2022-01-16, 20:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Jag skriver här på fb för att hålla igång min svenska. Blir så när man lämnat jante sverige bakom sig i 15 år.

Or we can do this in English, Portuguese or Spanish that I’m fluent in.

Och ja vilken idiot som helst kan bli miljonär i kronor. Inte alls svårt. Speciellt på börsen och fastigheter. Men då bor man inte i hyres lägenhet. Jag var mångmiljonär innan jag var 21 år. Self-made, never got anything for free!
Döm inte någon som inte pratar eller skriver på dålig svenska. Think about how many opportunities you missed because you’re judging, or only doing things in Swedish. Think how many smart and innovated people you have met and dismissed! People that you could’ve done something with. But you’re not that smart obviously!

Du lever också i sverige med jantelagen och lågt i tak. Ni dumma svenskar tycker alla ska rätta sig efter lilla sverige. Ni är så jävla begränsade, förtryckta.

Och en annan sak, jag bor i Usa så när jag skriver siffror och inte anger kr, då är det i Usd.

Du bor i USA och kan knappt skriva begriplig svenska. Varför engagerar du dig i en tråd kring bostadsbubblan i Sverige som du varken har någon kunskap om eller påverkas av?

Patetiskt att sitta och skrävla om hur mycket pengar man har på ett anonymt forum, men det kanske är amerikanen i dig som blommar ut. Förmodligen är du en fattig dubbeljobbande nobody som fantiserar om "the American dream" mellan att du packar kassar på Walmart eller flippar burgare. Vilken loser.
2022-01-17, 00:30
Medlem
Grattis till tråden på 12-årsdagen!

Fortfarande ingen bubbla i sikte…
2022-01-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline

Nästa månad är det även 17-årsjubileum för minusräntan. Och utifrån vad jag förstått så blir det inget 18-årsjubileum.
2022-01-17, 09:21
Medlem
Citat:

Precis! När smäller bubblan som flera tjatat om här inne?
2022-01-17, 09:41
Medlem
Citat:

Rätt kul faktiskt. Jag var en bostadsbubblare förr. Men har kommit på bättre tankar. Köpte medlemskap i en B-rätt inte jättelänge sedan och belånade mig till halsen. Ska omvärdera inom en snar framtid och sänka min belåningsgrad till nästan hälften för att så snart jag kan stoppa amorteringen.

Och allt detta genom att ha gjort INGENTING.

Systemet är helt genomruttet, korrupt och galet - men det är bara att köra! Varför vill man vara på förlorarsidan?

Mot uppgång 12 år till!

Trevlig måndag!
Senast redigerad av krimskramsen 2022-01-17 kl. 09:43.
2022-01-17, 09:45
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Nästa månad är det även 17-årsjubileum för minusräntan. Och utifrån vad jag förstått så blir det inget 18-årsjubileum.

Nu ska vi inte vara sådana, det är faktiskt bara 7 år.

https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/reporanta-in--och-utlaningsranta/
2022-01-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Precis! När smäller bubblan som flera tjatat om här inne?

Den spricker inte förrän Riksbanken tvingas höja räntorna av någon anledning. En allt för hög inflation kan vara en anledning. Det måste nog finnas en reell risk för att inflationen spårar ur fullständigt med löneglidning på kanske 10-15% i privat sektor (trots att SCB levererar KPIF siffror på 3-4%) innan penningpolitiken läggs om...

Mer än bara bostadsmarknaden kraschar nog då. Man kan nog lita på att politikerna försöker hålla liv i det så länge som bara går. Valutan kommer att ta en smäll innan bostäder/aktier/etc gör det.

Det är därför som jag själv är näst intill fullinvesterad på börsen trots att jag egentligen anser att värderingarna generellt är absurda (inte för alla bolag dock och jag har inte index fonder). Äger också ett radhus vars värde är större delen av min privata (och inte särskilt imponerande) förmögenhet.
2022-01-17, 10:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
En spontan reflektion kring den mytomspunna "bostadsbubblan" är hur mycket den faktiskt diskuteras i Sverige. Både i en tråd som denna med miljontals visningar och runt fikaborden/släktmiddagar ute i stugorna. MSM pumpar nyheter om varenda liten rörelse på marknaden åt endera håll, samt hur sjukt det är att unga inte tar sig in på marknaden.

