2022-01-18, 14:37
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Avståndsbilderna från Yutu 2 är inte heller så superbra
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/nqaPRaGAvc9JdUMqyWHRTn.jpg

Bra försök, här är originalbilden (som även är delvis inzoomad): https://cdn.i-scmp.com/sites/default/files/styles/og_image_scmp_generic/public/d8/images/canvas/2021/12/06/cd75c58f-313b-4b1c-be8f-ef0042032c1b_5a191d8c.jpg?itok=JxVNgVk6&v=16387784 58

Fortfarande bättre kvalitet än kameran från år "2008".

https://www.flashback.org/p78754356#p78754356
Citera
2022-01-18, 14:40
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det var hela min poäng. Jag kan endast hoppas att Kina väljer att avsluta uppdraget med Yutu 2 genom att köra den till månandingsplatsen 1969, och ta nya fotografier av månlandaren, månbilen, hjulspåren flaggan etc. Det är dock långsökt, och nästan omöjligt om den rovern ens skulle överleva så länge. Man får dock hoppas på att Kina skickar nya månbilar, som kan ta nya bilder.
Kommer inte att hända. Vad skulle poängen vara? Offra massor med tid och pengar på att åka hundratals, kanske tusentals, kilometer för att tillfredsställa din (och andras) nyfikenhet kring något som hela världen VET hände?

Citat:
Jag vill verkligen tro på månlandningen till 100%, och det hade varit fantastiskt att se hur landszonen ser ut ca 50 år senare. Hur ser exempelvis flaggan ut idag? Har den blivit blekt? Etc.
Ja, den är vit... 50 år i konstant solsken (nåja, 26 år då, det mörkt halva tiden). Eller kanske den inte ens finns kvar (materialet lär ju ta stryk av temperaturskillnaderna och solstrålningen).

Citat:
Skulle inte du vilja se det också?
Klart de flesta här skulle vilja.

Citat:
Det är allt jag hade att säga om detta, och jag förstår fortfarande inte hur folk kan garantera till 100% att människan landade på månen. Ingen av er var där.
Ingen av oss var där under andra världskriget heller, ingen av oss har varit på ISS, ingen av oss har sett en atom klyvas och så vidare - betyder det att andra världskriget inte ägt rum, att ISS inte finns och att kärnkraftverken inte fungerar?
Citera
2022-01-18, 14:48
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Kommer inte att hända. Vad skulle poängen vara? Offra massor med tid och pengar på att åka hundratals, kanske tusentals, kilometer för att tillfredsställa din (och andras) nyfikenhet kring något som hela världen VET hände?

Ja, den är vit... 50 år i konstant solsken (nåja, 26 år då, det mörkt halva tiden). Eller kanske den inte ens finns kvar (materialet lär ju ta stryk av temperaturskillnaderna och solstrålningen).

Klart de flesta här skulle vilja.

Ingen av oss var där under andra världskriget heller, ingen av oss har varit på ISS, ingen av oss har sett en atom klyvas och så vidare - betyder det att andra världskriget inte ägt rum, att ISS inte finns och att kärnkraftverken inte fungerar?

Jag pratar endast om Månlandningen år 1969. Och svaret har du här, för alla dina kommande svar:

https://www.flashback.org/sp78754297

Och jag är helt säker på att du inte kan garantera till 100% att människor har landat på Månen år 1969.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2022-01-18 kl. 14:50.
Citera
2022-01-18, 15:03
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Jag pratar endast om Månlandningen år 1969. Och svaret har du här, för alla dina kommande svar:

Och jag är helt säker på att du inte kan garantera till 100% att människor har landat på Månen år 1969.
På samma sätt som jag kan garantera att man kan klyva atomer kan jag garantera att man landade på månen, med människor, 1969!
Citera
2022-01-18, 15:20
Medlem
Citat:
Att landa människor på Månen är inte en enkel uppgift. För att inte tala om att lyfta människor från Månen, för att ta tillbaka dessa till Jorden igen. Var tekniken tillräcklig, tillförlitlig och säker för en så avancerad uppgift år 1969?
Tänk efter lite nu...vi pratar om världshistoriens mest avancerade uppgift, där allt kan gå fel. Och man gör det för första gången någonsin.

Särskilt under en period, där USA och USSR befann sig i ett kallt krig där det pågick en kapplöpning om rymden mellan dessa två supermakter.

Antagligen var månlandningen världshistoriens största mirakel år 1969. Eller så var det världshistoriens största blåsning. Just nu är det 50/50. Jag kan endast garantera till 50% att det har hänt på riktigt. Däremot skulle jag aldrig kunna garantera till 100% att vi har landat människor på Månen år 1969. Varför då? För att jag inte är en besserwisser, och har en fungerade hjärna. Dessutom kan jag inte åka till månen och bekräfta det själv.

