2021-11-07, 20:52
Medlem
Oerhört knasigt fall, verkligen en en-på-miljonen-grej. Jag tror de flesta fått höra att de ska dö nån gång, många säger ju bara saker i stundens hetta, det finns ingen som helst substans i det man faktiskt säger eller tänker.

Jag slog ner en kille i skolan en gång, den killen visade sig ha en storebrorsa som sa att han och hans killar skulle klippa mig. Förmodligen menade han ingenting med det han sa eller så blev han rädd då jag outade honom för alla.
Citera
2021-11-14, 03:27
Medlem
Vill bara klargöra ett rykte som varit på flashback. Vissa har påstått att hon som heter b*llv*s93 på facebook (Is*b*lla L*nd) är samma person som Tove L*nd. Är helt säker på att de inte är samma person och det ryktet kan upphöra. Tove är det helt omöjligt att hitta någonting om (för mig iaf.).
Citera
2021-11-15, 21:26
Medlem
Kan väl passa på att nämna två grejer nu när den här tråden vaknat till liv igen. Och som stödjer den linje jag tidigare drivit i tråden (se mina tidigare inlägg) och som innebär att målet är gravt feldömt när det gäller Tove. Jag har alltså ansett, och anser fortfarande att Tove borde frias för anstiftan till mord med likgiltighetsuppsåt.

Den första grejen rör ett prejudicerande rättsfall angående likgiltighetsuppsåt som HusvagnSvensson nämnt där en gärningsman som var ungefär lika gammal som Tove stött ett knivliknande föremål i brottsoffrets bål men blivit friad för likgiltighetsuppsåt p g a sannolik brist på personlig mognad. Kom när jag tänkte på detta osökt att tänka på att Tove i polisförhören nämnde att hon och Olivia "lekt spioner" innan de gått ner till festen i Hoppbacken. De tre tjejer som bodde på samma gata som mig när jag gick i 9:an en gång i tiden hade definitivt fnissat om de hört att en kvinnlig klasskompis "lekt spion" i skogen (Förhör Tove Lind, 2009-06-09 17:02 diarienr 0201-K172496-09, sid 145/15 (sid 146 i PDF:en). Det var rätt mycket "Ina in, Carro ut och Tove tut" (en ramsa vittnet Ina tidigare nämnde på webben) över det här. Att leka spion på det där viset verkar mer stämma in på en liten tjej som går i typ årskurs 3 och vill bli polis precis som Tove.

Den andra grejen är att Tove i polisförhören uppgav att hon i Hoppbacken till Tim sade "Men då kan du ju passa på och vara med henne då" samtidigt som han skulle mörda henne (förhör med Tove 2009-06-09, kl 17:02, sid 16/146). Jag tolkar det här som att Tove sagt till Tim att han kunde passa på och göka med Therese samtidigt som han skulle mörda henne. Tim hade i polisförhören i början märkligt svårt att erinra sig att de diskuterade mordet i Hoppbacken men ändrade sig sedan tvärt. Vill minnas att jag tidigare påpekat att detta indikerar att Tim insåg att Tove i Hoppbacken sade något som indikerar att Tove inte tog mordpratet på allvar. En annan infallsvinkel man skulle kunna ha på den här biten är att man skulle kunna låta lögndetektor-testa Tim och Tove när det gäller frågan huruvida hon sagt något enligt ovanstående. Om Tove mer eller mindre explicit sagt åt Tim att han skulle kunna göka med Therese när han mördade henne så framstår det knappast som rimligt att Tim uppfattade saken som så att Tove på allvar ville ha ett mord. Kommer här osökt att tänka på att Aschberg lät göra ett TV-sänt lögndetektortest med Christer Pettersson om huruvida han hade mördat Palme eller inte. Vill minnas att TV4 körde ett program med Hasse Aro för några år sedan där Aro indignerat upplyste om att Tove skallat Tim. TV4 och Hasse Aro skulle kunna be Tim och Tove att ställa upp på ett lögndetektortest beträffande vad Tove sagt i Hoppbacken. Frågan är vad man då skulle dra för slutsats om någon av dem skulle vägra.
Citera
2021-11-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kronhorkuken
Oerhört knasigt fall, verkligen en en-på-miljonen-grej. Jag tror de flesta fått höra att de ska dö nån gång, många säger ju bara saker i stundens hetta, det finns ingen som helst substans i det man faktiskt säger eller tänker.

Jag slog ner en kille i skolan en gång, den killen visade sig ha en storebrorsa som sa att han och hans killar skulle klippa mig. Förmodligen menade han ingenting med det han sa eller så blev han rädd då jag outade honom för alla.

Att något är "en-på-miljonen" är inte samma sak som att det aldrig händer. Hur ofta blir en svensk statsminister mördad till exempel?
Citera
2021-11-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Att något är "en-på-miljonen" är inte samma sak som att det aldrig händer. Hur ofta blir en svensk statsminister mördad till exempel?

Men självklart inte, det är ju precis det jag menar med en-på-miljonen. Såna här fall sker oerhört sällan, bara en sån sak som vi hade en 16-årig tonårstjej som gick på gymnasiet, som alltså är anstiftare till det hela. Det är ju så SJUKT så det ska inte kunna vara sant tycker man!

