2022-01-19, 01:15
Medlem
Följa efter med egen drönare?
Citera
2022-01-19, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danne_00
Men snälla du.. varför ska vi lägga oss i andras problem? Det är ganska uppenbart att USA försöker få med Ukraina i NATO. Ryssland har länge sagt att dom inte vill att Ukraina ska gå med Nato då usa kommer att stationera baser där. Varför ska man väcka en sovande björn? Ja det är extremt fjantigt att skicka 100 soldater, hälften av dom är barn som knappt har erfarenhet. Vi ska vara neutrala och vi ska inte gå med Nato. Är jag ute på krogen och nån slår till mig och han har ett antal vänner med sig som går på anabola så hade jag nog bara vänt mig om och gått. Oavsett om han hade haft med sig sina vänner eller inte så hade jag inte heller hamnat i en sån situation.

Man har fryst ut Ryssland i alla dessa år, den enda boven i detta är USA och ingen annan. Dom ska ge fan i Europa och vårt mål borde vara att skapa en bättre relation med Ryssland. Det är vad jag tycker. Gå in på Moderaternas sida… dom var snabba med att marknadsföra Nato och ett medlemskap.

Men på vilket sätt menar du att vi lägger oss i andras problem? Menar du att vi provocerar Ryssland genom att flytta några stridsfordon och ett par hundra soldater till Gotland som en bebodd Svensk ö? Ska de boende uteslutas från svenskt försvar?
Precis som du skriver har de flesta soldaterna ingen krigserfarenhet, Sverige har inte varit i krig på över 200 år, så det är ingen nyhet.
Sverige är neutralt, trots det fortsätter kommentarer och intresset från Rysk sida.
Vi är inte med i Nato, men enligt mig ger detta en signal att vi absolut bör går med i Nato.
Citera
2022-01-19, 01:25
Moderator
OYs avatar
Det är eventuellt inte så lätt att skjuta ner en drönare som man kan tro.

Här kan man läsa om vad som gör det svårt att använda vapensystem mot drönare, bland annat risk för vådabeskjutning

https://cornucopia.cornubot.se/2017/05/darfor-kan-man-inte-skjuta-ner-dronare.html?m=1

Ska polisen få tag i en av de här drönarna kan det vara så att bekämpning från helikopter är ett alternativ, men inte ens det är ett säkert kort såvitt jag förstår.

Den som har brutit mot flyg eller tillträdesförbud med drönare är troligen högst medveten om att det inte är enkelt att bekämpa en drönare i fredstid med de medel polisen förfogar över.
Citera
2022-01-19, 01:29
Medlem
Såg en i Malmö ikväll vid 20:50-tiden. Hade en väldigt stark ”strålkastare” som lös genom disen på himlen. Helt ljudlös och stilla. Sedan slocknade lampan rätt snabbt under nån sekund. Bör ha befunnit sig precis utanför kusten alternativt vid kustlinjen ut mot Öresund norr om stan. Det var definitivt ingen helikopter då man som Malmöbo sett/hört dessa allt för mycket, även kvällstid

Något landningsljus var det inte heller. Som den nörd man är har man koll på inflygningsrutterna till CPH och det hela kollades även mot flygradar utan förklaring.
Senast redigerad av Kentiro 2022-01-19 kl. 01:33.
Citera
2022-01-19, 01:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Ganska rimligt att man inte gärna skjuter ner nånting över ett kärnkraftverk. Förutsatt att dessa drönare är militära kanske dom bär på något sprängmedel för att förgöra sig själva vilket är en ytterligare risk. Man kan ju inte bara skjuta ner saker över befolkade områden hur som helst.

