2022-01-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Något annat som kommer att bli intressant är hur sossarna hanterar de konstant ökande drivmedelspriserna. Oljan är i en ökande trend och lär så fortsätta i ett par år till minst. Bara en global recession kan stoppa uppgången på sikt.

Att vanliga människor får betala mer verkar sossasrna komma undan. Men hur blir det när jordbrukare, åkerier och kollektivtrafik måste betala 23 kronor litern för diesel lagom till valet? Sverige har redan idag världens dyraste diesel och det är enbart pga politiska beslut. I Norge betalar man 15 kronor litern och samma i Tyskland.

Jag tror galet höga drivmedelspriser är SDs bästa chans att vinna glesbygdsröster i Norrland. Detta då denna gruppen dels har de längsta avstånden men även har det mycket svårare att äga elbil. Blir lösningen då att sossarna delar ut bidrag (mutor) till boende i glesbygdskommuner?
Hur det blir?
Tja, kolla priset på en limpa redan i dag. Det bröd jag brukar köpa har gått upp med ca 25% sedan i höstas
Citera
2022-01-18, 13:19
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Ja precis, de får inte låta sossarna komma undan med att skylla på världmarknadspriserna som de gör nu.

Oljan var nästan dubbelt så dyr 2008 som den är idag men inte kostade dieseln 21 kronor då. Oljan var även dyrare 2014 och då kostade bensin och diesel runt 15 kronor, precis som den kostar i våra grannländer just nu.

Att dieseln och bensinen inte kostar 15 kronor som 2014 eller som i våra grannländer (eller 7-8 kronor som i USA och Kanada....) är helt beroende på beslut av regeringen:
* Konstant höjda drivmedelsskatter
* Krav på inblandning av biobränslen
* Straffandet av raffenaderier (se Preemraff)
* De höga elpriserna vilket gör det dyrare att raffinera råolja då el efter råolja är de största inputten i ett svenskt raffenaderi.

Världsmarknadspriset på bensin innan skatter är just nu 2,5 USD per gallon (ganska precis 6 kronor litern): https://tradingeconomics.com/commodity/gasoline
Rolig du är. Vad får vi om vi röstar på Moderaterna? 10 öre mindre per kilometer? Inte riktigt den kioskvältare till förslag som du föreställde dig va?
Senast redigerad av Poor.Boy.Valentine 2022-01-18 kl. 13:35.
Citera
2022-01-18, 13:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De gamla kommer nog aldrig rösta annorlunda men kanske påverkar de sina PK-barn genom det de säger. De som måste tänka på sina egna barns framtid.

Vi är många som hoppas det, men det beror mycket på hur S och M agerar.
Jag tror att SD blir näst störst om inte S gör bort sig. Detta eftersom steget till M för ängsliga kvinnor är kortare än steget till SD, och polariseringen nu går mer mot gammal blockpolitik än SD mot etablissemanget, och att SD trots detta fortfarande skrämmer arbetarkvinnor.

Trenden är dock tydlig. S väljare går från S till M och sedan vidare till SD, men SD behöver också då tydliggöra för väljarna var de och M skiljer sig åt.
Citera
2022-01-18, 15:07
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag tror att SD blir näst störst om inte S gör bort sig. Detta eftersom steget till M för ängsliga kvinnor är kortare än steget till SD, och polariseringen nu går mer mot gammal blockpolitik än SD mot etablissemanget, och att SD trots detta fortfarande skrämmer arbetarkvinnor.

Trenden är dock tydlig. S väljare går från S till M och sedan vidare till SD, men SD behöver också då tydliggöra för väljarna var de och M skiljer sig åt.

Min högst personliga upplevelse är inte att "arbetarkvinnor" står i vägen för högerblocket ska krossa vänstern i valet. Det är högutbildade yngre kvinnor som är besatta av godhetssignalering och röstar på C eller S. Eller ännu vanligare, att någon bekant till dom är godshetssignalerare och dom bara apar efter eftersom de egentligen inte har något intresse för politik.
Citera
2022-01-18, 15:10
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Min högst personliga upplevelse är inte att "arbetarkvinnor" står i vägen för högerblocket ska krossa vänstern i valet. Det är högutbildade yngre kvinnor som är besatta av godhetssignalering och röstar på C eller S. Eller ännu vanligare, att någon bekant till dom är godshetssignalerare och dom bara apar efter eftersom de egentligen inte har något intresse för politik.
Jag håller med till del. Min synpunkt i det hänseendet är att dessa väljare dels inte utgör allt för stort underlag, dels är dessa inte nåbara. De har ingen eller ytterst liten livserfarenhet och har pågående eller nyligen slutförd indoktrinering i svenskfientlighet och annan woke.

