2022-01-16, 22:33
Medlem
gofigurs avatar
Putin har iaf fått alla att glömma bort Navalnyj i fängelset.
Kan det vara ett skäl... Putin vill att väst istället ägnar sig åt att oroa sig för krig.

Kan vara inrikes skäl av andra orsaker också.
Har Putin stöd inrikes för krigiska upptåg?
Senast redigerad av gofigur 2022-01-16 kl. 22:40.
2022-01-16, 22:38
Medlem
knullmorfars avatar
Hur ser chanserna ut för en försäljning av Gotland? Gotlänningar är ju knappt svenskar ändå. Ryska oljemiljarder kan ju bli en fin tillgång inom vård, polisväsende, skola och annat som behöver rustas upp. Blir det något över så kan det gå till bättre behövande. Hultqvists spritskåp gapar t.ex. rätt tomt, har jag hört.

Puttes polare Donald försökte ju köpa Grönland av danskarna men fick nobben - kanske rubeln blir avgörande här?

Det gäller att Maggan sätter ner foten och är tydlig med att skambud undanbedes. Finns det inga svenska hockeyspelare i KHL man kan kalla hem om Putte inte öppnar plånboken?
2022-01-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det är så magiskt...
Vet inte ens om det är armén eller staten egentligen. Tror nästan mer på MSM som vill sälja lösnummer. Enkla clickbait.
Tydligen verkar ryssrädslan leva vidare i svensken sen kalla kriget.

Tror ni ärligt att Ryssland ens tar vårt multihandikappade land gratis? Tveksamt...
Är det värdegrunden dom är ute efter då? Eller våra ofantliga tillgångar?

Gotland undantag möjligtvis. Men Gotland kan dom väl få.
Du menar sedan hundratals år, åtminstone 1600-talet och framåt? Ryssrädslan är befogad och kommer troligen att finnas kvar så länge ryssar finns. Opålitliga människor, vana att styras av maktfullkomliga diktatorer.

Om du allvarligt menar att de kan få Gotland, så är du inte bara ett rysstroll utan även en förrädare, som borde behandlas som en sådan bör hanteras
2022-01-16, 22:41
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Jag blir så less denna regering. Antingen är man med i Nato eller så tar man helt avstånd från nato efter att ryssen säger att man kommer invadera Sverige om man inte slutar alla samarbeten. Då är man så jävla dum så man säger till ryssen att man vill fortsätta samarbeta med Nato? Alltså va??

Ja. Skall Sverige sen vara neutralt får man inte heller stå och krigshetsa i demokratins namn. Var neutrala, törsta inte efter NATO och håll käften.
2022-01-16, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullmorfar
Hur ser chanserna ut för en försäljning av Gotland? Gotlänningar är ju knappt svenskar ändå. Ryska oljemiljarder kan ju bli en fin tillgång inom vård, polisväsende, skola och annat som behöver rustas upp. Blir det något över så kan det gå till bättre behövande. Hultqvists spritskåp gapar t.ex. rätt tomt, har jag hört.

Puttes polare Donald försökte ju köpa Grönland av danskarna men fick nobben - kanske rubeln blir avgörande här?

Det gäller att Maggan sätter ner foten och är tydlig med att skambud undanbedes. Finns det inga svenska hockeyspelare i KHL man kan kalla hem om Putte inte öppnar plånboken?

fri gas i 50 år? så kan dom få leasa ön lika länge, win-win!
Senast redigerad av BummingAround 2022-01-16 kl. 22:48.
2022-01-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det är så magiskt...
Vet inte ens om det är armén eller staten egentligen. Tror nästan mer på MSM som vill sälja lösnummer. Enkla clickbait.
Tydligen verkar ryssrädslan leva vidare i svensken sen kalla kriget.

Tror ni ärligt att Ryssland ens tar vårt multihandikappade land gratis? Tveksamt...
Är det värdegrunden dom är ute efter då? Eller våra ofantliga tillgångar?

Gotland undantag möjligtvis. Men Gotland kan dom väl få.

Ja, Gotland tar de möjligtvis. Resten vill de inte ta i ens med tång.
2022-01-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Inget har ändrats sedan november

Det stämmer för någon som är blind och döv och saknar kontakt med omvärlden, typ någon som ligger i koma kanske?
2022-01-16, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-pravda
Det är roligt. Hittills har hela den svenska armén och statens propaganda lyckats åstadkomma en sak – att skrämma sina egna barn.
” Ryssland kommer att bomba Sverige. Varför Ryssland? Jag vill inte dö”
https://www.svd.se/bilden-av-ett-sverige-i-krig-sprids-pa-tiktok
Men det här är bara början! Gamla män och kvinnor är nästa!

