2022-01-17, 11:26
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stämmer ju inte. Dog väl 12 tusen bara första säsongen för Covid. Ett allvarligt influensaår dör cirka 1500. Då har vi ändå haft restriktioner. Jag vet flera som blivit allvarligt sjuka i covid. Drabbats av långtidssymtom, troligen fått neurologiska skador av covid. Har aldrig hört talas om någon i deras kategori som drabbats på samma sätt av influensa. Det går inte ens att jämföra.

Men jag pratar inte historia utan om nutid med omikron.
Tvivlar du verkligen på att omikron är mild som en flunsa?
Citera
2022-01-17, 11:27
Medlem
Var och varannan jag känner har nu senaste veckan testat positivt. Jag själv har också covid just nu. Men ingen verkar vara speciellt dålig dock. Någon mer som också märker av samma? Alla verkar få omikron just nu.
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
"Covid19 kommer inte försvinna, skyddet försvinner efter några månader , men det är över nu. " Förstår mig inte på din sammanfattning riktigt. Vad har vi för virus under nästa smittvåg. Jag sätter allt hopp till vaccinen

Handen på hjärtat nu IMBILDEN du kommer aldrig komma över din rädsla.

Enkelt sammanfattat så Kommer det vara som vilken förkylning som helst.
Vi har byggt om en motståndskraft nu som vi såklart saknade mot detta nya virus.
Redan nu med Omikron så har vi säkert en halv miljon smittade och knappt någon som blir allvarligt sjuk eller avlider.
Hur många på IVA har Omikron?
Hur många av dom inlagda på vårdavdelning ligger där FÖR Omikron?
Hur länge behöver en Omikronpatient i snitt vårdas?
Hur många vaccinerade har dött av Ominron?

Forska lite i dessa frågor så ska du se. Själv har jag ett jobb att sköta som nyligen tillfrisknad efter Omikronförkylning så jag har inte tid.

Det är över nu!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De sjukdomarna har inte heller vänt upp och ner på hela världen.
Precis min poäng. Influensa hade vänt upp-och-ner på hela världen om man behandlade det som covid.

Om man ska införa en helt ny parameter för vården att förhålla sig till på det här sättet, så måste man typ dubbla skatten för att kunna bibehålla samma vårdkvalitet som 2019.

Man kan ju inte tro att det ska funka som 2019 när vården har lika lite resurser som innan + en massa symptomfri sjukfrånvaro och diverse tidskrävande arbetsuppgifter, smittskydd och rutiner som tillkommit p.g.a. pandemin.
Citera
2022-01-17, 11:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men jag pratar inte historia utan om nutid med omikron.
Tvivlar du verkligen på att omikron är mild som en flunsa?

Jag vet inte. Det är fler saker som spelar in. Exempelvis är ju en mycket stor andel vaccinerade nu. Åtminstone med två sprutor. Det kan bidra till mildare förlopp med Omikron.
Citera
2022-01-17, 11:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Precis min poäng. Influensa hade vänt upp-och-ner på hela världen om man behandlade det som covid.

Om man ska införa en helt ny parameter för vården att förhålla sig till på det här sättet, så måste man typ dubbla skatten för att kunna bibehålla samma vårdkvalitet som 2019.

Man kan ju inte tro att det ska funka som 2019 när vården har lika lite resurser som innan + en massa symptomfri sjukfrånvaro och diverse tidskrävande arbetsuppgifter, smittskydd och rutiner som tillkommit p.g.a. pandemin.

Influensa tar inte lika många liv som covid eller sätter vården under lika stor press. Känns lite som att jämföra äpplen med päron faktiskt.
Citera
2022-01-17, 11:32
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Jag vet inte. Det är fler saker som spelar in. Exempelvis är ju en mycket stor andel vaccinerade nu. Åtminstone med två sprutor. Det kan bidra till mildare förlopp med Omikron.

Ja precis. Det är just det jag säger. Vi är i ett helt nytt läge nu.
Jag har aldrig likt idioterna sagt att covid är en snuva. Men nu med omikron är vi inte långt ifrån.
Därför måste vi hantera det för vad det är.
Självklart kan saker förändras framåt, men just nu måste vi så fort det går återgå till det normala.
Citera
2022-01-17, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
"Normal" beläggning är mellan 300 och 400.

https://www.icuregswe.org/globalassets/bilder/artikelfigurer/belaggning2020.pdf

Ok, tack. Då har vi alltså en normal beläggning. Ändå får man höra krigsalarm från vården, men antagligen är det bara media som går ut och letar efter någon anställd som kan ge dom något att skriva om.

Det är ju hur som helst bra att se att Covid inte "lägger till" cases PÅ influensan utan att den istället skjuter undan influensan så det "jämnar ut sig". Det är förmodligen så det kommer se ut framöver under några år då Omicron blir endemisk.
Citera
2022-01-17, 11:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Handen på hjärtat nu IMBILDEN du kommer aldrig komma över din rädsla.

Enkelt sammanfattat så Kommer det vara som vilken förkylning som helst.
Vi har byggt om en motståndskraft nu som vi såklart saknade mot detta nya virus.
Redan nu med Omikron så har vi säkert en halv miljon smittade och knappt någon som blir allvarligt sjuk eller avlider.
Hur många på IVA har Omikron?
Hur många av dom inlagda på vårdavdelning ligger där FÖR Omikron?
Hur länge behöver en Omikronpatient i snitt vårdas?
Hur många vaccinerade har dött av Ominron?

Forska lite i dessa frågor så ska du se. Själv har jag ett jobb att sköta som nyligen tillfrisknad efter Omikronförkylning så jag har inte tid.

Det är över nu!

Det hade varit intressant att ha lite data på dina frågor ovan. Jag har det inte och känner inte till att det skulle presenterats heller. Hade varit intressant att veta hur många på IVA, liksom de som behöver sjukhusvård som har Omikron och hur många som har delta. Hade också varit intressant att se fördelning på ovaccinerade, vaccinerade med 2 doser och vaccinerade med 3 doser. Kanske även uppdelning på olika vaccin och hur lång tid som förflutet från sista sprutan.
Citera
2022-01-17, 11:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Influensa tar inte lika många liv som covid eller sätter vården under lika stor press. Känns lite som att jämföra äpplen med päron faktiskt.

Vid extrema år är det inte jättelångt ifrån.
Med omikron däremot blir det ju speciellt när typ hela befolkningen får det samtidigt. Detta händer ju bara en gång. När vågen är över har vi ju ett gott grundskydd i befolkningen..

Fram tills dess skall vi vara försiktiga, men sen är det dags att släppa loss
Citera
Medlem
Citat:
Med omicron och grundvaccination är det nog ingen relevant skillnad i dödlighet mellan influensan och covid19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Det är nästan irrelevant att diskutera Sydafrika. De har en extremt ung befolkning.

Haha, vilken bortförklaring! Du ser samma sak i UK där Omicron nu peakat, passar det bättre? Du kommer se exakt samma sak i Sverige. Herregud, ni vaxxister försöker verkligen med allt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in