2022-01-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tror du på fullaste allvar svensk militär flyger drönare utan polisens insyn?
Polisen lägger just nu stora kostsamma resurser på detta, och det är helt verklighetsfrånvänt att tro att försvarsmakten är ute och labbar i smyg.

Polisen är inte kopplade längre utan det är Säpo dvs så är gärningen hemlighetsstämplad.
Dem har helt klart koll på läget, och vet varifrån källan kommer ifrån!

Nästa år är det nyval och militären vill ha sin årliga budget! Punkt slut!
Citera
2022-01-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Jag såg en drönare sväva över det glesa skogspartiet i Gullmarsplan för ca en månad sen. Det var mitt på dagen. Den hovrade ganska stilla på samma plats. Jag tyckte det var inte udda så jag filmade den men tog sen bort filmen dumt nog. Den var grå/svart. Kan ha varit en hobby drone men jag har ingen aning, tänker att folk också har sina hobbydrönare som de leker med? (bortsett från dom över kärnkraftverk osv).
Min son berättade att polisen var uppe med en drönare i fredags där han bor i Tyresö?
Jag frågade hur han kunde veta att det var polisen, han sa att den hade en strålkastare på och verkade söka efter något men jag frågade inte mer för jag tyckte det var rätt ointressant…tills nu när jag läser om dessa vingdrönare och vissa har lyst med stark belysning?
Hoppas dom lyckas skjuta ner någon!
Citera
2022-01-18, 20:27
Medlem
Den drönaren som lyser grönt på en video från youtube är en DJI drönare och den är ej kopplad till denna händelsen som skrivs om en "Vingdrönare"
Citera
2022-01-18, 20:31
Medlem
keithawexs avatar
Är det inte märkligt, bilder som finns trots att var enda människa i tex sthlm går runt med en kamera är bilderna så usla att det ser ut som femtiotalet..man har inte lyckats få ned en enda drönare trots att de uppgetts ”hovra” över objekten. Skyddsvakterna är beväpnade, hur svårt är det att skjuta ned ett stillastående objekt på 25m med 2m i vingbredd.. och ingenstans påstås det att det är från främmande makt..men dock så inbillar man sig att det skulle vara ryssen som lallar runt lite var stans, medan vi står med öppen mun och häpnas..så häpna att vi inte får fram en mobil eller helt enkelt plockar ned drönaren. att det helt plötsligt syns massor med oklara drönare över känsliga objekt när ryssen precis lämnat östersjön lyfter inget ögonbryn…samtidigt som media är upptagna med att göra undersökningar om vad svensken tycker om nato…80-talets ubåts-fjasko har nu blivit 2020-talets drönarjippon. Så mycket oklarheter att det luktar konspiration
Citera
2022-01-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haj69
Ni som spekulerar i att detta är en False Flag från NATO mm. kan sluta. Sverige är officiellt alliansfria, men detta är inte riktigt sant. Vi står nu tillsammans med EU/NATO mot Putin i de förhandlingar Putin ställt ultimatum på. Vi ingår i Eu´s Säkerhetspolitik och allt vad det innebär i händelse av kris eller krig. Dessutom har vi ett värdlandsavtal med NATO. Sverige är en av de viktigaste och mest aktiva värdländerna enligt Nato själva. Ni kan gärna googla vad det avtalet innebär i händelse av kris/krig. Vid tre tillfällen har vi dessutom understött NATO i konflikter, Libyen, Afghanistan och Kosovo.

Ett tips! Tror Putin har målat in sig i ett hörn.

Vansinnigt naivt inlägg.

USA vill ha en bas på Gotland.