Ja, komiskt är det redan. Om det är MSM, försvaret eller Regeringen säger inte så mycket egentligen - de är lika multihandikappade allihop i värdegrundshaveriet som kallas Sverige.
2022-01-16, 22:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Öh, nej det är ingen testballong och det är ingen provokation. Det Ryssland gör är att sondera terrängen, öva och spionera men det är inte samma sak som att Ryssland skall invadera Sverige. Om Ryssland på allvar skulle invadera Gotland skulle de mass-mobilisera. Det tar ungefär 25,000 man att säkra Gotland. Det tar ett par månader att planera för en sådan operation. Något du heller inte förstår är att Ryssland har Kaliningrad och där sker det en jävla massa aktivitet just nu och det handlar rakt inte om någon invasion av Gotland.

Det handlar om att Ryssland just nu förstärker sitt missilförsvar. Du ser samma sak över nästan alla strategiska punkter i Ryssland. Detta är inte 1975. Det är något helt annat som sker och Sverige är inte involverat i den ryska beräkningen. Det är också därför den svenska regeringen är övertydliga med att risken är nära noll att Sverige skall "invaderat". Det är dock MSM som drar upp detta till orimliga proportioner i deras egna pro-amerikanska propagandakampanjer och för att få så många klick som möjligt.

Vi med litet intresse för de här frågorna har känt till de ryska diskussionerna i veckor. Nu är till och med Expressen med på bollen.

https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/putin-varnar-for-vapen-som-kan-na-usa-pa-fem-minuter/

Du är sist på bollen. Detta handlar inte om lilla obetydliga Sverige men USA. Det är USA som Ryssland indirekt hotar och inte oss. Vi får se vad ryssen gör efter OS men det kan handla om att de Ryssland skjuter en raket mitt utanför den amerikanska kusten för att skicka en signal. Återigen detta är inte kalla kriget. Modern krigsföring men moderna vapen handlar primärt om hypersoniska missiler och inte "massinvasion". Hänger du med?
Du har en väldigt överlägsen ton när du uppenbarligen inte alls läst vad jag ha skrivit. Jag har inte skrivit att det fanns en risk för invasion av Sverige eller att lilla obetydliga Sverige är i fokus (delar helt din uppfattning där). Jag skrev att Rysslands "styrkedemonstration" (vapenskrammel) både i Östersjön och vid Ukrainska gränsen var en testballong riktad mot Biden-administrationen alltså USA, inte osannolikt eftersom denna är relativt ny och under denna mandatperiod ganska oprövad. Ryssland är väl medvetna om att aktiviteten ses som en provokation, men detta är del av testballongen.

Jag tror inte ens Ryssland på nytt går in i Ukraina. Det är, än så länge, enbart vapenskrammel.
Jag följer för övrigt knappt svensk MSM så vad deras kampanjer för tillfället förkunnar har jag ingen djupare inblick i.
2022-01-16, 22:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
fri gas i 50 år? så kan dom få leasa ön lika länge, win-win!

Ja nu använder ju inte Sverige gas förstås
2022-01-16, 22:55
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att Putin är pressad råder inget tvivel om. Det säger han ju själv dessutom.

Jag anser inte att Ukraina är någonting Sverige bör lägga sig i för tillfället, men Östersjön angår oss och någon provocerade oss vid kärnkraftverken. Jag blir inte förvånad om vi får se diverse stresstester framöver liksom intensiv aktivitet på sociala medier och forum.

Läget är helt klart spänt, och det är bara att förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa. Det är inte som att Sverige planerar en invasion av Ryssland, utan vi behöver agera proaktivt.

Putin vill absolut inte kriga dock. Ryssland har det redan jävligt som det är. Det är bara att titta på hur det ser ut i landet. De har råd med ett fullskaligt krig i max 3-4 månader innan den ryska befolkningen skulle kräva Putins huvud på ett fat.

De har kloka åsikter gällande kulturmarxismen skadliga effekter på samhället men själva landet i sig är ju enda stor tågkrasch.

Om det blir krig så är det NATO som börjar.
2022-01-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja nu använder ju inte Sverige gas förstås

vi säljer det vidare till tyskarna då, glädjedödare! "tänkte inte på det"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in