Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 12:32
  #1
Medlem
Med skatteverkets sjuka regler på kryptobeskattning samt att man endast kan dra av 70% av förluster innebär det väl att många daytraders kan vara skyldiga skatteverket mer än de äger?
Kan inte tänka mig att det finns många som sätter 30% åt sidan och direkt konverterar till SEK varje gång dom gör en vinst. Nej dom fortsätter att tradea med pengar som dom kanske omedvetet är skyldiga till skatteverket.
Jag har läst om folk som tradeat sig upp till 300 BTC och sedan förlorat allt med hävstång på Bitmex. Man har alltså realiserat vinster hela vägen upp till 300 BTC, inte lagt något åt sidan, förlorat allt och kan bara dra av 70%?? Extremt exempel men nuvarande reglerna är inte realistiska eller hållbara för aktiva traders även om de går rejält i vinst.

Edit: bitmex kanske dåligt exempel då jag inte vet hur "futures" kontrakt beskattas. principen är den samma, mycket realistiskt att realisera vinster på 20k-toppen och tradea iväg över 90% utan hävstång..
__________________
Senast redigerad av r43 2018-03-18 kl. 12:57.
Citera
2018-03-18, 13:02
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r43
Med skatteverkets sjuka regler på kryptobeskattning samt att man endast kan dra av 70% av förluster innebär det väl att många daytraders kan vara skyldiga skatteverket mer än de äger?
Kan inte tänka mig att det finns många som sätter 30% åt sidan och direkt konverterar till SEK varje gång dom gör en vinst. Nej dom fortsätter att tradea med pengar som dom kanske omedvetet är skyldiga till skatteverket.
Jag har läst om folk som tradeat sig upp till 300 BTC och sedan förlorat allt med hävstång på Bitmex. Man har alltså realiserat vinster hela vägen upp till 300 BTC, inte lagt något åt sidan, förlorat allt och kan bara dra av 70%?? Extremt exempel men nuvarande reglerna är inte realistiska eller hållbara för aktiva traders även om de går rejält i vinst.

Edit: bitmex kanske dåligt exempel då jag inte vet hur "futures" kontrakt beskattas. principen är den samma, mycket realistiskt att realisera vinster på 20k-toppen och tradea iväg över 90% utan hävstång..

Tänker jag för simpelt nu, om jag hävdar att inkomst av kapital räknas per år, och att man kan dra av för förlusterna därav? Eller menar du om man har tjänat pengarna förra året och förlorat dom i år?
Citera
2018-03-18, 13:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Tänker jag för simpelt nu, om jag hävdar att inkomst av kapital räknas per år, och att man kan dra av för förlusterna därav? Eller menar du om man har tjänat pengarna förra året och förlorat dom i år?

Man kan ej kvitta förluster 1:1 för krypto. Om jag vinner 100 kr på en trade och sedan förlorar 100 kr på en annan trade är endast 70 kr av förlusten avdragsgill. Dvs. 0.3*(100-70)=9 kr i skatt.


https://skatteverket.se/privat/skatt...bae11b60.html? (Exempel - Köp, försäljning, köp av varor)
Citera
2018-03-18, 13:13
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r43
Man kan ej kvitta förluster 1:1 för krypto. Om jag vinner 100 kr på en trade och sedan förlorar 100 kr på en annan trade är endast 70 kr av förlusten avdragsgill. Dvs. 0.3*(100-70)=9 kr i skatt.


https://skatteverket.se/privat/skatt...bae11b60.html? (Exempel - Köp, försäljning, köp av varor)

Skumt system. Å andra sidan borde man inte ägna sig åt spekulation ändå.
Citera
2018-03-18, 14:19
  #5
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r43
Man kan ej kvitta förluster 1:1 för krypto. Om jag vinner 100 kr på en trade och sedan förlorar 100 kr på en annan trade är endast 70 kr av förlusten avdragsgill. Dvs. 0.3*(100-70)=9 kr i skatt.


https://skatteverket.se/privat/skatt...bae11b60.html? (Exempel - Köp, försäljning, köp av varor)

