2022-01-19, 14:42
Medlem
Råkade på en "late honeypot" där jag för min ekonomi hade lagt en stor summa.

Det handlar om MetaNetFlix som trendade som nummer 1 på CMC och även blev listad av LBank där man även kunde köpa och sälja en kort stund innan dom tog bort det.

Vad gör man nu? Hade jag haft ekonomi nog så hade jag stämt LBank.
Blir det ett vanligt polisärende där det läggs ner och jag står fortfarande på noll igen?
Citera
2022-01-19, 14:47
Avslutad
Vad kan du göra mer än att polisanmäla? Det är väl inte så att du styr en hemlig militärmakt...
Citera
2022-01-19, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWeb
Vad kan du göra mer än att polisanmäla? Det är väl inte så att du styr en hemlig militärmakt...

Tänker på vad man kan göra... efter polisanmälan kan man få 70% tillbaka som förlust eller hur fungerar det med skatten?
Citera
2022-01-19, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hetaskaman
Tänker på vad man kan göra... efter polisanmälan kan man få 70% tillbaka som förlust eller hur fungerar det med skatten?
Det tror jag inte om du inte kan bevisa det inträffade. Om du skulle kunna bevisa så skulle det nog istället leda till åtal där du fick hela summan.
Citera
2022-01-19, 18:33
Medlem
Citat:

Har du fortfarande tillgång till dom fast kan inte sälja dom eller är dom borta helt?

Tänker om du fortfarande har tillgång till dom och det går att sälja nånstans fast för jättesmå summor så kan du sälja dom med förlust och på så göra avdrag på 70% av förlusten du gjort.

Om dom inte går att sälja någonstans så vettetusan hur det funkar då du tekniskt sett inte kan avyttra dom någonstans och därmed inte kan räkna det som ett skattetillfälle.

Min gissning är att ifall du inte har tillgång till att sälja dom längre så kommer det räknas som förlust av tillgångarna och detta har skatteverket skrivit om det

"Om du har förlorat kontrollen över dina kryptovalutor så medför det inte automatiskt att du har rätt till förlustavdrag. Exempel på en sådan situation kan vara att du har tappat bort din privata nyckel till en virtuell plånbok och på så sätt inte har tillgång till kryptovalutan längre.

Ett annat exempel är att du förlorat tillgången till dina kryptovalutor i samband med en hackerattack på en handelsplats. Om du har tappat bort din privata nyckel eller om du har förlorat tillgången till dina kryptovalutor i samband med en hackerattack mot handelsplatsen har du alltså inte rätt att göra förlustavdrag."
Citera
2022-01-19, 19:17
Medlem
Citat:
Det handlar om MetaNetFlix som trendade som nummer 1 på CMC och även blev listad av LBank där man även kunde köpa och sälja en kort stund innan dom tog bort det.

Om du baserar dina investeringar på ovan 2 punkter så förtjänar du nästan det som hände.
Se det som en dyr lektion i lathet och godtrogenhet.
Citera
2022-01-19, 21:30
Medlem
BiffTannens avatar
Citat:
Råkade på en "late honeypot" där jag för min ekonomi hade lagt en stor summa.

Vad gör man nu? Hade jag haft ekonomi nog så hade jag stämt LBank.
Blir det ett vanligt polisärende där det läggs ner och jag står fortfarande på noll igen?

Vad är en late honeypot? Googlade men hittar inget?
Citera
2022-01-19, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Om du baserar dina investeringar på ovan 2 punkter så förtjänar du nästan det som hände.
Se det som en dyr lektion i lathet och godtrogenhet.

Ja jag har lärt mig den läxan att trendade på cmc är helt värdelöst... men LBank ska väl vara en laglig exchange??
Det var det som gjorde att jag la in 6k på detta. Hur är det möjligt att en exchange bara tar in krypto utan att ha verifierat gruppen bakom valutan?
Citera
2022-01-19, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingKerry
Har du fortfarande tillgång till dom fast kan inte sälja dom eller är dom borta helt?

Tänker om du fortfarande har tillgång till dom och det går att sälja nånstans fast för jättesmå summor så kan du sälja dom med förlust och på så göra avdrag på 70% av förlusten du gjort.

Om dom inte går att sälja någonstans så vettetusan hur det funkar då du tekniskt sett inte kan avyttra dom någonstans och därmed inte kan räkna det som ett skattetillfälle.

Min gissning är att ifall du inte har tillgång till att sälja dom längre så kommer det räknas som förlust av tillgångarna och detta har skatteverket skrivit om det

"Om du har förlorat kontrollen över dina kryptovalutor så medför det inte automatiskt att du har rätt till förlustavdrag. Exempel på en sådan situation kan vara att du har tappat bort din privata nyckel till en virtuell plånbok och på så sätt inte har tillgång till kryptovalutan längre.

Ett annat exempel är att du förlorat tillgången till dina kryptovalutor i samband med en hackerattack på en handelsplats. Om du har tappat bort din privata nyckel eller om du har förlorat tillgången till dina kryptovalutor i samband med en hackerattack mot handelsplatsen har du alltså inte rätt att göra förlustavdrag."

Jag har fortfarande tillgång till dessa scamcoins. Saker är att dom inte går att sälja. Bedragarna har tagit allt av värde (bnb bland annat som användes för köp og sälj).

Detta är ju en scam och allt köptes via pancakeswap
Citera
2022-01-19, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWeb
Det tror jag inte om du inte kan bevisa det inträffade. Om du skulle kunna bevisa så skulle det nog istället leda till åtal där du fick hela summan.

Av vem skulle jag få hela summan av?
Jag kan ta printscreen av bedragarnas twitter, av lbank och av poocoin hur värdet bara dyker.

Det enda jag kan tänka mig är att ta 70% av skatteverket... annars vet jag ej vad man ska göra... eller om ens skatteverket går med på det
Citera
2022-01-19, 22:01
Medlem
Omöjligt att skydda sig mot . Dey du råkade ut för kallas rugpull. Man får folk att investera i nåt och allt ser legit ut. Sen när man fått tillräckligt mycket investerat så tar man allt och drar .

På binance har du skydd mot detta då dom ersätter förlusterna .
Citera
2022-01-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Omöjligt att skydda sig mot . Dey du råkade ut för kallas rugpull. Man får folk att investera i nåt och allt ser legit ut. Sen när man fått tillräckligt mycket investerat så tar man allt och drar .

På binance har du skydd mot detta då dom ersätter förlusterna .

Köpte allt via trustwallet>pancakeswap ...

Fet jag undrsr nu är hur man kan få tillbaka något. Ska man polisanmäla detta eller ska man bara deklarera förlust...

Efter att ha sökt runt lite på twitter så verkar 2 namn dyka upp. Det ska vara någon från Tjeckien som gjort KYC samt en från Usa som verkade ha haft sitt namn på någon logga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in