Citat:
Ursprungligen postat av
danne_00
Men snälla du.. varför ska vi lägga oss i andras problem? Det är ganska uppenbart att USA försöker få med Ukraina i NATO. Ryssland har länge sagt att dom inte vill att Ukraina ska gå med Nato då usa kommer att stationera baser där. Varför ska man väcka en sovande björn? Ja det är extremt fjantigt att skicka 100 soldater, hälften av dom är barn som knappt har erfarenhet. Vi ska vara neutrala och vi ska inte gå med Nato. Är jag ute på krogen och nån slår till mig och han har ett antal vänner med sig som går på anabola så hade jag nog bara vänt mig om och gått. Oavsett om han hade haft med sig sina vänner eller inte så hade jag inte heller hamnat i en sån situation.
Man har fryst ut Ryssland i alla dessa år, den enda boven i detta är USA och ingen annan. Dom ska ge fan i Europa och vårt mål borde vara att skapa en bättre relation med Ryssland. Det är vad jag tycker. Gå in på Moderaternas sida… dom var snabba med att marknadsföra Nato och ett medlemskap.
Men på vilket sätt menar du att vi lägger oss i andras problem? Menar du att vi provocerar Ryssland genom att flytta några stridsfordon och ett par hundra soldater till Gotland som en bebodd Svensk ö? Ska de boende uteslutas från svenskt försvar?
Precis som du skriver har de flesta soldaterna ingen krigserfarenhet, Sverige har inte varit i krig på över 200 år, så det är ingen nyhet.
Sverige är neutralt, trots det fortsätter kommentarer och intresset från Rysk sida.
Vi är inte med i Nato, men enligt mig ger detta en signal att vi absolut bör går med i Nato.