Det går aldrig att göra drönare så barnsäkra så att svensk polis eller militär vågar skjuta ner den. Någon kan skadas någon gång, någon stans, på något sätt. Det går inte att utesluta i ett matriarkat. Då är det bäst att avstå.
Citera
2022-01-19, 01:30
Medlem
Det här med att förfölja drönarna är bara glöm och dröm: "stay airborne for a year"

Dessutom har de säkert något system som sänker de ute till havs eller att de flyger på extrem höjd till en plats långt långt borta. Därmed är det inte heller lönt att hålla på å leta runt efter drönarvrak i skogen eller på någon annan plats.
Citera
2022-01-19, 01:30
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
- - - -
Den som har brutit mot flyg eller tillträdesförbud med drönare är troligen högst medveten om att det inte är enkelt att bekämpa en drönare i fredstid med de medel polisen förfogar över.
Korrekt. Däremot kan Försvarsmakten förfoga över t.ex. störsändare och störa ut skiten.
Citera
2022-01-19, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är eventuellt inte så lätt att skjuta ner en drönare som man kan tro.

Här kan man läsa om vad som gör det svårt att använda vapensystem mot drönare, bland annat risk för vådabeskjutning

https://cornucopia.cornubot.se/2017/05/darfor-kan-man-inte-skjuta-ner-dronare.html?m=1

Ska polisen få tag i en av de här drönarna kan det vara så att bekämpning från helikopter är ett alternativ, men inte ens det är ett säkert kort såvitt jag förstår.

Länken är dock till ett fem år gammalt inlägg. Men visst det finns poänger i inlägget som är relevanta.
Citera
2022-01-19, 01:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Länken är dock till ett fem år gammalt inlägg. Men visst det finns poänger i inlägget som är relevanta.

Jag borde ha nämnt det, dock tror jag inte att polisen förfogar över relevanta hjälpmedel idag.

I övrigt är jag tveksam till att Försvarsmakten får använda vapen för att ta ner en farkost som man inte vet om den är militär eller civil.

Kan man störa ut en UAV som kanske är programmerad att flyga en viss förbestämd rutt?

EDIT;

Ponera att man lyckas beslagta en drönare, hur bestämmer man vems den är om det är av typ och modell som används av mer än en aktör?

Blir ju inte lätt att ro ett sånt här fall ända in i en domstol och dessutom få någon fälld.
Senast redigerad av OY 2022-01-19 kl. 02:03.
Citera
2022-01-19, 02:07
Medlem
Hörde på Natt eko att dom nu satt up Kameraövervakning vid Oskarsgamns kraftverk. Trodde dom hadde det för länge sen
Citera
2022-01-19, 02:57
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flusen
Bullshit!
dom har skrämt upp oss med Corona i 2 år,
Nu börjar hela bluffen komma upp till ytan och då ändras narrativet i media till att skrämma upp oss att ryska båtar är påväg, för att flytta fokus.

Nu visar de sig att båtarna lämnar Östersjön, och vipps, dags för nya skrämselpropagandan, drönare över våra kärnkraftverk.
OM dessa drönare observeras så frekvent borde det tamefan inte vara så svårt att skjuta ner skiten herregud vilken jävla propaganda! sväljer någon det här på riktigt?

Tror dessutom poängen är att få svenska väljare känna att kärnkraften är ostabil och hotad, så dumme svensken enkelt ska glömma regeringens svek i.o.m nedläggningen av kärnkraften & det skenade elpriset vi ser.
Kommer säkert skyllas på ryssen det med.
Ja det hela är en avledningsmanöver och anledningen till att dom inte skjuter ner drönarna är för att det är våra egna/Natos. Det ligger något i det du säger om kärnkraften. Man vill helt enkelt skrämma upp svensken till att bli mer positiv till avveckling av kärnkraften.
Citera
2022-01-19, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/polisen-droenare-floeg-oever-kaernkraftverk.XqJrvAMnK

Ryssar som vill ha mer mark?

Tycker den där röda börjar bli allt mer läskig, för att inte tala om allt hat mot svenska myndigheter och media man ser på forum som Flashback. Så var det inte förr.

Det är UFO-n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in