2022-01-17, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Precis lika hjärndöd som din jämförelse mellan en förkylning och Covid19. Tror du verkligen att hela världen levt med restriktioner och nedstängningar under 2 års tid pga en förkylning? Tror du verkligen att alla regeringar, smittskyddsmyndigheter, WHO etc inte fattat någonting, som bara du förstår? Svårt att ta dig på allvar faktiskt.
Att du IMBILDEN som är hela trådens pajas och skämt har svårt att ta en på allvar känns faktiskt helt ok

Som sagt jag tror och hoppas att vi väldigt snart likställer vi covid med förkylning och släpper alla meningslösa åtgärder och restriktioner osv osv
Citera
2022-01-17, 11:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Vid extrema år är det inte jättelångt ifrån.
Med omikron däremot blir det ju speciellt när typ hela befolkningen får det samtidigt. Detta händer ju bara en gång. När vågen är över har vi ju ett gott grundskydd i befolkningen..

Fram tills dess skall vi vara försiktiga, men sen är det dags att släppa loss

Jag skulle vilja påstå att det är långt ifrån, kan inte minnas att vi haft något år med liknande restriktioner, man undrar ju hur det hade sett ut utan dessa.
Citera
2022-01-17, 11:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Med omicron och grundvaccination är det nog ingen relevant skillnad i dödlighet mellan influensan och covid19.

Ja nu har vi hamnat i ett nytt läge.
Citera
2022-01-17, 11:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ja precis. Det är just det jag säger. Vi är i ett helt nytt läge nu.
Jag har aldrig likt idioterna sagt att covid är en snuva. Men nu med omikron är vi inte långt ifrån.
Därför måste vi hantera det för vad det är.
Självklart kan saker förändras framåt, men just nu måste vi så fort det går återgå till det normala.

Handen på hjärtat kära Enstöring. Vad är det egentligen som är onormalt? Sverige har ett fåtal närmast symboliska begränsningar, som deltagarantal och att man inte får dricka på krogen efter 23.

Skolor håller öppet. Butiker håller öppet. Inget krav på munskydd vare sig i offentliga utrymmen eller kollektivtrafik. Du får inte böter om du vägrar vaccinera dig. På vilket sätt blir ditt liv egentligen begränsat i Sverige nu?
Största krisen jag ser är den inom vården. Vårdköer och väntetider på akutmottagningar. Det var kris redan innan pandemin och pandemin har ju inte precis gjort det bättre. Där har vi kris. Ingen annanstans finns någon kris.
Citera
2022-01-17, 11:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Att du IMBILDEN som är hela trådens pajas och skämt har svårt att ta en på allvar känns faktiskt helt ok

Som sagt jag tror och hoppas att vi väldigt snart likställer vi covid med förkylning och släpper alla meningslösa åtgärder och restriktioner osv osv

Du kan ju svara på frågan. Har alla världens smittskyddsmyndigheter, regeringar och WHO fel och bara du har rätt? Tror du på fullaste allvar att man vidtagit alla dessa åtgärder för en förkylning/snuva, eller vad du kallar det?Att vissa restriktioner är meningslösa, eller kan betraktas som en piss i Nilen kan jag hålla med. Tror dock inte du hade velat se strängare åtgärder som hade gjort betydelse. Där ligger skillnaden mellan dig och mig.
Citera
2022-01-17, 11:48
Medlem
Citat:
Du kan ju svara på frågan. Har alla världens smittskyddsmyndigheter, regeringar och WHO fel och bara du har rätt? Tror du på fullaste allvar att man vidtagit alla dessa åtgärder för en förkylning/snuva, eller vad du kallar det?Att vissa restriktioner är meningslösa, eller kan betraktas som en piss i Nilen kan jag hålla med. Tror dock inte du hade velat se strängare åtgärder som hade gjort betydelse. Där ligger skillnaden mellan dig och mig.
Du är så bränd i skallen och hjärndöda att det blir svårt att kommunicera med dig. Det är fan lättare att förklara extremt enkla samband till en 7-åring än dig. Jag tycker att vi från och med nu eller väldigt snart I FRAMTIDEN ska likställa covid med förkylning och släppa alla korkade restriktioner och hysteriska räknandet och testadet av C19.

