2022-01-17, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Innan det medicinska eller vaccinmässiga paradigmskiftet är här tror jag att vi får leva med periodvisa restriktioner. Det finns en enorm ovilja mot dem, men när smittan tar fart kommer de att sätta in. Testningen nu liknar ett skämt. Antar att syftet med dem är att få statistik att använda som beslutsunderlag för ev åtgärder. Samtidigt är det kanske bara 20-30% som testar sig vid symtom. Har ingen aning om hur många, men tror merparten skiter i det. I bästa fall håller man sig hemma, men många gör nog inte ens det. Bland annat därför skiten sprids som en löpeld. Hos somliga, bland annat FHM tror jag man vill att smittan ska bränna igenom befolkningen. Man hoppas på flockimmunitet, samtidigt som många experter menar att den aldrig kommer infinna sig, än högst partiellt. Förr eller senare kommer förstås även denna våg att lägga sig på riksnivå. Men jag tror att vi under mycket lång tid framöver kommer få se lokala utbrott där smittan rusar. Antagligen hela våren. Kan bli problem både med bemanning och kapacitetsbrist på sjukhus när patienter väller in, samtidigt som personalen är sjuk.
Jag undrar hur länge jag själv klarar mig från skiten.
Det är testningen som är problemet. Om alla slutade testa sig för covid så skulle inte vården ha några problem. Vårdens problem är onödig sjukfrånvaro av personal som är frisk nog att jobba, och alla covidfall som söker sig till vården utan att faktiskt vara i behov av vård.

Om man behandlade RS-virus på samma sätt skulle vården braka ihop också.

Sverige och sjukvården skulle fungera normalt om man tog bort alla restriktioner och testning utanför vården. Man har skapat ett monster som inte samhället kan upprätthålla.
Citera
2022-01-17, 10:21
Medlem
Citat:
Innan det medicinska eller vaccinmässiga paradigmskiftet är här tror jag att vi får leva med periodvisa restriktioner. Det finns en enorm ovilja mot dem, men när smittan tar fart kommer de att sätta in. Testningen nu liknar ett skämt. Antar att syftet med dem är att få statistik att använda som beslutsunderlag för ev åtgärder. Samtidigt är det kanske bara 20-30% som testar sig vid symtom. Har ingen aning om hur många, men tror merparten skiter i det. I bästa fall håller man sig hemma, men många gör nog inte ens det. Bland annat därför skiten sprids som en löpeld. Hos somliga, bland annat FHM tror jag man vill att smittan ska bränna igenom befolkningen. Man hoppas på flockimmunitet, samtidigt som många experter menar att den aldrig kommer infinna sig, än högst partiellt. Förr eller senare kommer förstås även denna våg att lägga sig på riksnivå. Men jag tror att vi under mycket lång tid framöver kommer få se lokala utbrott där smittan rusar. Antagligen hela våren. Kan bli problem både med bemanning och kapacitetsbrist på sjukhus när patienter väller in, samtidigt som personalen är sjuk.
Jag undrar hur länge jag själv klarar mig från skiten.

Tegnell sa i april 2020 att det är ett virus vi kommer att få leva med mycket lång tid framöver. Det inser alla två år senare. Bara att lära sig leva med det.
Citera
2022-01-17, 10:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är testningen som är problemet. Om alla slutade testa sig för covid så skulle inte vården ha några problem. Vårdens problem är onödig sjukfrånvaro av personal som är frisk nog att jobba, och alla covidfall som söker sig till vården utan att faktiskt vara i behov av vård.

Sverige och sjukvården skulle fungera normalt om man tog bort alla restriktioner och testning utanför vården. Man har skapat ett monster som inte samhället kan upprätthålla.

