2022-01-17, 13:33
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det var tydligen väldigt lite ont i halsen, så det var mer en försiktighetsåtgärd att testa sig.
Inga andra symptom alls. Vanligt är ju snuva och ont i huvudet för Omicron.

Personen utbildad sjuksköterska så de brukar vara noga och därför som det blev test på morgonen. Fram till svar höll sig personen borta från andra. (de får provsvar jäkligt snabbt, test av behörig personal och sedan omgående analys)

Nja testade tidigt på morgonen och de hade mötet strax efter lunch.
Efter mötet gick personen och tog nytt test som då var positivt.

Ja frugan har hittills klarat sig. 2 doser AZ + 1 Moderna samt munskydd.
Det är nu 7 dagar sedan så det borde märkts redan.
Troligen ger vaccinet i den combon ett jäkligt bra skydd. Munskydden enkla typ kirurg.
Självklart tänkte jag att nu är det kört. De hade ju varit i ett mindre rum ca 1 timma.

Om de är vårdpersonal så vet de ju rutinerna och gjorde ju rätt. Att de använde munskydd + att din fru har en bra vaccinkombination borde ju vara som både livrem och hängslen. Har det gått 7 dagar så är hon med största sannolikhet inte smittad, omikron har väl ca: 2 dagars inkubationstid?
Citera
2022-01-17, 13:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om de är vårdpersonal så vet de ju rutinerna och gjorde ju rätt. Att de använde munskydd + att din fru har en bra vaccinkombination borde ju vara som både livrem och hängslen. Har det gått 7 dagar så är hon med största sannolikhet inte smittad, omikron har väl ca: 2 dagars inkubationstid?
Ja det var så vi diskuterade. var väl fram emot helgen innan vi ropade hej.
Citera
2022-01-17, 13:38
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag är väl inte expert just på hur mutationer uppstår men jag kan tänka mig att det kan komma någon värre variant från Afrika eller något shithole country i framtiden där folk tagit bara en vaccindos och skippat den andra och sedan lite AIDS på det.

Eller så kanske den nya medicinen molnupiravir blir domedagen. Läste att den medicinens mekanism går ut på att öka mutationerna i viruset så pass att viruset inte överlever. Det låter ju minst sagt riskabelt tycker man.
Här är en länk till en bra bild med de olika varianterna var de kommer ifrån

9 sekunder in i filmen
Där ser man hur de hänger ihop.
Lyssna gärna på honom, Dr John Campbell, som på tydlig enkel engelska förklarar.
Omicron kommer direkt från ursprungliga viruset.

https://www.youtube.com/watch?v=aH1u1GIPU2A&t=9s&ab_channel=Dr.JohnCampbel l
Citera
2022-01-17, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej.
32.4% har fått en dos.
27.3% har fått minst två doser

Ok, en minoritet oavsett. I Nederländerna har bara 45% valt att ta boosters.

https://www.euronews.com/2022/01/13/covid-19-spike-felt-across-europe-as-vaccination-remains-stagnant
Citera
2022-01-17, 13:42
Medlem
Nihennas avatar
Är det en fråga om NÄR och inte OM man får omikron?

Vi har 5 på jobbet med det nu, samt deras sambos. Två kompisar hag också åkt på skiten. Känns lite som "När kommer fula gubben och tar mig?" just nu, trots att man är vaccinerad >.< Vet ju om att den inte biter lika bra på omikron som tidigare varianter, så det är inte det att jag är antivaxxer på något sätt. bara det att man verkligen sitter och väntar på att bli sjuk.
Citera
2022-01-17, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Har du någon teori för hur det skulle kunna uppstå?

För att en ny mutation ska kunna ta över bör den vara mer smittsam än Omicron.
Det är därför Omicron tar över och ersätter Delta.