Om månlandningen däremot var ett mirakel år 1969, då borde månlandaren, månbilen, hjulspåren och fotspåren finnas kvar där.

De enda bevisen som finns för att detta verkligen har inträffat är fotografier från 1969 (samt en halvgrumlig tv-sändning, där den bättre versionen av videon mystisk nog spelades över och försvann).

Sedan finns det ett fotografi från (förmodligen 2008) som ser ut som ett fotografi från 1969. Man ser något som ser ut som hjulspår, bilen syns inte och månlandaren syns knappt.

För att man ska vara helt 100% säker på att detta verkligen har inträffat, att människor var fysiskt på månen och vandrade på Månen samt körde månbilen. Då behövs det nya fotografier, så att detta kan verifieras.

Är det för mycket begärt? Samt behöver man bli kallad för en idiot, icel etc för att man ställer jobbiga frågor och är inte helt övertygad om att detta verkligen har inträffat?

Det var hela min poäng. Jag kan endast hoppas att Kina väljer att avsluta uppdraget med Yutu 2 genom att köra den till månandingsplatsen 1969, och ta nya fotografier av månlandaren, månbilen, hjulspåren, fotspåren, flaggan etc. Det är dock långsökt, och nästan omöjligt om den rovern/månbilen ens skulle överleva så länge. Man får dock hoppas på att Kina skickar nya månbilar, som kan ta nya bilder.

Jag vill verkligen tro på månlandningen till 100%, och det hade varit fantastiskt att se hur landningszonen ser ut ca 50 år senare. Hur ser exempelvis flaggan ut idag? Har den blivit blekt? Etc.

Skulle inte du vilja se det också?

Det är allt jag hade att säga om detta, och jag förstår fortfarande inte hur folk kan garantera till 100% att människan landade på månen. Ingen av er var där på Månen.

Likt en äkta faktaresistent konspirationsteoretiker försöker du nu lägga sidospår. Svara nu på varför datorn från 1969 är bevis på att det inte skett.
Citera
2022-01-18, 15:39
Medlem
Citat:
Du är väl medveten om att det är en skillnad att vistas på ISS och själva Månen?

Det är en skillnad ja men inte så väldigt mycket. Du glömmer nog bort tidsaspekten här. Apollo uppdragen tillbringade max 12 dagar i yttre rymden. På ISS upp till sex månader. P.g.a. ISS bana avviker från en ekvatoriell så minskar magnetosfärens betydelse. Man får cirka 100 millisievert/år i interplanetära rymden 130-250 milliSievert/år. På månytan 70-120 milliSievert/år.
(källa Shielding space travelers Eugen N Parker Scientific American Mars 2006)
Citera
2022-01-18, 18:34
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Det är bara vad du tror. Du har fel. USA? Tror du att en rik i Indien känner mer för indier eller för andra rika i andra länder?

Som sagt, tro är för idioter. Detta är historiska fakta.
Och hur kom Indien in i detta?

Citat:
Långt mer än dig, det kan jag lova. Ett tecken på idioter är när de går till personangrepp helt utan anledning.

Läsa innehållsförteckningen på snus 1000 ggr är inte detsamma som att läsa en bok med 1000 ggr så mycket innehåll som snus. Och Bamse är inte facklitteratur. Om en idiot konstant säger idiotiska saker så får denne vänja sig vid att bli kallad idiot.
Citera
2022-01-18, 20:45
Medlem
Citat:

Allt kring månen är gjort med teknik från papperclip Nazister som flyttade till NASA efter kriget. Redan innan kriget var slut hade de byggt egna UFO. Du kan kolla på Admiral byrd.
Citera
2022-01-18, 20:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Allt kring månen är gjort med teknik från papperclip Nazister som flyttade till NASA efter kriget. Redan innan kriget var slut hade de byggt egna UFO. Du kan kolla på Admiral byrd.

Vad är ’papperclip’?

Varför duger inte den svenska gradbeteckningen ’amiral’?

Varför ska vi tro på Byrd?
Citera
2022-01-18, 21:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vad är ’papperclip’?

Varför duger inte den svenska gradbeteckningen ’amiral’?

Varför ska vi tro på att Byrd skulle ha skrivit den uppenbart fejkade dagboken som ”hittades” årtionden efter hans död och påstår att han var på Nordpolen samtidigt som han bevisligen var på sydpolen och ledde operation Highjump?

Korrigerade ditt svar. 😄
Citera
2022-01-18, 22:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Korrigerade ditt svar. 😄

Haha. Där ser man
Citera
2022-01-18, 23:42
Medlem
Citat:
Varför kollar du inte amiral Byrd själv? Han som ljög att de varit på arktis, han som fick en psykisk sjukdom på antarktis? Hybris hade han, men inte mycket vett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in