Du tror väl inte man vårdas på sjukhus pga testningen? Det är ingen som ligger där för att de har en fis på tvären, det triageras hårt. De som ligger på sjukhus gör det för att de är så sjuka att de behöver hjälp. Eftersläpningen på statistiken är bedrövlig, jag räknar kallt med att det nu ligger 1500-1600 inom slutenvården.
Citera
2022-01-17, 10:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du tror väl inte man vårdas på sjukhus pga testningen? Det är ingen som ligger där för att de har en fis på tvären, det triageras hårt. De som ligger på sjukhus gör det för att de är så sjuka att de behöver hjälp. Eftersläpningen på statistiken är bedrövlig, jag räknar kallt med att det nu ligger 1500-1600 inom slutenvården.

I västra Götaland verkar problemet vara att så många som läggs in gör det av andra orsaker.
De behöver ju ändå isoleras så det blir bökigt av den anledningen.

Den senaste veckan har antalet inlagda patienter med covid-19 ökat med 40 procent i Västra Götaland. Just nu vårdas över 300 personer med covid-19 i regionen, rapporterar Göteborgs-Posten.
Ökningen är tydligast på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Där vårdas nu 188 patienter med covid-19, vilket är i nivå med den första coronavågens topp. En tydlig skillnad jämfört med den första coronavågen är dock att en stor andel av patienterna, som testat positivt nu, primärt vårdas för andra orsaker än covid-19.
Citera
2022-01-17, 10:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Skönt att till och med du har insett att covid inte kommer försvinna som jag påpekat i något år sådär.

Det kommer cirkulera som ytterligare ett corona-virus men självklart så har vi ett bra grundskydd nu. Två sprutor plus naturlig infektion kommer räcka gott och väl. Jag som smittades nu efter två sprutor kan säkert smittas i höst men det kommer jag antagligen knappt märka av.

Det är över nu!

"Covid19 kommer inte försvinna, skyddet försvinner efter några månader , men det är över nu. " Förstår mig inte på din sammanfattning riktigt. Vad har vi för virus under nästa smittvåg. Jag sätter allt hopp till vaccinen
Citera
2022-01-17, 10:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
I västra Götaland verkar problemet vara att så många som läggs in gör det av andra orsaker.
De behöver ju ändå isoleras så det blir bökigt av den anledningen.

Den senaste veckan har antalet inlagda patienter med covid-19 ökat med 40 procent i Västra Götaland. Just nu vårdas över 300 personer med covid-19 i regionen, rapporterar Göteborgs-Posten.
Ökningen är tydligast på Sahlgrenska universitetssjukhuset. Där vårdas nu 188 patienter med covid-19, vilket är i nivå med den första coronavågens topp. En tydlig skillnad jämfört med den första coronavågen är dock att en stor andel av patienterna, som testat positivt nu, primärt vårdas för andra orsaker än covid-19.

Ja så är det och det ställer till det rejält för vårdpersonalen. Vi får vara tacksamma att det är omikron, det kunde varit värre.
Citera
2022-01-17, 10:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw

Du tror väl inte man blir inlagd på sjukhus bara för att man har ett positivt covidtest i bakfickan!?

Varifrån gar du fått denna villfarelse?
Har du något som visar att det är så att ett positivt covidtest är en fribiljett in i slutenvård så fram med det.

Edit
Jag kan hålla med om att utan det du kallar onödig sjukfrånvaro så skulle färre sjukvårdsanställda vara hemma.
Frågan är om vården är intresserade av att få in covidsjuk personal till jobbet??
Tror knappast det!
Senast redigerad av Surtruten 2022-01-17 kl. 10:48.
Citera
2022-01-17, 10:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tror och hoppas att vi accepterar covid och likställer med förkylning så fort som möjligt. Att vi fimpar alla restriktioner och åtgärder pronto och inser att dessa restriktioner och åtgärder har marginell påverkan, att potentiell kraschad sjukvård i framtiden inte hänger på Covid19 eller restriktioner/åtgärder baserade på c19-spridning. Att vi kan börja leva som vanligt. Men tyvärr har både opinionen och beslutsfattare överraskat i negativ bemärkelse länge när det kommer till c19 och restriktioner.

