2022-01-18, 14:44
Medlem
Stig-connys avatar
Den tanken att det var en drönare av Q typ var det första jag tänkte när jag hörde om detta. Därav att jag tror vittnen tänkte säkert detta åxå pga att den hovrade. Dessa med vingar och ser ut som modellplan är inget gemeneman tänker direkt AH EN DRÖNARE!
Citera
2022-01-18, 14:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-conny
Ah, precis vad jag undrat, alltså kan det finnas en drönare modell större med 2m spann som hovrar och inte är nåt "plan" med vingar som de vi fått tips på här inne.
Om man skall kunna flyga över Östersjön så vill det nog till att det är en "fixed wing"-farkost. Att en Quadcopter skulle kunna färdas så långa sträckor ställer jag mig tvekande till.
Citera
2022-01-18, 14:46
Bannlyst
Underligt, SAAB brukar ju vara snabba på sådana grejor. Minns för ett par år sedan så Gatwick flygplatsem blev terroriserat av drönare. Då hade dom grejor uppe dag 2. Om inte Sverige hade några sådana så borde dom ju åtminstonde köpt ett par 3 stycken till insats. Tycker man sett så mycket saker på nätet så trodde det var mainstream grejor. Mesta var I närskydds sektorn. Men mer mot komersionella drönare..

Oavsett hur framme Ryssen är så verkar dom helt sålda på projekten. Billig seger där för Putin som är desperat efter hemma opinion.

Ska bli intressant vad utredningarna pekar till. Om det blir locket så kanske det var en NATO påverkan operation. Dom vet det är valår och läget är skitspänt I Europa.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Svensk militär har börjat titta på motmedel, det är inte samma sak som att ha förmågan.( väldigt efterblivet och senfärdigt, men bättre sent än aldrig).
Ryssland är långt ifrån ledande på drönare, USA ligger långt före, Ukraina ligger längre fram efter sitt inköp av turkiska attackdrönare.
Citera
2022-01-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av novaextremex
Okej, men det måste ju finnas många andra olika metoder för att slå ut den? Har svårt att se att den svenska militären 2022 inte kan slå ut en drönare på några sekunder om de är förberedda.
Kan bara hoppas att så är fallet. Mig veterligen finns inget särskilt system infört för att ta ner drönare än så länge.

Mobilt luftvärn finns ju såklart, och funkar säkert fint bortsett från att det kanske blir lite "overkill". Men så ska du ha parkerat på rätt ställe för att kunna verka, och du vet inte var i landet nästa dyker upp.

Skulle killgissa att detta med drönare är lite av en "blindspot" i luftförsvaret överlag just nu.
Citera
2022-01-18, 14:47
Medlem
Sam.Boyds avatar
Senaste teorin är att det är gröna extremister (terrorister) som vill framtvinga att kraftverken stängs.

”Även om MP tvingades bort så fortsätter kampen”
Citera
2022-01-18, 14:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Senaste teorin är att det är gröna extremister (terrorister) som vill framtvinga att kraftverken stängs.
Och din källa är?
Citera
2022-01-18, 14:48
Medlem
Stig-connys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man skall kunna flyga över Östersjön så vill det nog till att det är en "fixed wing"-farkost. Att en Quadcopter skulle kunna färdas så långa sträckor ställer jag mig tvekande till.

Precis och var kommer dessa ifrån då? Som dykt upp vid kärnkraftsanlägningar i USA mlf sedan 2014? Så om det är som vittnen säjer vad är svaret då? Hobby Greenpeace aktörer? Finns ens så stora Q modeller av drönare? Alltså en med vingar har lär väl knappast hovrat eller kan vända tvärt de drar väl på i 100km för annars åker de i backen.
Citera
2022-01-18, 14:49
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och din källa är?

Kan inte namnge.

Syftet är i nuläget att skräämas o tvinga fram en stängning.
Tidpunkten är ingen slump.
Citera
2022-01-18, 14:50
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och din källa är?

En källa på en teori? Det räcker med att han själv har teorin för att det ska vara en teori.

Mycket mer troligt att han har rätt än att detta skulle vara ryssen iaf.
Citera
2022-01-18, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
En anledning att inte skjuta ner dem, om det nu går utan att riskera skador på något annat än själva drönarna, kan väl vara att försöka följa dem och hitta operatörerna? Det är kanske mer värt än en södertrasad drönare?
Som har nämnts i tråden är nog inte syftet att samla mer information utan snarare att visa upp sin förmåga. Att då oskadliggöra dem är ganska meningslöst.

Om det är Ryska/Amerikanska drönare så snackar vi inte om hobbydrönare från DJI som kan flyga i någon timme med 3 km transponder. Dessa är självfallet byggda för att vara helt omöjliga att förfölja (eller???). Dessutom har ju de som skickat upp drönarna planerat in i minsta detalj för hur de ska dölja alla spår. Annars borde det ju handla om en vilseledande manöver med flit, om det nu skulle visa sig att vi hittar drönarna ute i naturen i oskadat skick.

Kan ingenting om vapen etc, men om man använder den fetaste snipern och penetrerar drönaren med en ordentlig kaliber borde väl inte drönaren bli till pulver direkt även om den kraschar från hög höjd.

Vad som är helt fullständigt meningslöst är att låta främmande drönare flyga runt över Sverige utan att agera över huvud taget.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkar-din-hund
Underligt, SAAB brukar ju vara snabba på sådana grejor. Minns för ett par år sedan så Gatwick flygplatsem blev terroriserat av drönare. Då hade dom grejor uppe dag 2. Om inte Sverige hade några sådana så borde dom ju åtminstonde köpt ett par 3 stycken till insats. Tycker man sett så mycket saker på nätet så trodde det var mainstream grejor. Mesta var I närskydds sektorn. Men mer mot komersionella drönare..

Oavsett hur framme Ryssen är så verkar dom helt sålda på projekten. Billig seger där för Putin som är desperat efter hemma opinion.

Ska bli intressant vad utredningarna pekar till. Om det blir locket så kanske det var en NATO påverkan operation. Dom vet det är valår och läget är skitspänt I Europa.
Beror nog på att militären vill kunna störa ut och ned större drönare än små civila.
Man behöver se vad som finns att köpa eller om vi behöver utveckla eget, sen var i förbandsstrukturen dylika system passar in. Hur skall de organiseras och föras in i organisationen etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
En källa på en teori? Det räcker med att han själv har teorin för att det ska vara en teori.

Mycket mer troligt att han har rätt än att detta skulle vara ryssen iaf.
Hur är det mer troligt, menar du? Vem har betalt dessa dyra drönare i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in