till där de informerar att de kommer att tvätta händerna på ungarna ännu mer p.g.a smittspridningen.

Det finns inte så mycket mer att göra en att låta smittan ha sin gång. Det jag har lite problem med är att omikron verkar vara sämre för barnen en tidigare varianter. Jag vet att många i tråden inte tycker att man får nämna det men vi har ju läst från SA, UK, Danmark och USA samt även från Sverige att sjukhus inläggningarna ökar bland barn speciellt barn under 5 år.

Var inne på SIR tidigare i dag och det är tydligt att barnen ökar på IVA också. Har väl aldrig varit så många covid ungar på IVA som nu.
Citera
2022-01-19, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad kan man göra? Om man skulle vilja stoppa smittan så skulle det kräva en total förändring av vårt samhälle och hur vi är vana att leva om det ens skulle fungera då.

Få slut på smittspridningen på skolan? Det klarade man ju inte ens av innan omikron och nu, inte en chans med sånglektioner och inomhus gymnastik. Fick samtidigt som detta mail ett mail till där de informerar att de kommer att tvätta händerna på ungarna ännu mer p.g.a smittspridningen.

Det finns inte så mycket mer att göra en att låta smittan ha sin gång. Det jag har lite problem med är att omikron verkar vara sämre för barnen en tidigare varianter. Jag vet att många i tråden inte tycker att man får nämna det men vi har ju läst från SA, UK, Danmark och USA samt även från Sverige att sjukhus inläggningarna ökar bland barn speciellt barn under 5 år.

Var inne på SIR tidigare i dag och det är tydligt att barnen ökar på IVA också. Har väl aldrig varit så många covid ungar på IVA som nu.

Vet vi att barnen är inlagda på grund av covid?
Citera
2022-01-19, 22:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men för i helvete!

Vi diskuterar inte herpes i tråden!

Är det pga herpes du vill låsa in hela befolkningen?

Finns många virus som kan ligga latent i kroppen. Bältros och Covid19 är två andra exempel.
Citera
2022-01-19, 22:13
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vet vi att barnen är inlagda på grund av covid?
Jag är osäker på det. Jag tror att SIR är bättre på att rapportera korrekt, men jag vet inte.

Vad vi kan se är ju att alla andra åldersgrupper inte verkar öka utan ligger ganska jämt just nu och det är bara som jag uppfattar det barnen som ökar på IVA. Det är ju konstigt att det bara är en åldersgrupp som ökar är det inte?

Det senaste året har 51st 0-15 vårdats på IVA med/för covid. 6 st av dessa har vårdats nu under december. 11 av dessa nu under januari och då är ju inte ens dessa januari dagar fullständiga ännu.

Så här har det aldrig sett ut innan.

Källa SIR
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-19 kl. 22:20.
Citera
2022-01-19, 22:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här är en som gjorde sin plikt för flocken (eller snarare intyget för genomgången sjukdom) det gick sådär.

https://www.rt.com/pop-culture/546545-singer-dies-covid-intentionally/

Ja, så kan det gå. Det är detta som många varnat för i över två års tid. Ändå fattar vissa knäppskallar i tråden att detta inte är någon jävla snuva eller förkylning. Så många har fått sätta livet till helt i onödan. Samma begåvningsreserv som tror man kan förminska viruset är påfallande ofta vaccinmotståndare också.

De fattar inte hur många som blivit svårt sjuka av det viruset. Fått sinnen och organ förstörda. Nedsatt kapacitet i både hjärta och lungor. Covid kommer fortsätta att skörda liv långt efter pandemin nått sitt slut.
Citera
2022-01-19, 22:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns många virus som kan ligga latent i kroppen. Bältros och Covid19 är två andra exempel.
Men vad i hela friden har de med denna tråd att göra?

SARS-CoV-2 ligger inte latent i kroppen.
Vill du framföra något trovärdigt så kom med fakta.
Citera
2022-01-19, 22:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ja, så kan det gå. Det är detta som många varnat för i över två års tid. Ändå fattar vissa knäppskallar i tråden att detta inte är någon jävla snuva eller förkylning. Så många har fått sätta livet till helt i onödan. Samma begåvningsreserv som tror man kan förminska viruset är påfallande ofta vaccinmotståndare också.

De fattar inte hur många som blivit svårt sjuka av det viruset. Fått sinnen och organ förstörda. Nedsatt kapacitet i både hjärta och lungor. Covid kommer fortsätta att skörda liv långt efter pandemin nått sitt slut.

Ja vaccinet är inte perfekt men bättre än att möta sjukdomen "naken". På en del har sars-cov2 nog satt sig i hjärnan, det märks ofta på resonemanget.
Citera
2022-01-19, 22:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Du är enbart paranoid och saknar fakta till dina påståenden.
Citera
2022-01-19, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag är osäker på det. Jag tror att SIR är bättre på att rapportera korrekt, men jag vet inte.

Vad vi kan se är ju att alla andra åldersgrupper inte verkar öka utan ligger ganska jämt just nu och det är bara som jag uppfattar det barnen som ökar på IVA. Det är ju konstigt att det bara är en åldersgrupp som ökar är det inte?

Det senaste året har 51st 0-15 vårdats på IVA med/för covid. 17 st av dessa har vårdats nu under december och januari. 11 av dessa nu under januari och då är ju inte ens dessa januari dagar fullständiga ännu.

Så här har det aldrig sett ut innan.

Källa SIR

Jag har också noterat skillnaden.

Det vet vi inte vet är om det är ungefär lika många barn som är inlagda på IVA nu som under tidigare års vintermånader. I så fall kanske det tyder på att de är inlagda av andra orsaker än coviddiagnosen.
Citera
2022-01-19, 22:23
Medlem
Citat:
Du förstår verkligen ingenting trots att du får det förklarat för dig i inlägg efter inlägg. Du är en av de trögaste individerna i denna tråd.
Hahaha skarp motkommentar

Skynda dig och förklara för regeringen, fhm, msb etc om hur det funkar med karantän, fickor, "vita kala fläckar" och om hur det (åtminstone för en hypokondriker) inte går att avgöra om någon är sjuk eller frisk. Snart är det för sent

https://www.dn.se/sverige/msb-andra-riktlinjerna-for-familjekarantan/

https://www.gp.se/nyheter/sverige/nya-karant%C3%A4nsregler-presenteras-i-morgon-1.64089300
Citera
2022-01-19, 22:23
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja vaccinet är inte perfekt men bättre än att möta sjukdomen "naken". På en del har sars-cov2 nog satt sig i hjärnan, det märks ofta på resonemanget.

Oja, vårt immunförsvar och en historia av miljarder döda på bekostnad av virus och bakterier är vida underläget ett oprövat, oeffektiv skämt till "vaccin".

Hur i hela friden kan ni satans hantlangare leva med er själva? Ni är ju sjuka i huvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in