Nu fejkar man ett hot som bara de kan lösa åt stackars Sverige.
Citera
2022-01-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keithawex
Är det inte märkligt, bilder som finns trots att var enda människa i tex sthlm går runt med en kamera är bilderna så usla att det ser ut som femtiotalet..man har inte lyckats få ned en enda drönare trots att de uppgetts ”hovra” över objekten. Skyddsvakterna är beväpnade, hur svårt är det att skjuta ned ett stillastående objekt på 25m med 2m i vingbredd.. och ingenstans påstås det att det är från främmande makt..men dock så inbillar man sig att det skulle vara ryssen som lallar runt lite var stans, medan vi står med öppen mun och häpnas..så häpna att vi inte får fram en mobil eller helt enkelt plockar ned drönaren. att det helt plötsligt syns massor med oklara drönare över känsliga objekt när ryssen precis lämnat östersjön lyfter inget ögonbryn…samtidigt som media är upptagna med att göra undersökningar om vad svensken tycker om nato…80-talets ubåts-fjasko har nu blivit 2020-talets drönarjippon. Så mycket oklarheter att det luktar konspiration

Ganska rimligt att man inte gärna skjuter ner nånting över ett kärnkraftverk. Förutsatt att dessa drönare är militära kanske dom bär på något sprängmedel för att förgöra sig själva vilket är en ytterligare risk. Man kan ju inte bara skjuta ner saker över befolkade områden hur som helst.
Citera
2022-01-18, 20:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosligan
Polisen är inte kopplade längre utan det är Säpo dvs så är gärningen hemlighetsstämplad.
Dem har helt klart koll på läget, och vet varifrån källan kommer ifrån!

Nästa år är det nyval och militären vill ha sin årliga budget! Punkt slut!

Det är förundersökningssekretess oavsett det är vanliga polisen eller säpo.
Jag tror inte man riktigt ännu vet varifrån drönarna kommer eller varför det flugits just nu.

Samma snicksnack varenda gång. Budgeten, nyval etc som kommer den djupa staten fram.
Fantasin är säkert kittlande för många. Kul för dom.
Citera
2022-01-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Vad citerade du?

det finns kvar det jag skrev kolla på mina inlägg
Citera
2022-01-18, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keithawex

För det första. Testa fota månen när den är full med en bra mobilkamera så förstår du.

Det andra. Det är inte bara att skjuta ner! Kulorna kommer hamna någonstans och dessutom är knappast en vingdrönare stilla utan i ständig rörelse.
Citera
2022-01-18, 20:42
Medlem
Eldrils avatar
Ufon och aliens fattar ni väl, norrskenet var ett maskhål.
Citera
2022-01-18, 20:45
Medlem
haj69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Vansinnigt naivt inlägg.

USA vill ha en bas på Gotland.

Nu fejkar man ett hot som bara de kan lösa åt stackars Sverige.

Och det vill inte Ryssarna? Som sagt Sverige har redan valt sida, vilken sida är du på?
Citera
2022-01-18, 20:49
Medlem
Aeonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Förvånansvärt lite bilder och filmer från dessa händelser.

Finns ju miljontals mobiler med bra kameror i Stockholmsområdet och det borde fastna på bild/film tycker man?

Nu blir jag trött på att detta återupprepas som en trådsanning. Det finns massvis av bilder och filmer på drönarna, inklusive polisens egna upptagningar. Samtliga medier har publicerat grådassiga bilder som inte säger så mycket för en lekman, men är desto mer intressanta för utredarna. Mycket glädjande att de som fotat inte delar bilderna till höger och vänster utan stannar vid att informera berörda myndigheter!

Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Om de inte klarar att skjuta ner den så ska de hålla en pressträff där de erkänner det och förklarar varför. Sen får vi lösa det problemet så att det inte händer igen. Vi kan inte sopa sånhär skit under mattan och låtsas som att vi är starka när vi i själva verket är helt förlamade.

Alltså, det märks att vi avskaffade värnplikten och tappade några generationer. Allt som skjuts upp kommer ner igen. Därför vill varken polisen eller någon annan "skjuta ner" en flygfarkost i fredstid. Det gäller självklart inte enbart flygfarkosten utan även kulor, robotar och dylikt.

Det är dessutom mycket värdefullare att ta reda på var drönaren landar någonstans och göra ett intakt beslag.

Sen angående hur svårt det är att följa efter eller ta ned en drönare beror helt på omständigheterna. Detta hör inte till polisens vardag och antagligen är det brist på både utrustning och kompetens för uppgiften. Det är därför SÄPO (med hjälp från andra myndigheter) nu tagit över utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in