2022-01-17, 15:40
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/south-african-hospital-sees-less-serious-disease-coming-end-omicron-surge-2022-01-07/
Det betyder i så fall att 7,900 ovaccinerade personer på sjukhus hade COVID-19.

Förstår du?
Citera
2022-01-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det betyder i så fall att 7,900 personer på sjukhus hade COVID-19.

Förstår du?

Ja, ok. Jag är beredd att släppa det.
Citera
2022-01-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om patienterna smittas går det också ut över vård och omsorgskvaliteten, fast du kanske förespråkar morfinsprutan istället?

I en lugn och vänlig miljö ska man slippa behöva utsättas för smitta och då kan test av personalen hjälpa till med det, inget som stör brukaren.
Det jag föreslår var normen för hela världens vård- och omsorgssystem fram till pandemin. Jag föreslår alltså en återgång till normala prioriteringar.

Det du föreslår är nån sorts "new age science" som uppstått under pandemin, där målsättningen för all vård och omsorg bara kretsar kring covid-19.
Citera
2022-01-17, 15:42
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är bara att inse att man inte kan göra allting hela tiden. Livet går inte under för det. Nu har vi militärt hot från Ryssland också. Under andra världskriget var det svårt att få tag på bensin och bananer i Sverige. Vi överlevde ändå. På samma sätt överlever folk även utan konserter och charterresor. Vad vissa däremot inte överlever är en coronainfektion.

Men enligt dig är pandemin inte över förrän viruset är utrotat. Detta kommer aldrig hända, dvs i din värld skall vi leva begränsade för alltid.

Jag menar att när viruset är milt nog för att släppa fritt är det dags att börja leva som vanligt.
Nu får vi ju vänta tills trycket på vården minskat såklart, men det bör ske lagom till sportlovet.
Kanske till påsk.
Citera
2022-01-17, 15:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej, du ljuger. Det är knappt någon som avlider av Omicron i Sverige. Det är en flerfaldigt mindre virulent variant än tidigare mutationer. I princip alla som ligger inne på IVA pga Covid i Sverige har Delta, det kommer from FHM själva. Men även sett till tidigare under pandemin är det rent skitsnack att Covid generellt skulle utgöra ett hot mot unga personer. Det har till och med sagts att influensa och RS viruset är mer dödligt än Covid bland barn.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10358361/Omicron-nearly-100-TIMES-deadly-seasonal-flu-scientists-believe.html

Mig veterligen har det inte presenterats någon statistik kring vilken mutation de avlidna eller sjukhusintagna bär på. Har du några siffror kring detta får du gärna länka.

Vad menar du med "generellt"? Jag skrev att det inte bara var äldre som blir svårt sjuka av covid19 och riskerar att dö. Jag har inte skrivit att alla yngre , eller ens en majoritet av de yngre kommer bli svårt sjuka och dö.
Citera
2022-01-17, 15:44
Medlem
Citat:
Känns som du spekulerar och gissar väldigt mycket utan att ha en susning om vad du pratar om. I vissa fall är det helt uppenbart att du är ute och cyklar. Du måste för helvete fatta vid det här laget att om man ska göra saker för att få ned smittspridningen så måste man göra relevanta åtgärder. Att blunda för att vi har 2 miljoner människor som antningen är barn, elever eller personal verksamma inom förskola, skola eller gymnasium är idiotiskt. Gör man det kan man minst lika gärna blunda för att servera alkohol efter klockan 23. Det smittar inte mer efter klockan 23. Ska man genomföra restriktioner för att minska smittspridningen så kommer det att kosta pengar. Det är helt ofrånkomligt. Den kanske viktigaste åtgärden som inte behöver kosta så mycket är att uppmana folk att arbeta hemma. Ska man däremot stänga ned skolan, kollektivtrafiken eller olika näringsverksamheter kommer det att kosta pengar. Stänger man dem inte å andra sidan kommer det högst sannolikt att betyda en omfattande smittspridningen. Nu har det gått så långt att man får stänga dem ändå, för det finns knappt någon personal som är frisk, men det priset är uppenbarligen värt det anser våra beslutsfattare. Jag ställer mig betydligt mer tveksam. Speciellt då ev förvärvad immunitet inte tycks vara särskilt långvarig. Ska bli intressant att följa vårdsituationen nu i Sverige några veckor framåt.

Vad gäller riskgrupp tillhör vi riskgrupp allihop, så även du. Men du har troligen inte förstått det.
Haha vilken ironi att du som är trådens skämt tycker någon i tråden "spekulerar och gissar väldigt mycket utan att ha en susning om vad du pratar om" . Speciellt efter ditt svammel och yrande ovan. Tack för dagens garv .

