2022-01-17, 19:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Som sagt, du verkar se konspirationer i det mesta. Jag ser bara en dum idiot som försökte fiffla, vad vann han på det? Sen verkar han schysst mot sina fans när han ställde upp på selfies på flygplatsen i Dubai. Inte lönt att älta om, lika dumt som att fejka ett vaccinpass för att gå på krogen och sen sitta med en dom för urkundsförfalskning.
Det är inte bara gränskontroll som är stenhård, när det passar. Pandemin har tydligen gett myndigheterna rätt att ta i med hårdhandskarna även inom landets gränser. Jag kommer ihåg hur en joggare som joggade ensam på en strand haffades för att han inte bar munskydd. Trots att det inte fanns någon risk för smitta, och att WHO faktiskt hade avrått från munskydd vid konditionskrävande motion.

Och det stannade inte där:
... when the police started trialling smartphone facial recognition and geolocation technologies to monitor adherence to self-isolation rules, and checking the contents of coffee cups in parks in case citizens were using empty ones as props to flout mask mandates, I realised there was more to it. Australia has become, from the outside, at least, a nation apparently determined to shut itself down.

Can we now be surprised Victoria plod has used the Djokovic hoopla to indulge in a spot of lusty pepper spraying of his supporters, who had gathered outside his lawyers’ offices to protest his treatment? Not if you’ve been paying attention, you can’t. In September, the same force was firing rubber bullets and lobbing stinger grenades at anti-lockdown protestors.
Du ser, det handlar inte bara om gränskontroll. Det är överallt. Och värst är väl indoktrinering av folks sinnen.

Attacken på Djocovic inleddes redan när han hölls kvar på flygplatsen för förhör i närmare 9 timmar nattetid. Ingen annan behandlades så, kan man anta.
Senast redigerad av outoftheblue 2022-01-17 kl. 19:14.
Citera
2022-01-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, om man vill generalisera lite så är det exakt så det ligger till. Givetvis inget som vaccinmotståndare tycker om att höra, men icke desto mindre sant. Det är ju bara att titta på var vaccinationstäckningen är som lägst och var den är som högst.

Men jag och flera kompisar ingår ju inte i nån utav dessa grupp du nämde och vi är ju ovaccinerade så det stämmer ju inte helt och hållet det du påstår.
Citera
2022-01-17, 19:11
Bannlyst
Omöjligt att bila genom Europa med bara negativt pcr test? Alltså inget sketet meningslöst vaccinpass
Citera
2022-01-17, 19:14
Medlem
Citat:
99% dör inte av sjukdomen, men ingen går säker. Inte säkert att du får det lika milt nästa gång. Jag hade vaccinerat mig om jag var du. Det är tydligen 11 gånger så stor risk att en ovaccinerad, som en vaccinerad behöver sjukhusvård. Immunitet från genomgången sjukdom håller i sig max ett halvår. Så hade du sjukdomen för snart två år sedan har du sannolikt inte mycket immunitet kvar idag.
Många är de som blivit rejält sjuka som ångrat sig i sjukhussängen (ibland i dödsbädden) att de inte vaccinerade sig.
Tror många av dessa mer borde ångra att de alltid supersizat på McDonals, och att de rökt supit och inte motionerat…
Sen kommer du med mycket hittepåsiffror som vanligt kul att du skriver att genomgången infektion bara ger sex månaders immunitet, för att sedan pika honom om att hans immunitet snart borde vara över eftersom det gått TVÅ år sedan hans infektion…
Sen ligger dödligheten knappast på högre än 0.2% om ens så mycket..
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-01-17 kl. 19:21.
Citera
2022-01-17, 19:26
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
99% dör inte av sjukdomen, men ingen går säker. Inte säkert att du får det lika milt nästa gång.

Man kan bara få det en gång.

Citat:
Jag hade vaccinerat mig om jag var du. Det är tydligen 11 gånger så stor risk att en ovaccinerad, som en vaccinerad behöver sjukhusvård.

Fast nu är ju jag en frisk 33-åring och inte en boomer med ölkagge.

Och 11 ggr så mycket som extremt liten är fortfarande extremt liten. Försök tänka efter vad alla dessa siffror och statistik som du ständigt slänger dig med faktiskt innebär i praktiken. Det är väldigt sällan de styrker din argumentation.

Citat:
Immunitet från genomgången sjukdom håller i sig max ett halvår.

Haha, till skillnad från vaccinet menar du?

Dig går fan att lura i precis vad som helst. Naturlig immunitet är permanent.

Citat:
Så hade du sjukdomen för snart två år sedan har du sannolikt inte mycket immunitet kvar idag.

Så fungerar det inte. Min immunitet är minst lika stark idag som för 18 månader sedan. Du verkar inte riktigt förstå hur ett immunförsvar fungerar.

Citat:
Många är de som blivit rejält sjuka som ångrat sig i sjukhussängen (ibland i dödsbädden) att de inte vaccinerade sig.

