Citat:
Ursprungligen postat av
online_always
Är väl väldigt individuellt. känner massor med folk som hamnade i norr efter ungdomshem och lärde sig fiska och kom tillbaka nya och starka och lämnade kriminella banan
Ungdomshem ja t.ex som JB i Kalix tidigare var eller ungdomar på behandling i Sollefteå/Kramfors.
Nu är det kriminella efter avtjänat straff, med hotbild eller skyddade uppgifter som flyttas norrut.
Inte för att dom ska komma tillbaka till hemorten, utan för att man helt vill bli av med problemen.
Men kaka söker maka som jag skrev och nya bekantskaper med samma intressen hittar man snart.
Problemet grenar istället ut sig, de som flyttats skapar flöden mellan gamla hemorten och den nya.
Nyordet ”kriminalitetsdumpning” kommer snart att börja användas i alla norrländska kommuner.