Citat:
Det är testningen som är problemet. Om alla slutade testa sig för covid så skulle inte vården ha några problem. Vårdens problem är onödig sjukfrånvaro av personal som är frisk nog att jobba, och alla covidfall som söker sig till vården utan att faktiskt vara i behov av vård.Innan det medicinska eller vaccinmässiga paradigmskiftet är här tror jag att vi får leva med periodvisa restriktioner. Det finns en enorm ovilja mot dem, men när smittan tar fart kommer de att sätta in. Testningen nu liknar ett skämt. Antar att syftet med dem är att få statistik att använda som beslutsunderlag för ev åtgärder. Samtidigt är det kanske bara 20-30% som testar sig vid symtom. Har ingen aning om hur många, men tror merparten skiter i det. I bästa fall håller man sig hemma, men många gör nog inte ens det. Bland annat därför skiten sprids som en löpeld. Hos somliga, bland annat FHM tror jag man vill att smittan ska bränna igenom befolkningen. Man hoppas på flockimmunitet, samtidigt som många experter menar att den aldrig kommer infinna sig, än högst partiellt. Förr eller senare kommer förstås även denna våg att lägga sig på riksnivå. Men jag tror att vi under mycket lång tid framöver kommer få se lokala utbrott där smittan rusar. Antagligen hela våren. Kan bli problem både med bemanning och kapacitetsbrist på sjukhus när patienter väller in, samtidigt som personalen är sjuk.
Jag undrar hur länge jag själv klarar mig från skiten.
Jag undrar hur länge jag själv klarar mig från skiten.
Om man behandlade RS-virus på samma sätt skulle vården braka ihop också.
Sverige och sjukvården skulle fungera normalt om man tog bort alla restriktioner och testning utanför vården. Man har skapat ett monster som inte samhället kan upprätthålla.