Citat:
Ursprungligen postat av
InnesI
Jag tror att det mesta hänger på två saker. (1) hur S ställer sig gentemot MP. OM de för en strikt linje mot MP, och visar att de vill regera själva, kommer de få det svårt. Om S däremot börjar göra gemensamma utspel, visar sympati för MP och liknande kommer stödrösterna komma. (2) Kan MP ta röster från C. Dessa två partier lockar mer och mer samma typ av väljare. Jag tror inte MP får stöd från V-väljare efter Nooshis intåg.
Det kan vara så, men i nuläget tycks få vara intresserade av att ha med MP att göra. Kanske måste våren, värmen och lägre elpriser komma först.
Nyss skrev M och C en gemensam debattartikel om säkerhetspolitik, och C och MP har traditionellt avskytt varandra, även om det säkert ändrats under Annies år som ledare.
Citat:
Med det sagt tror jag inte de åker ur. Det är alltid domedagsprofetior angående vissa partier (traditionellt oftast KD) men de håller sig ständigt kvar (nästan alltid åtminstone). Men nu har krisen varat länge i L och inget händer. De lär vara mer i riskzonen. Vilka ska de ta röster av? Ingen lär vara intresserad. Men för egen del har jag inget emot om både MP och L försvinner. Dock ändrar det mycket lite i maktbalansen mellan rödgrön och blågul.
Den svenska erfarenheten är att det är lättare att komma in i Riksdagen, än att ramla ur densamma. Det skulle tala för att alla nuvarande riksdagspartier finns kvar efter årets val. Emellertid ser det ändå illa ut för L och MP. Man kan också minnas att MP har åkt ur Riksdagen en gång, men återkommit.