Nej nu gissade du fel igen, som du gjort snart 10 000ggr i denna tråd. Vi tillhör inte alla riskgrupp. Omikronsnuvan bör snarast likställas med förkylning, samt restriktionerna bör anpassas därefter.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-17 kl. 15:55.
Citera
2022-01-17, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det betyder i så fall att 7,900 ovaccinerade personer på sjukhus hade COVID-19.

Förstår du?

Hur många av dom hade brutit benet och/eller var inlagda av andra orsaker än covid?

I Norge var det tydligt nu att man skickar in varenda sate i statistiken. Trots att inläggningen berodde på något helt annat
Citera
2022-01-17, 15:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja och det är att rekommendera, men ändå dog 1100 personer 2016 pga influensa. Att däremot massvaccinera hela befolkningen mot influensa, är det något du tycker vi ska göra också? För annars faller din poäng med att massvaccinera mot Covid.

För min del kan man gärna vaccinera hela befolkningen mot influensa. Ser inga problem med det. Din jämförelse haltar ändå betänkligt, eftersom influensa troligen inte ens utgör 1/10 av belastningen på hälso- och sjukvård jämfört med covid19. För att inte tala om antalet dödsfall om man lät smittan grassera fullständigt fritt.
Citera
2022-01-17, 15:46
Medlem
Citat:
Då bedömer man att det är väldigt stor sannolikhet att dödsfallet beror på Covid19. Typ till 99%
"man" som i att du har gjort den bedömningen eller har du källa?
Citera
2022-01-17, 15:47
Medlem
outoftheblues avatar
Att Bill Gates vill vaccinera hela världen vet vi ju. Och att Australien deporterar Djocovic för att han inte är vaccinerad vet vi ju. Men att Gates, Nadal och Federer spelade tennis ihop i februari 2020 kom som en nyhet för mig. Foton där Gates, Nadal och Federer ler och håller armarna om varann i Sydafrika, I februari 2020 när pandemin redan brutit ut i vissa delar av världen, finns att beskåda lite här och var:

https://www.sapeople.com/2020/02/16/watch-trevor-noah-bill-gates-federer-and-nadal-at-tennis-match-in-africa-cape-town/amp/

Det får en att undra om Australiens hållning mot Djocovic var mer än bara ett småaktigt Australiskt myndighetsutövande och om det handlade om osportsliga influenser från helt andra håll. Det fanns i alla fall knappast några pandemiska skäl att stänga ute världens bästa tennisspelare.

Bill Gates har väl beskrivits som klart Aspergisk, och det vore trist om en sån skulle få inflytande över hur människor bemöts och behandlas under pandemin. Människor har behov av så mycket annat än påtvingat vaccin och elektronisk kontroll.

Tycker det känns obehagligt se honom tillsammans med dessa tennisstjärnor i ljuset av hur saker utvecklade sig i Australien. All elektronisk kontroll i form av vaccinpass etc. måste ju också ligga som hand i handske för vaccinfanatikern Gates. Hur mycket påverkar han utvecklingen i Europa? Varför fjäskar dessa tennisstjärnor för honom? Kan de inte bara daska till honom med raketen och lära honom veta hut?

Februari 2020, det var väl då svenskarna packade som bäst för sina skidresor till alperna.
Citera
2022-01-17, 15:48
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Hur många av dom hade brutit benet och/eller var inlagda av andra orsaker än covid?

I Norge var det tydligt nu att man skickar in varenda sate i statistiken. Trots att inläggningen berodde på något helt annat
Enligt definitionen på den officiella websidan avser statistiken de patienter som LAGTS IN för vård av COVID-19.
Citera
2022-01-17, 15:48
Medlem
Citat:
Mig veterligen har det inte presenterats någon statistik kring vilken mutation de avlidna eller sjukhusintagna bär på. Har du några siffror kring detta får du gärna länka.

Det kom från FHM själva. Det är bara se reprisen från deras senaste presentation. Det är ju ganska uppenbart att det är så också eftersom Omicron anlänt först nu till Sverige medan Delta dominerat innan. Det är dessutom helt klarlagt att Omicron är mellan 40-45% mindre virulent än Delta.

Citat:
Vad menar du med "generellt"? Jag skrev att det inte bara var äldre som blir svårt sjuka av covid19 och riskerar att dö. Jag har inte skrivit att alla yngre , eller ens en majoritet av de yngre kommer bli svårt sjuka och dö.

Det är dock viktigt att understryka eftersom vaxxister alltid vill få det att framstå som att Covid är som Ebola och mördar allt i sin väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in