Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-01-17, 00:56
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RufusTFirefly
Det står några inlägg bak i tråden. Någon vänlig själ har listat alla som bodde där 1985.

Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Tycker han ser kort och knubbig ut. Inte en chans att det är en mördarkandidat. Men men, det kanske bara är en dålig bild.

När var Raimo född? Är han död?

Ok, men Räsänen var ju skriven i Östersund så lär ju inte vara samma person tänker jag. Tror vi hade uppe frågan för ett tag sedan och då tror jag han var i livet. Ev Västerås eller Eskilstuna kanske. Hittar ingen info nu dock.
Citera
2022-01-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Ok, men Räsänen var ju skriven i Östersund så lär ju inte vara samma person tänker jag. Tror vi hade uppe frågan för ett tag sedan och då tror jag han var i livet. Ev Västerås eller Eskilstuna kanske. Hittar ingen info nu dock.

Kanske en bror eller kusin. Lauri Kalervo R hette han på adressen. Vad har Raimo för andranamn?
Senast redigerad av RufusTFirefly 2022-01-17 kl. 01:03.
Citera
2022-01-17, 01:01
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Tycker han ser kort och knubbig ut. Inte en chans att det är en mördarkandidat. Men men, det kanske bara är en dålig bild.

När var Raimo född? Är han död?

Såg i tråden att han skall ha varit 41 år vid MOP. 175-180 cm. Han står i en nedförsbacke med böjd nacke på bilden. Kan ju lagt på sig en 4-5 kilo efter MOP. Säger inte att det ÄR han men tycker OPK123 har en poäng när han visar intresse för TU, RR, EH mfl
Citera
2022-01-17, 01:01
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RufusTFirefly
Kanske en bror eller kusin. Lauri Kalervo R hette han på adressen. Vad har Raimo för andranamn?

I förhöret står det Johannes
Citera
2022-01-17, 01:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Huberts iakttagelser är väl från Grand. Jag förutsätter flera medhjälpare. RR kan ju ha släppts av med bil intill reklampelaren någon halvminut innan mordet ex
Jag tänkte utifrån teorin att Eino och Raimo gjorde det tillsammans och ville veta om personen som Hubert såg kunde vara någon av dem.

Släppts av med bil, ja det kan inte uteslutas men några vittnesuppgifter om det finns det ju inte.
Citera
2022-01-17, 01:27
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag tänkte utifrån teorin att Eino och Raimo gjorde det tillsammans och ville veta om personen som Hubert såg kunde vara någon av dem.

Släppts av med bil, ja det kan inte uteslutas men några vittnesuppgifter om det finns det ju inte.

Var nog åtminstone 1-2 till i området om man skall utgå ifrån vad som framkommit i bl a Säpo rapporten. Vittnesuppgifterna är så röriga att det inte går att utesluta anser jag. Var nog två gramdmän som ev avlöste varandra.
Citera
2022-01-17, 05:28
Medlem
[quote=HAARP|78735250]
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive

Jag använder arkivdigital och deras register "Sveriges befolkning 1985"

2 namn till på Östermalmsgatan 48 som inte kom med innan.

B* Eiv*r Petter*son 1948
L*rs Gu*nar Erik*son 1948

Alla med finska namn är födda i Finland men 1985 skrivna på Östermalmsgatan 48.
De flesta med svenska namn var födda i Stockholmstrakten men även en del runtom i landet.
Även en som var född i Grekland fanns i listan och 1985 skriven på Östermalmsgatan 48.

Den ende med finskt namn som jag hittade i dagens folkbokföring d v s Leht*nen har bott på samma adress sedan 1979, så då antar jag att han i så fall tillfälligtvis var folkbokförd på Östermalmsgatan.
Citera
2022-01-17, 08:06
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag hittar inte det du skrivit så jag får liksom nedanstående be om en länk eller annan referens.

Här har du kopia på Brolunds noter. Det finns andra godbitar också. Jag utesluter inte att protokollet är manipulerat. Det finns olikheter i trycket på pennan bland annat.
Du får gärna hjälpa till att tolka ordet före ”anorak”.
Citera
2022-01-17, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
I allmänhet får man nog skilja på vad ett vittne ser och hur hens hjärna tolkar det hen ser.

Han ser en person höja högerarmen. Givet den tidigare tolkningen att det är ett sällskap så måste hans hjärna hitta en tolkning som passar ihop med denna. Dvs att personen försöker lägga armen om X. Det implicerar också att X är en kvinna för det är inte så vanligt att en man lägger armen om en annan man. (I verkligheten är det GM som tar fram och siktar revolvern.)

