2022-01-18, 18:46
Medlem
Jag såg en drönare sväva över det glesa skogspartiet i Gullmarsplan för ca en månad sen. Det var mitt på dagen. Den hovrade ganska stilla på samma plats. Jag tyckte det var inte udda så jag filmade den men tog sen bort filmen dumt nog. Den var grå/svart. Kan ha varit en hobby drone men jag har ingen aning, tänker att folk också har sina hobbydrönare som de leker med? (bortsett från dom över kärnkraftverk osv).
Citera
2022-01-18, 18:47
Medlem
Försvarsmakten fick väl levert ett batteri av Patriot luftvärnsystem i höstas.
Varför sätter man inte ut det omkring skyddsobjekten så att man iaf kan identificera drönaren på radar?
Citera
2022-01-18, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Jaha.

Drönare över Forsmark nu för en stund sen igen (tredje gången).

https://sverigesradio.se/artikel/tredje-dronaren-vid-forsmark

Och ungefär samtidigt drabbas Älvkarleby kommun av strömavbrott - igen. Den här gången var det ingen blåst heller. Samband?

https://sverigesradio.se/artikel/stromavbrott-i-alvkarleby-och-skutskar

Intressant ”sammanträffande”
Lustigt att SVT och media inte är där och gräver mera.
Citera
2022-01-18, 18:48
Medlem
Är det inte något rätt uppenbart lurt med detta?
Skulle en privatperson hoppa över staketet till Haga slott i Hagaparken skulle den ha ett skott i benet på 4 sekunder. Men att flyga militärfordon över våra kärnkraftverk m.m bemöts med ett "vi bevakar utvecklingen"-resonemang??? Vem försöker de lura?
Citera
2022-01-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Jag såg en drönare sväva över det glesa skogspartiet i Gullmarsplan för ca en månad sen. Det var mitt på dagen. Den hovrade ganska stilla på samma plats. Jag tyckte det var inte udda så jag filmade den men tog sen bort filmen dumt nog. Den var grå/svart. Kan ha varit en hobby drone men jag har ingen aning, tänker att folk också har sina hobbydrönare som de leker med? (bortsett från dom över kärnkraftverk osv).

Ja visst.
Är det en DJI drönare som många har så går det inte ens att flyga i vissa "röda zoner" för att det är låst i DJI appen.

Men jag vet inte hur många som äger en Drönare som har vingar.
Citera
2022-01-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
"– Första iakttagelse från patrull gjordes vid klockan 20.51 och vi tappade kontakten med drönaren klockan 22.10, säger Petra Blomqvist, presstalesperson vid polisen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stor-dronare-flog-over-forsmark-polisen-utreder-brott

Polisen benämner dem i alla fall som drönare.

Precis det jag vänder mig emot. Man nämner ordet drönare hela tiden och använder ordet löst i olika sammanhang när man hänvisar till iakttagelsen vid Forsmark förra fredagen - trots att det ännu inte är fastställt/identifierat att det är fråga om just en drönare. Men istället för att kalla det oidentifierat flygande föremål (vilket är stigmatiserat och laddat i Sverige) kallar man det för ”drönare av större okänd modell” eller ”större drönare av militär modell” (för det är det enda man kan tänka sig att det är). Efterblivet. Så länge man inte identifierat föremålet får man faktiskt kalla det UFO, UAP eller åtminstone inte mer än ”misstänkt drönare”. Att både polis och media kallar det kort bara för ”drönare” är inte ärligt och tämligen desinformativt.
Senast redigerad av bboy1980 2022-01-18 kl. 19:08.
Citera
2022-01-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Är det inte något rätt uppenbart lurt med detta?
Skulle en privatperson hoppa över staketet till Haga slott i Hagaparken skulle den ha ett skott i benet på 4 sekunder. Men att flyga militärfordon över våra kärnkraftverk m.m bemöts med ett "vi bevakar utvecklingen"-resonemang??? Vem försöker de lura?

Som vanligt vill inte regeringarna oroa kreti och pleti med gnabbandet och hotandet bakom kulisserna.
Citera
2022-01-18, 18:52
Avslutad
Hur kan man inte bara skjuta ner dessa? Allt detta är ju helt absurt!! Tänk om det vore en beväpnad drönare??
Citera
2022-01-18, 18:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaosligan
Helt klart Svenska drönare som flyger runt.... Möjligtvis Nato... men att att skulle vara Ryssen är för lång sökt!

Svensk militär har tystnadsplikt och det är ingen info vi kommer få reda på!

Tror du på fullaste allvar svensk militär flyger drönare utan polisens insyn?
Polisen lägger just nu stora kostsamma resurser på detta, och det är helt verklighetsfrånvänt att tro att försvarsmakten är ute och labbar i smyg.
Citera
2022-01-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Hur kan man inte bara skjuta ner dessa? Allt detta är ju helt absurt!! Tänk om det vore en beväpnad drönare??

Det verkar inte vara någon fara tycker Försvarsmakten
Citera
2022-01-18, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Som vanligt vill inte regeringarna oroa kreti och pleti med gnabbandet och hotandet bakom kulisserna.

Förstår det men vad sänder det för signaler till folket att vi har främmande makter som gör vad de vill i vårt luftrum utan att någon lyfter ett finger? Och att medias desinformationskampanj bara får rulla på utan att någon slår näven i bordet
Citera
2022-01-18, 19:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag har inte hittat en enda när jag har letat. Det du länkade till är troligen en helt annan drönare som någon såg ovanför Gröna Lund. Den har ju lanternorna tända. Dessutom är det ju helt omöjligt att se några detaljer på det avståndet.
Men jag har inte lyckats hitta någon bild från kärnkraftverken, slottet, Drottningholm eller Nacka.
Här;
https://youtu.be/fbpQenur2Pw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in