Du fortsätter att yra om dåtid, hur många som öppnade pärleporten tidigare år med c19 kroppen då alla var mottagliga för c19, innan vaccin fanns och innan viruset muterade till lindrigare variant (precis enligt vad man kan förvänta sig enligt sannolikhetslära). Osv osc
Citera
2022-01-17, 11:49
Medlem
Madagascars avatar
Dalarna rapporterar idag 1718 nya fall. Aningen mer än förra måndagen: 1692 nya fall.

källa: Regionen/Platz

Det kan vara tecken på att Dalarna har peakat i nya fall, utifall Dalarna har rampat upp sin testkapacitet under veckan som varit, vilket jag förmodar flera regioner gjort.
Citera
2022-01-17, 11:49
Medlem
Ser ut att ha nått en platå på sjukhusen. https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Citera
2022-01-17, 11:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Du är så bränd i skallen och hjärndöda att det blir svårt att kommunicera med dig. Det är fan lättare att förklara extremt enkla samband till en 7-åring än dig. Jag tycker att vi från och med nu eller väldigt snart I FRAMTIDEN ska likställa covid med förkylning och släppa alla korkade restriktioner och hysteriska räknandet och testadet av C19.

Du fortsätter att yra om dåtid, hur många som öppnade pärleporten tidigare år med c19 kroppen då alla var mottagliga för c19, innan vaccin fanns och innan viruset muterade till lindrigare variant (precis enligt vad man kan förvänta sig enligt sannolikhetslära). Osv osc

Ja, så nu anser du att det var/är rätt med restriktioner och nedstängningar? Men du tänker att det i FRAMTIDEN inte ska vara rätt medicin? Det är intressant för jag har hela tiden uppfattat det som att du är emot restriktioner och även är emot vaccin, vaccinpass och sådana saker.
Citera
2022-01-17, 11:54
Medlem
Citat:
Handen på hjärtat kära Enstöring. Vad är det egentligen som är onormalt? Sverige har ett fåtal närmast symboliska begränsningar, som deltagarantal och att man inte får dricka på krogen efter 23.

Skolor håller öppet. Butiker håller öppet. Inget krav på munskydd vare sig i offentliga utrymmen eller kollektivtrafik. Du får inte böter om du vägrar vaccinera dig. På vilket sätt blir ditt liv egentligen begränsat i Sverige nu?
Största krisen jag ser är den inom vården. Vårdköer och väntetider på akutmottagningar. Det var kris redan innan pandemin och pandemin har ju inte precis gjort det bättre. Där har vi kris. Ingen annanstans finns någon kris.

Men krisen är inte viruset - krisen är baserad på lägst antal vårdplatser per invånare. Vi har ett virus som redan muterat till att bli snarlik med en rejäl förkylning. En av anledningarna till att det inte backats helt ifrån vaccination samt restriktioner ännu är till stor del för att världens ledare skulle tappa ansiktet helt.

Man har tryckt i en frisk befolkning vaccin mot ett virus som nästintill skulle vara harmlöst för en majoritet. Ett obeprövat vaccin där läkarkår i mångt och mycket förnekat biverkningar. Det kommer att bli kaos oavsett när detta uppdagas för majoriteten, redan nu har personer jag tidigare sett försvara strategier och vaccin börjat att skruva på sig. Ånger, vägran till påfyllning och en rädsla kring vad som egentligen kan hända långsiktigt. Jag har närstående som fått myokardit av vaccinet, har dessa fått upprättelse i form av statistik? Nej, man ser hur sökmotorer och sociala medier på daglig basis fått algoritmer byggda på att förminska spridning kring detta.

Jag tror att du satt på en enorm rädsla redan innan pandemin och knappt levde utanför restriktioner. Det är ingenting jag säger för att vara elak utan snarare för att du gång på gång bevisat att beslut tagna på rädsla innebär katastrofala följder. Det är kortsiktighet.

Må väl.
Citera
2022-01-17, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Var och varannan jag känner har nu senaste veckan testat positivt. Jag själv har också covid just nu. Men ingen verkar vara speciellt dålig dock. Någon mer som också märker av samma? Alla verkar få omikron just nu.

Ja det är många som får omikron nu. Men fortfarande i princip bara de med lågt IQ, folk som inte skyddar sig. Men det krävs helt klart väldigt lite för att drabbas av omikron. Vet en som troligen blev smittad av grannen nedanför via ventilationssystemet.
Citera
2022-01-17, 11:58
Medlem
Citat:

Influensa har fallit som en sten från vecka 50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in