Nja, det finns ett fåtal fall som förekommit i media. I samtliga av de fall jag sett så har personerna i fråga hittats i skådespelardatabaser. Skrattretande propaganda och det krävs rätt lågt IQ för att gå på något sånt.
Citera
2022-01-17, 19:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK. Länkarna på Wikipedia som anges som källor till siffrorna jag citerade är hur som helst döda så jag kan inte kolla vad som står där.

Jag har ändå lite svårt att tro att det skulle vara så illa ur smittsynpunkt att åka tunnelbana etc., för då skulle ju resenärer bli sjuka jämt i vanliga infektioner under icke-pandemiår.

Har gjorts studie i London. En intressant iakttagelse är att det blir värre med många byten tex. Då London är större till ytan och har 11 linjer så har många resenärer flera byten. Så räcker inte att titta på antalet resenärer bara.

Results
Comparing our results with influenza-like illnesses (ILI) data collected by Public Health England (PHE) in London boroughs, shows a correlation between the use of public transport and the spread of ILI. Specifically, we show that passengers departing from boroughs with higher ILI rates have higher number of contacts when travelling on the underground.

https://ehjournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12940-018-0427-5
Citera
2022-01-17, 19:31
Bannlyst
Citat:
Det kan jag hålla med om.

Jag menar, det måste ju vara bättre att ha personal, än att låta de äldre ligga ensamma i sina rum utan vare sig mat eller dryck eller någon som vänder dem så att de inte får liggsår med mera?
Citera
2022-01-17, 19:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Stockholm har lägesrapporterat. 493 inlagda idag. Det ökar...

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Ja, väntat att fler inlagda har testats positiva om smittspridningen ökat. Snart peakar det! Tegnell har uppdaterat sina scenarion ;-)
Citera
2022-01-17, 19:35
Medlem
Citat:
Tack, det var ju inte en dag för tidigt! :-) Den här förändringen borde de ju kunnat göra redan för ett år sedan. Obegripligt hur den kunnat hänga kvar så länge.
Antagligen eftersom man bedömt att det funnits alltför många galna coronahysteriker kvar i ute i samhället.

Men nu börjar till och med hysterikerna att sansa sig, därför kan restriktionen släppas. Det är snart bara du kvar som känner ohälsosam rädsla för omikronsnuvan och känner att du har behov av en årsförbrukning medicin där du isolerat dig.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-17 kl. 19:39.
Citera
2022-01-17, 19:38
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Människor som är pålästa, högutbildade och välbetalda tar vaccinet. Både första, andra och tredje sprutan. Människor som inte kan läsa, lyssnar på konspirationsteorier och kvacksalvare och nätt och jämnt gått ut grundskolan - de tar inte vaccinet.

Det spelar ingen roll. Att inte ta vaccinet är fortfarande det intelligentare valet för samtliga som inte är över 70 eller svårt sjuka/överviktiga.

Detta ständiga självgoda tjat om "högutbildade". Ja s k högutbildade är även betydligt mer benägna att tro på dumheter som genusvetenskap och klimatkrisen. Förvånar mig inte det minsta att de också är mer benägna att tro på vaccinet. De flesta högutbildade är idioter idag.
Citera
2022-01-17, 19:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Man kan bara få det en gång.

Fast nu är ju jag en frisk 33-åring och inte en boomer med ölkagge.

Och 11 ggr så mycket som extremt liten är fortfarande extremt liten. Försök tänka efter vad alla dessa siffror och statistik som du ständigt slänger dig med faktiskt innebär i praktiken. Det är väldigt sällan de styrker din argumentation.

Haha, till skillnad från vaccinet menar du?

Dig går fan att lura i precis vad som helst. Naturlig immunitet är permanent.

Så fungerar det inte. Min immunitet är minst lika stark idag som för 18 månader sedan. Du verkar inte riktigt förstå hur ett immunförsvar fungerar.

Nja, det finns ett fåtal fall som förekommit i media. I samtliga av de fall jag sett så har personerna i fråga hittats i skådespelardatabaser. Skrattretande propaganda och det krävs rätt lågt IQ för att gå på något sånt.

Massor av folk har haft covid19 mer än en gång. Känner personligen flera stycken.
Citera
2022-01-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Och dessutom som du skrev att alla har antikroppar och att på så sätt skulle pandemin vara borta.
Du skojar.
Finns fortfarande massor utan vaccin och som inte varit sjuka och sedan så biter inte dessa gamla typen av antikroppar mot Omicron.

Pandemin är fortfarande i full gång.

Framåt sommaren kommer den nog (förhoppningsvis) gått över i en endemi.
Den enda skillnaden mellan en pandemi och en endemi är att det stora flertalet fått T-celler. Så dödstalen är mycket lägre våg 4, 5, 6, 7, ...

Det är ju inte som att vågorna slutar komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in