Paradigmskifte map vaccin har försumbar påverkan på c19 tror jag, c19 är över (accepterat som ett av alla befintliga förkylningsvirus) långt innan ny typ av vaccin som eliminera c19 finns. Däremot kan kommande generationer har nytta av sådan revolutionerande vaccinteknik.

Hur gärna du än vill likställa covid19 med en förkylning har jag svårt att se hur det ska gå till. Lika lite som att jämställa ebola med maginfluensa, eller HIV med växtverk.
Citera
2022-01-17, 10:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Självklart skall riskgrupper fortsätta vaccineras.
Vi andra kan dock slappna av. Att hela befolkningen skall vaccineras med jämna mellanrum för något som verkar vara i paritet med vanlig influensa eller mildare för den absoluta majoriteten av individer är absurt.
Vi måste börja leva som vanligt när denna vågen är över. Annars kommer vi aldrig kunna leva normalt igen.
Såg förresten att UK tittar på att ta bort karantänkravet helt för smittade.

Om det sen kommer en ny variant som är elakare, får vi hantera det då..

Alla riskerar allvarlig sjukdom av Covid19.
Citera
2022-01-17, 10:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Alla riskerar allvarlig sjukdom av Covid19.

Men alla riskerar allvarlig sjukdom av alla virus. Spelar ingen roll om det är ett vanligt förkylningsvirus eller magsjuka.
Det är risken att det inträffar som är intressant.
Med omikron är risken troligtvis lägre än för tex influensa enligt alla tillgängliga siffror.
Citera
2022-01-17, 10:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
it´s not over until the fat lady sings, som det gamla taletsättet lyder

i det här fallet socialministern och hennes gäng som berättar nu på morgonen att de ska lägga x antal kronor på e-hälsomyndigheten för att de ska kunna jobba vidare med covid- och vaccinpass

det här kommer inte att sluta på länge än, de är alldeles för indoktrinerade och manipulerade av Richard Bergström, vaccinsamordnaren, mer känd som "han som arbetade med e-hälsopass i Schweiz långt innan pandemin bröt ut"
Exakt
Det du kallar "e-hälsopass" är något som varit på gång innan corona/covid spreds över världen.
Citera
2022-01-17, 11:00
Bannlyst
Citat:
"Covid19 kommer inte försvinna, skyddet försvinner efter några månader , men det är över nu. " Förstår mig inte på din sammanfattning riktigt. Vad har vi för virus under nästa smittvåg. Jag sätter allt hopp till vaccinen

Ja det måste man göra om man bor i Sverige, för det har regeringen bestämt. I nästan alla övriga västeuropeiska länder finns det alternativ till vaccin om du ska på aktiviteter.
Belgien och Nederländerna använder genomgången sjukdom och negativa tester som alternativ. Även i Frankrike kan du använda negativa tester för att komma in. I Portugal fungerar det så att om man inte kan ta vaccin av medicinska skäl så kan man använda negativa tester. De flesta länder i EU har alltså generösare regler kring covidpass. Sverige är strängare och hårdare än nästan alla övriga länder när det kommer till vaccinering som krav för att kunna inkluderas i samhället.

Grekland och Italien har tvångsvaccinering på agendan, men detta gäller bara för de grupper som är äldre och bevisligen klarar smittan sämre.

Österrike och Tyskland har en egen agenda, som tyvärr antagligen har långa rötter i deras människosyn, något de har försökt tvätta bort, men som verkar svårt att komma runt.

Trots att bl a Frankrike och Nederländerna har fler alternativ än vaccinering för att inkluderas i samhället protesterar deras invånare högljutt. Något som svensk media försöker göra sitt bästa för att tysta ner. Om man bara läser kvällspressen är det lätt att tro att människor runt om i Europa lever under samma förutsättningar som vi, men det gör de inte. Ändå demonstrerar de varje helg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in