Arbetarkvinnorna är där emot nåbara.
Citera
2022-01-18, 15:14
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Jag håller med till del. Min synpunkt i det hänseendet är att dessa väljare dels inte utgör allt för stort underlag, dels är dessa inte nåbara. De har ingen eller ytterst liten livserfarenhet och har pågående eller nyligen slutförd indoktrinering i svenskfientlighet och annan woke.

Arbetarkvinnorna är där emot nåbara.

Jag tror inte det är en liten grupp och den växer dessutom ordentligt. Ska också säga att jag umgås med flera sådana kvinnor och dom har egentligen inga knäppa åsikter. Det är bara tydligt att dom har någon i sin närhet som "uppfostrat" dom att resonera på ett visst sätt.
Citera
2022-01-18, 15:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag tror inte det är en liten grupp och den växer dessutom ordentligt. Ska också säga att jag umgås med flera sådana kvinnor och dom har egentligen inga knäppa åsikter. Det är bara tydligt att dom har någon i sin närhet som "uppfostrat" dom att resonera på ett visst sätt.
Är de antinationalister har de knäppa åsikter.

Denna "någon" är minst skolväsendet. Hur många har du lyckats att nå fram till?

Min erfarenhet är att kvinnor är helt från vettet när de är nykläckta från högskolan. Efter några år blir de mer resonabla. Undantag finns naturligtvis.
Citera
2022-01-18, 15:24
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Är de antinationalister har de knäppa åsikter.

Denna "någon" är minst skolväsendet. Hur många har du lyckats att nå fram till?

Min erfarenhet är att kvinnor är helt från vettet när de är nykläckta från högskolan. Efter några år blir de mer resonabla. Undantag finns naturligtvis.

Man kan värna om sitt land utan att tramsa runt med "nationalism". Dom flesta jag stött på som kallat sig för nationalister har varit outbildade spånkorgar som inte kan någonting om historia eller begreppets ursprung.
Citera
2022-01-18, 15:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Man kan värna om sitt land utan att tramsa runt med "nationalism". Dom flesta jag stött på som kallat sig för nationalister har varit outbildade spånkorgar som inte kan någonting om historia eller begreppets ursprung.
Oavsett vad man kallar sig behöver man vara nationalist om man ska kunna ha vettiga åsikter.

I ett normalt land hade ingen öht kallat sig nationalist. Det hade nämligen varit en självklar hållning.
Citera
2022-01-18, 15:31
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Oavsett vad man kallar sig behöver man vara nationalist om man ska kunna ha vettiga åsikter.

I ett normalt land hade ingen öht kallat sig nationalist. Det hade nämligen varit en självklar hållning.

Varför?

Jag skulle nog inte kalla mig nationalist. Patriotism är betydligt mer vettigt.
Citera
2022-01-18, 15:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Varför?

Jag skulle nog inte kalla mig nationalist. Patriotism är betydligt mer vettigt.
Därför att ett Sverige som inte är svenskarnas land inte är Sverige.

Få vill kalla sig nationalister. Få vill samtidigt byta ut svenskarna mot folkkompott oavsett om den kompotten kommer att dansa Små Grodorna eller ej.

Patriotism är inte samma sak. Hur kan du anse att det kvittar vilka folk som besitter Sverige så länge du själv får bo här?
Citera
2022-01-18, 16:17
Medlem
Citat:

SD skrämmer arbetarkvinnor på grund av att de är ett extremt högerparti rent ekonomiskt. De har nu allierat sig med Kristersson som var arkitekten för att slå sönder försäkringskassan. Jag tror många SD-väljare var förbannade över just försäkringskassan och akassan och riktade sin besvikelse mot sossarna när det i själva verket är de blåbruna som slagit sönder vårt försäkringssystem. När Sverige gör enorma vinster i statsbudgeten så är det ganska klart för många att det inte är invandrare som står i vägen för att återinföra våra försäkringssystem utan det är den politiska ideologiska viljan som står i vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in