2022-01-16, 01:38
Medlem
KalleKokss avatar
Nån som vågar spekulera kring vad som skulle hända med uransektorn & priset om krig nu bryter ut mellan nato o ryssland? eller ev rysk invasion av gotland/ukraina.

Ukraina står för 2% av totala uran produktionen i världen.
Många som menar att energisektorn hade rusat, då främst olja o naturgas. Själv tror jag vi hade tankat ganska hårt.
Citera
2022-01-16, 07:28
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Hur länge har du varit inne i uranet?

Jag gick in innan julen -20 men köpte mest i somras och tänker ibland som dig. Rätt surt att hälften av bolagen i portföljen gått upp nästan 200% i höstas och i november och nu istället ligger de och skvalpar på +20% till +90%.

Jag behöver pengar nästa höst och ska sälja av stora delar av portföljen i februari(så då kraschar det väl innan jag säljer eller så tokrusar det efteråt givetvis..), lutar år att jag behåller min position i uran kompakt och istället säljer bolag som verkar i andra råvaror.
Har bara varit inne sedan oktober. Såg nu att i och med fredagens nedgång ligger jag till och med lite minus på mina uranaktier.

Till skillnad från dig så behöver inte pengarna. Det är rent "överflöd" som jag investerat. Lutar nog åt att behålla innehavet åtminstone ett tag till. Alternativet vore att sälja och återinvestera i indexfonder.
Citera
2022-01-16, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKoks
Nån som vågar spekulera kring vad som skulle hända med uransektorn & priset om krig nu bryter ut mellan nato o ryssland? eller ev rysk invasion av gotland/ukraina.

Ukraina står för 2% av totala uran produktionen i världen.
Många som menar att energisektorn hade rusat, då främst olja o naturgas. Själv tror jag vi hade tankat ganska hårt.
Mer intressant att följa läget i Kazakstan när det gäller uran, de står för 40% av produktionen i världen och Ryssland har fredsbevarande styrkor i landet efter demonstrationerna/kuppförsöket. Skulle det sluta med att Ryssland tar kontroll över uranet där och inför sanktioner mot väst så bör våra övriga aktier stiga. Bryter det ut ett fullskaligt krig mellan Ryssland och Nato så går nog hela marknaden ner.
Citera
2022-01-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Har bara varit inne sedan oktober. Såg nu att i och med fredagens nedgång ligger jag till och med lite minus på mina uranaktier.

Till skillnad från dig så behöver inte pengarna. Det är rent "överflöd" som jag investerat. Lutar nog åt att behålla innehavet åtminstone ett tag till. Alternativet vore att sälja och återinvestera i indexfonder.
Är nog många nya investerare som tänker så här, tror vi kommer få bra köplägen framöver.
Citera
2022-01-16, 23:22
Medlem
Paddington75s avatar
DNN featured på både SA, PS och Investopedia idag. Någon som positionerat sig färdigt månne

https://seekingalpha.com/article/4479890-denison-mines-dnn-sell-off-almost-over
https://www.investopedia.com/updates/top-penny-stocks/
Citera
2022-01-17, 10:55
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKoks
Uran verkar följa börsen mer än vad andra råvaror gör så kortsiktig reaktion ner. Sedan business-as-usual.

Oroligheter i Kazachstan gav kort reaktion upp, som sedan gick tillbaka.

Putin är ingen dåre. Han vet vad han gör.

Gotland? Hultqvist-nivå på den.
Citera
2022-01-17, 22:38
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Var skall den inkluderas? På NYSE? Källa?

john quakes @ twitter
Citera
2022-01-18, 19:46
Medlem
Jag tänker på hur Justin på Uranium Insider nyhetsbrevet babblade hela hösten om hur "seasonally" hit och dit skulle skjuta upp priset.

Detta verkar ju ej ha inträffat denna säsong iaf tycker jag man kan konstatera eller har jag fel?
Citera
2022-01-18, 21:41
Medlem
thinkagains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag tänker på hur Justin på Uranium Insider nyhetsbrevet babblade hela hösten om hur "seasonally" hit och dit skulle skjuta upp priset.

Detta verkar ju ej ha inträffat denna säsong iaf tycker jag man kan konstatera eller har jag fel?

Stämmer, det blev ingen seasonality över huvud taget.
Citera
2022-01-18, 22:05
Medlem
Naturgasturkens avatar
Uranspotten har rört sig upp 5,6% den senaste månaden medan aktierna har tappat 10-15% samtidigt. Håller ut ett tag till och hoppas att den negativa trnden håller i sig några veckor till och sedan ska jag nog köpa in mig mer i juniorerna igen.

Gänget som hoppat på urantåget under 2021 verkar alla komma från YOLO, MEME och Crypto och därför blir de uttråkade om de inte får regelbundna 10% uppgångar. De dumpar nu pga tristess trots att det fundamentala på uranmarknaden långsamt bara blir bättre.
Citera
2022-01-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Uranspotten har rört sig upp 5,6% den senaste månaden medan aktierna har tappat 10-15% samtidigt. Håller ut ett tag till och hoppas att den negativa trnden håller i sig några veckor till och sedan ska jag nog köpa in mig mer i juniorerna igen.

Gänget som hoppat på urantåget under 2021 verkar alla komma från YOLO, MEME och Crypto och därför blir de uttråkade om de inte får regelbundna 10% uppgångar. De dumpar nu pga tristess trots att det fundamentala på uranmarknaden långsamt bara blir bättre.

För de som ska köpa mer är det guldläge nu med andra ord. Spotten ökar och aktierna minskar.

Kommer och tänka på när Rick Rule drar liknelsen med tonfiskburkar och kärringen som handlar.
Citera
2022-01-18, 23:27
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thinkagain
Stämmer, det blev ingen seasonality över huvud taget.

Jag tror nya seasonality är när borresultat börjar droppa in, det passar också den typ av människor Naturgasturken beskriver bättre. När det blir en hit på något så blir det rusning och hype. Det andra med efterfrågan och tillgång, taxonomi osv, tror jag de skiter i totalt. Så de aktier som förmodligen går bäst är de som borrar mest, Canalaska kanske, de har ju ett finger i många hål så att säga, i och med deras affärsidé
Tankar?

Gasturken
Citat:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in