2022-01-14, 16:01
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jag tänkte främst på svenska staten när jag skrev.
Ja, det vore något. Vattenfall börsintroduceras med miljöaktivister i ledningen och staten som 51%-ig ägare.

Ekobrottsmyndigheten hade fått tilldelning för att kunna dela ut aktier med lockup som straff...
Citera
2022-01-14, 17:04
Medlem
brolinlevers avatar
https://808sandu3o8.com/2022/01/13/the-haters-guide-to-thorium-reactors/

En snubbe som verkar veta vad han pratar om. Man har ju läst en hel del om folk som snackar om Thorium-reaktorer, och att det skulle vara bättre och på gång. Enligt skribenten så finns det egentligen ingen anledning alls att bygga sådana, då de flesta fördelar är myt, eller i alla fall ej bevisade.
Skribentenn är part i målet eftersom han jobbar på ett kraftverk, men det betyder å andra sidan att han kan mer om ämnet än de flesta

Intressant läsning var det i alla fall, även om det inte betyder något för Uran-caset egentligen.

Tror det postades i Bamboroughs flöde, men är inte säker
Citera
2022-01-15, 04:27
Medlem
Kan man inte köpa uran och ha hemma som en investering? Eller satsa på att bryta själv som i den gamla guldruschens dagar...
Citera
2022-01-15, 07:49
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Hoppas du hade is i magen, rejäl dump i bl a den idag. Ett av mina innehav som gick riktigt tungt idag, tillsammans med de flesta andra i uran.

Har lite för dåligt med cash att dippköpa, fick bli lite Global Atomic som var ner -8% ett tag.

Någon som gjorde några dippköp idag?
eller väntar alla in opex utgång

Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Kommer inte köpa mer förrän det närmar sig augustinivåer, inte omöjligt eftersom det fortsätter falla med övriga marknaden och småbolagen är sjukt volativa.
Ja på sistone går uranaktierna inte speciellt bra. Börjar tvivla lite på denna investering. Egentligen har vi ju haft positiva politiska signaler för atomenergi på sistone men ändå sjunker aktierna. Kanske för att börsen generellt går dåligt? Funderar på att sälja medan jag fortfarande ligger plus. Hur resonerar ni?
Citera
2022-01-15, 10:01
Medlem
tartars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Ja på sistone går uranaktierna inte speciellt bra. Börjar tvivla lite på denna investering. Egentligen har vi ju haft positiva politiska signaler för atomenergi på sistone men ändå sjunker aktierna. Kanske för att börsen generellt går dåligt? Funderar på att sälja medan jag fortfarande ligger plus. Hur resonerar ni?

Problemet med uransqueezen var att squeeze apparaten sprott fick ändrade listningsregler efter september. Nästa vecka inkluderas den i största etfen URA och då lär det bli fart på karusellen
Citera
2022-01-15, 10:43
Medlem
Citat:

Hur länge har du varit inne i uranet?

Jag gick in innan julen -20 men köpte mest i somras och tänker ibland som dig. Rätt surt att hälften av bolagen i portföljen gått upp nästan 200% i höstas och i november och nu istället ligger de och skvalpar på +20% till +90%.

Jag behöver pengar nästa höst och ska sälja av stora delar av portföljen i februari(så då kraschar det väl innan jag säljer eller så tokrusar det efteråt givetvis..), lutar år att jag behåller min position i uran kompakt och istället säljer bolag som verkar i andra råvaror.
Citera
2022-01-15, 10:46
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:

Jag tänker tvärtom och bygger fortfarande position. Väldigt mycket intressant i pipen.
Citera
2022-01-15, 13:14
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:

Jag har inte tappat tron på att det är en bra investering, men det kan nog dröja längre än man tror. Det är naturligtvis lättare om man är mycket plus att behålla tron. Jag är inte det längre, har gjort en del dåliga trades som sabbat mina vinster.

En stor anledning det går ner är troligen att många hoppar på koppar, nickel eller liknande istället. Jag har tillräckligt med stålar för att ha många bolag i många metaller, även om jag skulle vilja ligga ännu tyngre. Med lite flyt får jag en run i ett par långa innehav i industri, då ska jag skala av dessa och dundra in ännu mer.

Min känsla är att det är metaller/råvaror som kommer gå bäst kommande åren, uran, med mera. Bara inte övervärderad teknik som btc och EV knäcker världsekonomin, för då lär allt gå piss
Citera
2022-01-15, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tartar
Problemet med uransqueezen var att squeeze apparaten sprott fick ändrade listningsregler efter september. Nästa vecka inkluderas den i största etfen URA och då lär det bli fart på karusellen

Var skall den inkluderas? På NYSE? Källa?
Citera
2022-01-15, 18:55
Medlem
Paddington75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Var skall den inkluderas? På NYSE? Källa?

URA handlas på NYSE och det bakomliggande Solactive-indexet öppnade ganska nyligen upp för möjligheten att inkludera physical trusts.

De har årlig ombalansering á la hunger games den här helgen och Sprott Physical Uranium Trust dök upp på listan över kandidater så de flesta förväntar sig att de kommer med i någon kapacitet.

Sen håller väl SPUT i sig på att ansöka om NYSE-listing också men det brukar inte vara gjort på en kafferast så det lär isf dröja ett par kvartal.
Citera
2022-01-15, 21:58
Medlem
brolinlevers avatar
https://www.youtube.com/watch?v=bl3NamzoFrM

Cody gör lite yellowcake och en liten uran-pellets. Känns som det skulle bli sjukt mycket liv om någon hemmapulare gjorde något liknande i Sverige.

Med hemmapulare menar jag inte att han inte är kunnig, för det är han uppenbarligen, utan mer att han gör det utanför statens översyn
Citera
2022-01-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
https://www.youtube.com/watch?v=bl3NamzoFrM

Cody gör lite yellowcake och en liten uran-pellets. Känns som det skulle bli sjukt mycket liv om någon hemmapulare gjorde något liknande i Sverige.

Med hemmapulare menar jag inte att han inte är kunnig, för det är han uppenbarligen, utan mer att han gör det utanför statens översyn

Det var en svensk kille som byggde kärnkraftverk i köket, eller försökte med det åtminstone. Tror det var neråt Ängelholmstrakten. Grannarna lär ha fått något att skvallra om i all oändlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in