Ja? Du betalar enbart 30% skatt på vinsten, du måste ha en balans i ett skattesystem. Att du inte satt dig in i skattesystem som gäller dig när du slänger runt dig med flera hundratusen utan att tänka får stå för dig. Det finns en anledning till att varenda gång du gör en enda affär på Avanza eller Nordea så får du en specifik nota som också skickas till SKV. Skyll inte din egen ignorans på staten.
Citera
2018-03-18, 14:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Ja? Du betalar enbart 30% skatt på vinsten, du måste ha en balans i ett skattesystem. Att du inte satt dig in i skattesystem som gäller dig när du slänger runt dig med flera hundratusen utan att tänka får stå för dig. Det finns en anledning till att varenda gång du gör en enda affär på Avanza eller Nordea så får du en specifik nota som också skickas till SKV. Skyll inte din egen ignorans på staten.
Du har definitivt en poäng. Jag är fortfarande väldigt kritisk till systemet.
Skatteverket har själva gått ut och sagt att schablonregeln är ok (inköpspris = 20% av totala försäljningspriset, folk kan ha sett det och antagit att man aldrig kunde hamna i en jättedålig situation), men sedan gått tillbaka och sagt att man inte får.
Det finns många fler saker, som att behöva uppskatta värdet i kronor den sekunden man utför traden när priset kan fluktuera flera % per minut och variera extremt beroende på vilken börs man kollar på (finns inget officiellt pris eller index). Det hela är för krångligt och måste ersättas för dom som inte bara köper och säljer 1 gång.
Citera
2018-03-18, 15:30
  #7
Medlem
För en daytrader med tillräckligt hög volym på omsättningen borde det här kunna innebära nästan oändligt stor skatteskuld. Skulle vara "kul" att se vad skatteverket gör när någon helt vanlig student lämnar in underlag som skulle ge h*n en skatteskuld på 50 miljoner men sammantaget gått back på handlandet. Påminner om dom gamla reglerna för onlinepoker där man skulle skatta på varje vunnen pot men inte fick dra av för en förlorad pot, vilket i teorin innebär att massa helt vanliga spelare (som dessutom kan ha förlorat stora summor sammanlagt) skulle ha, bokstavligen talat, hundratals miljoner i skatteskuld.
Citera
2018-03-19, 06:17
  #8
Medlem
De måste ändra på de här skattereglerna med att man bara kan dra av %70, annars kommer väldigt många ha slutat upp på minus oavsett hur mycket de har tjänat. T.e.x du börjar året med 1miljon, du tjänar 4miljoner så nu ligger du på 5miljoner, sen förlorar du 4miljoner på samma år, 4*0.3=1.2,

Så nu har du kvar 1miljon och du är skyldig 1.2 miljoner i skatt. gg sverige.
Citera
2018-03-19, 09:50
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.jo80
De måste ändra på de här skattereglerna med att man bara kan dra av %70, annars kommer väldigt många ha slutat upp på minus oavsett hur mycket de har tjänat. T.e.x du börjar året med 1miljon, du tjänar 4miljoner så nu ligger du på 5miljoner, sen förlorar du 4miljoner på samma år, 4*0.3=1.2,

Så nu har du kvar 1miljon och du är skyldig 1.2 miljoner i skatt. gg sverige.

Håller helt med dig om att det är vansinne och borde ändras.
Räkneexemplet är fel dock. 4m i vinst= 1.2 vinstskatt, 4m i förlust= 0.84m i avdrag. Totalt skyldig 360k.

Ännu ett exempel; 10 000 001 i vinst. 10 000 000 i förlust. Skatt 900 000kr.
På en krona i vinst ska man alltså betala 900 000 i skatt.
Känns som att vi skulle behöva en lobbygrupp för att få det ändrat. Det enda som behövs är att SKV räknar krypto som vanlig valutahandel. Och det är väl ändå inte långsökt att det ska höra dit?
Citera
2018-03-19, 14:18
  #10
Medlem
Är inte iden med krypto lite grann att man skall kunna avskaffa skatteverket?
Citera
2018-03-19, 22:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ft1717
Håller helt med dig om att det är vansinne och borde ändras.
Räkneexemplet är fel dock. 4m i vinst= 1.2 vinstskatt, 4m i förlust= 0.84m i avdrag. Totalt skyldig 360k.

Ännu ett exempel; 10 000 001 i vinst. 10 000 000 i förlust. Skatt 900 000kr.
På en krona i vinst ska man alltså betala 900 000 i skatt.
Känns som att vi skulle behöva en lobbygrupp för att få det ändrat. Det enda som behövs är att SKV räknar krypto som vanlig valutahandel. Och det är väl ändå inte långsökt att det ska höra dit?

Tack för att du rättade mitt räknefel fick seriöst mardrömmar av mitt sätt, borde vi inte göra någon petition att man borde kunna kvitta förluster med vinster? Var det Skatteverket som kom med den bedömningen eller var det riksdagen? Skatteverket förlorar ju så mycket pengar i längden på detta skattesystem ifrån vinnande traders/investerare. Främst ifrån att det är skatt krypto-krypto men också att man bara kan dra av %70
Citera
2018-03-19, 22:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Är inte iden med krypto lite grann att man skall kunna avskaffa skatteverket?

Tycker främst att idén men krypto är att man inte ska behöva använda sig av mellanhänder och lita på banker/fiat
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback