2021-11-13, 13:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vatten2013
Man betalar inkomstskatt när man får inkomst, det är ingen konstighet. Men kapitalvinst skatt betalar man inte för gödsel

Du har missförståt något å de grövsta.
Citera
2021-11-13, 14:07
Medlem
friskXORsjuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Du har missförståt något å de grövsta.
Konstigt att man vill ha skatt på "värdelös skit" (gödsel, bitcoin) eller?
Citera
2021-11-13, 14:24
Medlem
Eftersom ett land nu har Bitcoin som officiell valuta och betalningsmedel så finns det inga argument att särbehandla Bitcoin i förhållande till övriga länders valutor
Citera
2021-11-13, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Eftersom ett land nu har Bitcoin som officiell valuta och betalningsmedel så finns det inga argument att särbehandla Bitcoin i förhållande till övriga länders valutor

Dom bokför inte skatten i bitcoin. Den är bara legal tender.
Citera
2021-11-13, 14:39
Medlem
Citat:
Dom bokför inte skatten i bitcoin. Den är bara legal tender.

Och vad har det med något att göra? Finns flera ställen på jorden där du kan betala din skatt med Bitcoin, för övrigt.

Om El Salvador har Bitcoin som valuta, och Danmark har danska kronor som valuta så ska väl inte Bitcoin särbehandlas jämfört med danska kronor?
Citera
2021-11-13, 14:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Och vad har det med något att göra? Finns flera ställen på jorden där du kan betala din skatt med Bitcoin, för övrigt.

Om El Salvador har Bitcoin som valuta, och Danmark har danska kronor som valuta så ska väl inte Bitcoin särbehandlas jämfört med danska kronor?

El salvador har USD som valuta samt legal tender och har bitcoin som legal tender.
Citera
2021-11-13, 14:47
Medlem
Citat:
El salvador har USD som valuta samt legal tender och har bitcoin som legal tender.

Nej, El Salvador har både Bitcoin och USD som valuta. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/El_Salvador

Legal tender betyder att ett lands regering har deklarerat en valuta som godkänt betalningsmedel i landet. Bitcoin och USD är två valutor som båda är legal tender i El Salvador.
Senast redigerad av bagge1 2021-11-13 kl. 14:51.
Citera
2021-11-13, 17:10
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Sluta med det där du just gjorde... Det kan inte låtit rimligt ens i ditt huvud innan du skrev det där?
Citera
2022-01-19, 14:46
Medlem
Låt oss säga att jag köper BTC för 1000 kr idag och säljer för 5000 om 5 år. Under tiden gör jag inget med dem. Ska dessa skattas varje år för en eventuell vinst eller ska de bara skattas det året jag säljer?

Från SKV "Du ska inte heller deklarera kryptovaluta vid värdeuppgångar eller värdenedgångar på de kryptovalutor du äger om du inte avyttrat (sålt) dessa."

Visst betyder detta att jag utifrån mitt exempel ovan bara skattar det året jag säljer?
Citera
2022-01-19, 15:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 951002
Låt oss säga att jag köper BTC för 1000 kr idag och säljer för 5000 om 5 år. Under tiden gör jag inget med dem. Ska dessa skattas varje år för en eventuell vinst eller ska de bara skattas det året jag säljer?
Då skall du om 5 år skatta 30% på vinsten på 4000kr. Inga konstigheter.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in