2022-01-18, 16:39
Medlem
tastass avatar
Det lättaste är väl att fråga, det kan ju hända de tänkt neka dig att handla och då blir det stöld vare sig du vill eller inte.
Citera
2022-01-18, 16:40
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IkeaMannen50
Men att de inte orkar tjafsa gör det inte lagligt .

Vad snackar du om??

Har du avsikt betala varan är det lagligt skrev du.

Jag skrev att det inte är lagligt oavsett om du har för avsikt att betala eller inte. Däremot orkar dom i kassan inte tjafsa med WT & blattefamiljerna som håller på så.
Citera
2022-01-18, 16:41
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Vad snackar du om??

Har du avsikt betala varan är det lagligt skrev du.

Jag skrev att det inte är lagligt oavsett om du har för avsikt att betala eller inte. Däremot orkar dom i kassan inte tjafsa med WT & blattefamiljerna som håller på så.
Jag tänkte mer på dricka inne i butiken.
Citera
2022-01-18, 16:42
Medlem
medlemsavgifts avatar
Citat:
Det ska kunnas bevisas att man inte avsikt betala om det ska räknas som snatteri.
Om du inte har pengar kontant eller kan betala med kort är det snatteri.

Utan pengar, och inte betala för det som druckits eller snacks, 100% stöld, men i båda scenarion så betalar kunden, ej stöld, men olagligt.
Citera
2022-01-18, 16:44
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Vad händer om jag köper en öl på systemet, betalar och behåller kvitto för att sedan gå till ett annat (eller samma) köpa öl igen och de ser jag har en öl i fickan jag inte betalat för (som jag snattat, den förra redan uppdrucken) men visar kvitto att jag hade den sen innan? Hur ska de bevisa ?
Citera
2022-01-18, 16:48
Medlem
DaChiefs avatar
När jag var liten var det lagligt att t ex öppna en dricka i affären och betala för den sen, enligt nån lag som jag inte vet vad den heter.

Tror detta faktiskt fortfarande är lagligt.

Sen om man gör det på systemet så lär de se till att du betalar för den men nekas att handla annat då de uppenbart kan påstå att du är berusad.
Senast redigerad av DaChief 2022-01-18 kl. 16:51.
Citera
2022-01-18, 16:49
Medlem
possums avatar
Citat:
Vad händer om jag köper en öl på systemet, betalar och behåller kvitto för att sedan gå till ett annat (eller samma) köpa öl igen och de ser jag har en öl i fickan jag inte betalat för (som jag snattat, den förra redan uppdrucken) men visar kvitto att jag hade den sen innan? Hur ska de bevisa ?

Du blir utslängd. En av mina kompisar knallade in på systemet med en påse öl i tanken att köpa fler, och han blev utkastad utan pardon. ”Vad fan är det för fel på dig, det begriper du väl att du inte kan gå in på bolaget med en kasse bärs” sa vakten. Oerhört humoristiskt för mig som var med men avlägsnade mig från polaren när jag såg vakten komma 🙂
Citera
2022-01-18, 16:49
Medlem
Om man stoppar en öl i fickan och sedan betalar för den i kassan då?
Typ man tog ingen korg och sen tog man fler än vad man tänkte och va för lat för att gå och hämta en korg. Eller alternativt korgen är överfull och du behöver lägga någon i fickan.
Säkerligen onödig uppståndelse, men är det inte snatteri förens man har passerat kassan?

Kanske lite OT men ändå en tanke som dök upp tack vare ämnet.
Citera
2022-01-18, 16:50
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medlemsavgift
Utan pengar, och inte betala för det som druckits eller snacks, 100% stöld, men i båda scenarion så betalar kunden, ej stöld, men olagligt.

1. Stöld är det definitivt inte, då måste kostnaden för varan vara över 1000 kronor.

2. Är du säker på att det här nödvändigtvis ens är olagligt att t.ex. äta snacks i en butik? Lawline lutar mer åt att det är väldigt svårt att döma någon för det där, och att frågan är betydligt mer komplicerad än du vill få den till: https://lawline.se/answers/konsumtion-i-butik-brottsligt

Citat:
Sammanfattningsvis, har du inte gjort dig skyldig till brottet snatteri om du hade pengar för att kunna betala för chokladkakan och även tänkt betala för den. Om du trodde att det var tillåtet att börja äta på chokladkakan i butiken, kan du inte heller göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande.
Citera
2022-01-18, 16:52
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fummelpummel
Om man stoppar en öl i fickan och sedan betalar för den i kassan då?
Typ man tog ingen korg och sen tog man fler än vad man tänkte och va för lat för att gå och hämta en korg. Eller alternativt korgen är överfull och du behöver lägga någon i fickan.
Säkerligen onödig uppståndelse, men är det inte snatteri förens man har passerat kassan?

Kanske lite OT men ändå en tanke som dök upp tack vare ämnet.

Det är lagligt.
Citera
2022-01-18, 16:56
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det dessutom, men snatteri är olagligt oavsett om det är alkohol eller något annat man snattar.
det är knappast snatteri när man har som avsikt att betala för det, snatteri är om man har som uppsåt att inte betala för varan.
Om man dricker upp de i butiken sen ger tomflaskan i kassan å säger jag var törstig så drack den i butiken så är det inte snatteri,
Däremot är det som någon annan sagt olagligt att dricka alkohol på offentlig plats.

Sen är det kanske inte vidare uppskattat om man öppnar varor och äter och dricker det och personalen kan ju ta illa upp och porta en från butiken men det är inget lagbrott om man betalar för det innan man lämnar butiken.
Senast redigerad av tram123 2022-01-18 kl. 17:00.
Citera
2022-01-18, 16:58
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
1. Stöld är det definitivt inte, då måste kostnaden för varan vara över 1000 kronor.

2. Är du säker på att det här nödvändigtvis ens är olagligt att t.ex. äta snacks i en butik? Lawline lutar mer åt att det är väldigt svårt att döma någon för det där, och att frågan är betydligt mer komplicerad än du vill få den till: https://lawline.se/answers/konsumtion-i-butik-brottsligt

Haha, så alla som tror som jag ang att man har rätt att äta saker i en livsmedelsbutik bara man betalar för sig inte gör något brott.
Medans alla ni som tror det är olagligt men ändå gör det är brottslingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in