Hela 8/10 inser att den är osund: https://bostadsrattsnytt.se/nyheter/bostadsmarknad/2021-11-23-manga-upplever-prisutvecklingen-pa-bomarknaden-som-osund

En bubbla tenderar ju att bli just en bubbla pga eufori och ignorans. Att ingen pratar om den och att det ses som en riskfri investering.

Tvärtom hör man ju aldrig slutet om 90-talets boräntor och hur bostadspriserna kan gå ner där ute vid fikaborden. Prisuppgångarna vi haft är alltså trots denna konstanta baisse och skepticism!
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-01-17 kl. 10:04.
2022-01-17, 10:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimskramsen
Rätt kul faktiskt. Jag var en bostadsbubblare förr. Men har kommit på bättre tankar. Köpte medlemskap i en B-rätt inte jättelänge sedan och belånade mig till halsen. Ska omvärdera inom en snar framtid och sänka min belåningsgrad till nästan hälften för att så snart jag kan stoppa amorteringen.

Och allt detta genom att ha gjort INGENTING.

Systemet är helt genomruttet, korrupt och galet - men det är bara att köra! Varför vill man vara på förlorarsidan?

Mot uppgång 12 år till!

Trevlig måndag!

Vill du utveckla kring vad som ändrade din åsikt och gjorde att du kom på "bättre tankar"? Ärlig fråga.
2022-01-17, 10:46
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vill du utveckla kring vad som ändrade din åsikt och gjorde att du kom på "bättre tankar"? Ärlig fråga.

Jag gissar på en rent demografisk anledning. Typ familjebildning.

Något många bubblare glömmer när de betraktar bostadsmarknaden som en aktiebörs och endast köper efter någon slags fundamenta. Helt utan känslor eller behov som normala människor.
2022-01-17, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
En spontan reflektion kring den mytomspunna "bostadsbubblan" är hur mycket den faktiskt diskuteras i Sverige. Både i en tråd som denna med miljontals visningar och runt fikaborden/släktmiddagar ute i stugorna. MSM pumpar nyheter om varenda liten rörelse på marknaden åt endera håll, samt hur sjukt det är att unga inte tar sig in på marknaden.

Hela 8/10 inser att den är osund: https://bostadsrattsnytt.se/nyheter/bostadsmarknad/2021-11-23-manga-upplever-prisutvecklingen-pa-bomarknaden-som-osund

En bubbla tenderar ju att bli just en bubbla pga eufori och ignorans. Att ingen pratar om den och att det ses som en riskfri investering.

Tvärtom hör man ju aldrig slutet om 90-talets boräntor och hur bostadspriserna kan gå ner där ute vid fikaborden. Prisuppgångarna vi haft är alltså trots denna konstanta baisse och skepticism!
Herregud.

Igen: svenska staten äger svensk marknad. Bostadspriserna har inget att göra med någon slags fri marknad där folk sitter hemma och har eufori. Den dynamiken skapar små bubbeltoppar och krascher, likt den köa-för-att-flippa-topp och hårda krasch vi mötte 2017/2018. Men i den stora bilden är det irrelevant. Det är staten som har valt att de där 8/10 eller vad det är som inte har råd med bostad. Inte för att jävlas, utan för att staten premierat arv och sitt eget ägande. Då kommer producenter i kläm, vilket innebär typ alla ungdomar.

Vad är det som gör att du inte fattar detta? Är det någon slags hybris som gör att svensken intalar sig själv som en viktig aktör på "marknaden", trots de uppenbara bevisen på motsatsen?
2022-01-17, 15:28
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt

Att många tycker prisutvecklingen är osund är rimligt då de inser att både de själva och kommande generationer förlorar på att en livsnödighet blir allt dyrare. Även de som redan har bostad eller råd att köpa in sig på marknaden kan anses vara förlorare då förhållandet mellan pris/kostnad och nytta (storlek, standard, läge) blir lägre än om priserna till exempel utvecklats i linje med KPI.

Nu har man drivit det hela hit och att korrigera det genom t.ex. ökat byggande eller ändrad beskattning kommer göra ont för många, kanske för många för att det ska vara politiskt möjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in