Han hör två skott och ser X falla ihop. Han tolkar det som att personen som skulle lägga armen om X plötsligt skjuter X med vänster hand. (För höger hand är ju "upptagen" med omfamningen.)

Detta är iaf den tolkning min hjärna gör. 😀

Jo jag håller med, men talar inte det för att AB tolkar GM höjda arm för att skjuta som en hand på axeln, dvs AB ser inte vapnet från hans vinkel snett bakifrån, så arm-höjningen är inget annat än att skytten lägger an. Min tanke/fråga var ifall något annat vittne än AB pratat om 'hand på axeln', eller detta endast komer från AB. I så fall menar jag att då vinkeln/tolkningen kan varit helt fel, så mycket teorier spunnits på en enstaka mycket dålig och osäker vittnesuppgift.

Även IM, är det bara IM som har angett att GM stått och väntat, så kan det också vara fel, ifall bara ett enda vittne sett detta, så är det också mer osäker uppgift. Samma YN på David Bagare och handledsväskan, också bara ett enda vittne. Ifall två vittne ser samma sak så stärker det trovärdigheten menar jag. Var bara lite nyfiken på vilka uppgifter som har mer än en enda källa => säkrare möjligen.
Citera
2022-01-17, 08:34
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Bra om du tar bort asterikserna eller åtminstone kompletterar med att lägga till bokstav som visar vad asterikserna står för.
Senast redigerad av HAARP 2022-01-17 kl. 09:05.
Citera
2022-01-17, 08:54
Medlem
Jag läste nyligen alla Paul Smiths 5 böcker om Palmemordet, synd de bara finns på danska, men jag är från Skåne så jag lyckades ta mig igenom dem i alla fall
Det jag är nyfiken på med CA är ifall möjligen CA:s .357 kan vara mordvapnet, men kanske inte CA var GM. Ifall han lånat ut eller gett vapnet till någon som han ville skydda? (Ibland kanske det dras slutsatser ofta att ifall någon ljuger så är den personen GM, men kan ju även vara att personen bara vill skydda GM av någon anledning (familj, vän, annat)...)

Det jag vill minnas var att någon vän till CA i hans skytteförening i samband med mordet emigrerade till Australien. Någon om vet vem denna personen var? Lite nyfiken ifall det var kort efter mordet, och vad som hände med personen in Australien (ifall uppgiften ens är sann).
Citera
2022-01-17, 09:48
Medlem
HAARPs avatar
När det gäller vittnet på Sturegatan och hennes signalement på mannen så finns det minst två linjer att följa.

Från mordplatsen via Regeringsgatan till Sturegatan så har vi vittnen som ser ryggtavlan på den förmodade GM . De lägger då märke till att den 3/4" långa jackan är sydd i rutmönster (stora rutor).
Kanske syntes detta rutmönster bäst när man såg jackan bakifrån.

LL på mordplatsen - Samsom G på Regeringsgatan - Vittnet på Sturegatan

Sen har kopplingen mellan att mannen gav ett någon larvigt , töntigt intryck mellan vittnen vid Grand och vittnet på Sturegatan. Antagligen mycket beroende på den något malplacerade huvudbonaden.
Vid mordplatsen kunde man inte se så mycket av huvudbonaden.

Stark vid Grand - LK vid Grand - vittnet på Sturegatan.

När det gäller jackan så fick vittnet Anna H se på ett antal jackor/rockar och välja ut den som hon tyckte mest liknade den som GM haft. Anna H var ett av de två vittnen som var först framme vid mordplatsen.
Hon ser då GM på ganska nära håll försvinna iväg in i den mörka gränden. Hon kan då inte se vilken färg/kulör jackan har eller några detaljer men får ändå en uppfattningen om hur jackan såg ut.

Det är intressant båda att se vilken typ av jacka/rock hon väljer och vilka hon inte väljer.

Nr 2 och 3 är vad jag skulle kalla tunnare mörka rockar , dessa väljer Anna H inte.
Hon väljer jacka nr. 4.

...Anna uppger att när hon såg de jackorna så förvisades på fotografierna fastnade hon för en jacka som hon kommer ihåg var utmärkt som nr. 4. Hon kommer ihåg att jackan stämmer bra överens med den minnesbild hon har av den jackan som hon såg på den mannen som sprang iväg från Palme... om det var en annan färg eller nyans kan hon inte uttala sig om... det var mörkt och ett mörkt intryck... Hon säger vidare att hennes uppfattning jämfördes återigen att den jackan som mannen som sprang iväg var längre än den som förevisades på fotografiet...

https://i.imgur.com/BNEiNzv.jpg
Senast redigerad av HAARP 2022-01-17 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in