Vi har inte sett någon utveckling hos Delta att kunna bli speciellt mer smittsamt än det var från början.
Sedan Omicron som med stor sannolikhet kommer från möss som på något sätt fått det ursprungliga viruset från Wuhan senast mitten av 2020.
Viruset från Wuhan är borta förutom en del som troligen är kvar på en del labb runt om i världen.
Omicron har härjat runt en del nu och vi ser ingen mer smittsam variant där heller.
Dessutom har det nog fart runt bland möss men blev ingen värsting heller. Jo jäkligt smittsamt.

Så var skulle en mutation komma ifrån?

Min teori är att för att kunna bli mer smittsamt behöver viruset bli helt luftburet men det talar emot coronaviruset som behöver någon form av bärare.

Nej jag tror och hoppas att nu snart är det över.

Det är den rådande immuniteten som minskar aktuella varianter till förmån för nya. Så beter sig i princip alla luftvägsvirus. Sedan går det runt igen, när immuniteten sjunker.
Citera
2022-01-17, 13:43
Medlem
Vi får aldrig glömma hur pk-folket, wokemobben och globalisterna världen runt hånade Trump och alla som vågade uttrycka att viruset troligen läckt från ett labb i Kina. Vi kallades foliehattar och konspirationsteoretiker. Well...

Citat:
Scientists believed Covid leaked from Wuhan lab - but feared debate could hurt ‘international harmony’. Emails to Dr Anthony Fauci show ‘likely’ explanation identified at start of coronavirus pandemic, but there were worries about saying so.

https://www.telegraph.co.uk/news/2022/01/11/scientists-believed-covid-leaked-wuhan-lab-feared-debate-could/

Det här har aldrig handlat om viruset i sig eller om "solidaritet". Covid är en del av kulturkriget och handlar enbart om makt och kontroll.
Citera
2022-01-17, 13:47
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är den rådande immuniteten som minskar aktuella varianter till förmån för nya. Så beter sig i princip alla luftvägsvirus. Sedan går det runt igen, när immuniteten sjunker.
Ja det är väl ungefär som de andra 4 coronavirus som vi nu uppfattar som förkylningsvirus. Vi har nu via Omicron fått ett 5:e
Citera
2022-01-17, 13:49
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna

Vi har 5 på jobbet med det nu, samt deras sambos. Två kompisar hag också åkt på skiten. Känns lite som "När kommer fula gubben och tar mig?" just nu, trots att man är vaccinerad >.< Vet ju om att den inte biter lika bra på omikron som tidigare varianter, så det är inte det att jag är antivaxxer på något sätt. bara det att man verkligen sitter och väntar på att bli sjuk.

Den enda som verkar klara sig är de ovaccinerade, förmodligen för att de haft covid tidigare.
Citera
2022-01-17, 13:51
Medlem
Sunimods avatar
Citat:

Det jag läst så är det en hel del som får Omicron utan att märka det.
Och en del med väldigt få symptom, precis som det jag nyss skrev om där en person frugan träffade på sjukhuset bara hade lite ont i halsen.
Ingen feber, inga övrigs förkylningssymptom, bara lite ont i halsen.

Här är de 10 vanligaste som man sammanställt ifrån UK med symptom på Omicron

Runny nose, 73%
Headache, 68%
Fatigue, 64%
Sneezing, 60%
Sore throat, 60%
Persisten cough, 44%
Hoarse voice, 36%
Chills or shivers, 30%
Fever, 29%
Dizzy, 28%
Citera
2022-01-17, 13:51
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:

Ja givetvis. Alla som kan bli infekterade kommer bli det inom ett par veckor.
Citera
2022-01-17, 13:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Den enda som verkar klara sig är de ovaccinerade, förmodligen för att de haft covid tidigare.
Tidigare covid med andra mutationer, typ Alfa och Delta ger ingen direkt immunitet mot Omicron.
Inte heller 2 doser vaccin som tagits för ett bra tag sedan.
3 doser vaccin påstås ge visst skydd men hur mycket är rätt så oklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in