Att plocka någons liv över en kyss känns ju som om det kommer från en dålig skräckfilm eller nåt. Finns de som levt ett hur farligt liv som helst och aldrig blivit plockad. Jorden är minst sagt en orättvis plats att befinna sig på många gånger.
Citera
2021-11-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kronhorkuken
Men självklart inte, det är ju precis det jag menar med en-på-miljonen. Såna här fall sker oerhört sällan, bara en sån sak som vi hade en 16-årig tonårstjej som gick på gymnasiet, som alltså är anstiftare till det hela. Det är ju så SJUKT så det ska inte kunna vara sant tycker man!

Alla inblandade gick i nian.

Enligt tjejen som dömdes för anstiftan trodde hon inte heller att den blivande mördaren menade allvar med sitt prat om att mörda det blivande mordoffret. För som sagt, hur troligt är det att någon - kanske i synnerhet en niondeklassare - ska ta sig till att mörda någon? Kanske inte bokstavligen "en på miljonen", men väldigt osannolikt. Mordet var dessutom utdraget och enligt erfarna mordutredare gör det saker och ting ännu ovanligare. Mördarens version är att han vid mordtillfället - då han och mordoffret stod och pratade lite avsides från de andra, inkl hans flickvän - blev förbannad på mordoffret för att han upplevde att hon försatt honom i en svår situation gentemot hans flickvän, och att hon (mordoffret) verkade ta alltför lätt på det. Han sa att det fick det att "svartna" för honom, varpå han mördade henne.

Hur som helst dumt av hon som dömdes för anstiftan att antingen pressa mördaren, eller också leka med elden genom att inte ta hans mordprat på större allvar. Hon dömdes förresten utifrån "likgiltighetsuppsåt", dvs att hon borde anat att det förelåg en betydande risk för att han skulle verkställa sina mordplaner.
Mördaren har väl fortsatt leva sitt liv ungefär som om ingenting hänt, dock såvitt jag vet utan fortsatt kriminalitet.
Hon som dömdes för anstiftan däremot verkar leva ett liv i stor anonymitet, och ingenting tyder på att hon efter det tragiska varit inblandat i något liknande/dumt.
Senast redigerad av beitos 2021-11-26 kl. 23:41.
Citera
2021-11-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Alla inblandade gick i nian.

Precis, offret hann inte ens bli 16 år. Hoppas verkligen deras 12 år efter detta har varit riktigt hemska!
Citera
2021-11-28, 03:08
Medlem
Är det ingen som hittat någon annan bild eller liknande på Tove än de två som alla redan sett? (+ de i FUP).
Citera
2021-12-27, 18:00
Medlem
Om något så är hon mest troligt psykopat, så gissar på att mycket hänt kring henne sedan dess. Men är det ingen som har en bild på dem båda? Dom skall hängas ut och skall aldrig inte straffas för vad dom gjort!
Senast redigerad av Spiritus85 2021-12-27 kl. 18:04.
Citera
2021-12-31, 17:48
Medlem
Någon som har länk till deras facebook?
Citera
2022-01-17, 10:18
Medlem
Intelligenss avatar
Jag minns när jag läste om detta mord i tidningar under tiden det begav sig. En av tidningarna (kan ha varit Aftonblaskan) visade de två dömdas sms-konversation där flickan ska ha övertalat pojkvännen att döda.

När min lillebror också läste vad flicken sms:at till sin pojkvän började han skratta och utbrast:
"Vad fan, det är ju för helvete Björn Rosenström!"
Sedan spelade han upp en Björn Rosenström-låt för mig som heter "Värdelös" och nog fan var vissa bitar likt.
"Glöm inte bort att du är värdelös! VÄRDELÖS! Ditt jävla svin"

Vad tror ni,? Bara en ren tillfällighet eller använde hon sig medvetet av Björn Rosenström för att bryta ner pojkvännen. Och ja vem vet, Helge Fossmo kanske manipulerade sin barnflicka med hjälp av Onkel Kånkel eller Eddie Meduza-musik.
Citera
2022-01-18, 00:09
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Jag minns när jag läste om detta mord i tidningar under tiden det begav sig. En av tidningarna (kan ha varit Aftonblaskan) visade de två dömdas sms-konversation där flickan ska ha övertalat pojkvännen att döda.

När min lillebror också läste vad flicken sms:at till sin pojkvän började han skratta och utbrast:
"Vad fan, det är ju för helvete Björn Rosenström!"
Sedan spelade han upp en Björn Rosenström-låt för mig som heter "Värdelös" och nog fan var vissa bitar likt.
"Glöm inte bort att du är värdelös! VÄRDELÖS! Ditt jävla svin"

Vad tror ni,? Bara en ren tillfällighet eller använde hon sig medvetet av Björn Rosenström för att bryta ner pojkvännen. Och ja vem vet, Helge Fossmo kanske manipulerade sin barnflicka med hjälp av Onkel Kånkel eller Eddie Meduza-musik.
.

Säker kan man kanske inte vara, men det handlar nog inte om Rosenström utan att hon vänder på den mycket välkända kristna låten Du vet väl om att du är värdefull.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Du_vet_väl_om_att_du_är_värdefull

Lind hade trots att hon var yngre varit konfirmandfadder åt Vrågård. Och låten används mycket i de sammanhangen.

Om Rosenström var inspirerad av denna låt vet jag inget om, men det verkar väl inte omöjligt.

Sedan använde Lind inte detta för att ”bryta ned” Vrågård. Det var en reaktion på att pojkvännen varit otrogen och som sådan knappast speciellt märklig. Vad skulle du själv sms:at till din flickvän/pojkvän om du upptäckt att denne gått bakom din rygg? Något gulligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in