Citat:
Ursprungligen postat av
Enterprise
Jag ger dig rätt i att tråden kan rensas upp och att några av mina inlägg (som svar på idiotinlägg) därmed också kan strykas. OnT: Min egen tro är att Putins agerande både i Östersjön och utanför Ukraina är en testballong snarare än någonting annat. Han vill känna Biden-administrationen på pulsen genom att provocera utan att invadera.
Öh, nej det är ingen testballong och det är ingen provokation. Det Ryssland gör är att sondera terrängen, öva och spionera men det är inte samma sak som att Ryssland skall invadera Sverige. Om Ryssland på allvar skulle invadera Gotland skulle de mass-mobilisera. Det tar ungefär 25,000 man att säkra Gotland. Det tar ett par månader att planera för en sådan operation. Något du heller inte förstår är att Ryssland har Kaliningrad och där sker det en jävla massa aktivitet just nu och det handlar rakt inte om någon invasion av Gotland.
Det handlar om att Ryssland just nu förstärker sitt missilförsvar. Du ser samma sak över nästan alla strategiska punkter i Ryssland. Detta är inte 1975. Det är något helt annat som sker och Sverige är inte involverat i den ryska beräkningen. Det är också därför den svenska regeringen är övertydliga med att risken är nära noll att Sverige skall "invaderat". Det är dock MSM som drar upp detta till orimliga proportioner i deras egna pro-amerikanska propagandakampanjer och för att få så många klick som möjligt.
Vi med litet intresse för de här frågorna har känt till de ryska diskussionerna i veckor. Nu är till och med Expressen med på bollen.
https://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/putin-varnar-for-vapen-som-kan-na-usa-pa-fem-minuter/
Du är sist på bollen. Detta handlar inte om lilla obetydliga Sverige men
USA. Det är USA som Ryssland indirekt hotar och inte oss. Vi får se vad ryssen gör efter OS men det kan handla om att de Ryssland skjuter en raket mitt utanför den amerikanska kusten för att skicka en signal. Återigen detta är inte kalla kriget. Modern krigsföring men moderna vapen handlar primärt om hypersoniska missiler och inte "massinvasion". Hänger du med?
Citat:
Ursprungligen postat av
vallpojken
Dags att stänga tråden kanske? Gotland är fortsatt svenskt och härinne slutade det snackas om rysk militär aktivitet för länge sedan.
Ja, den slutade för länge sedan. Den ökade aktiviteten sker på ryskt territorium. Vad som framgår i rysk press så handlar det om att placera placera defensiva och förberedda för möjliga offensiva missiler. Det är vad ryssarna nu gör är att hota USA och inte oss i Sverige. Svenskarna är inget hot. Ryssarna ser oss som en liten och för Ryssland obetydlig amerikansk vasallstat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hitler.was.a.vegan
Good shit. Däremot måste ju svenska libejaler stå på den lilla lönearbetarens sida och sänka skatten för oss som tjänar under 30k.
Ja, men allt jag skriver är "good shit".

Nej, men det är för mycket hysteriska och djupt okunniga människor i tråden. Det finns några Kina och Rysslandskritiker i tråden som faktiskt vet vad de pratar om. Jag håller inte med men de kan i alla fall argumentera för sin sak som vuxna människor. Många i den här tråden är som sagt oförmögna till det. De läser kvällspressen och sedan surfar de till Flashback och skriver i ilska över en situation de inte förstår eller vet något om.
Citat:
Ursprungligen postat av
whamy
Bra inlägg!
Vad var det som vad bra med det inlägget? För det första säger killen att sverigedemokrater är idioter. Det är drygt 17% av befolkningen som sympatiserar med dem och långt fler när det kommer till partiets invandringspolitik. Vidare är utlägget om Ryssland bedrövligt. Han hävdar att Ryssland anser sig "militärt" och "moralistiskt" överlägsna. Detta stämmer inte. Ryssland agerar eftersom det ligger i deras intressen att förhindra en NATO-expansion och framförallt placeringen av missiler i östra Europa där bland Polen.
Referensen till Hitler är bedrövlig och knappast seriös. Att NATO och EU är "totalt överlägsna i en konventionell" krigssituation är inte heller sant eftersom det är en fråga vart och hur kriget utspelar sig. NATO är överlägsna om Ryssland får för sig att ockupera Frankrike men krig mellan stormakter skulle idag ske primärt med missiler och som under andra världskriget. Jag undrar verkligen om användaren har satt sig in i frågorna och läst relevant litteratur på modern krigsföring.
Vidare är inte Putin och sitt parti "Förenade Ryssland" "hård pressad på hemmaplan". Både västerländska och ryska opinionsmätningar visar en omvänd situation. Faktum är att den ryska politiska eliten är relativt populära. Det finns en samsyn i Ryssland över de politiska partierna angående det som Ryssland just nu gör. Det finns en liten liberal pro-europeisk opposition i Ryssland men den har marginellt inflytande.
Utläggningen om att Ryssland ekonomi är skräp är också underlig när det de facto är tvärtom. Ryssland har ett lågt BNP (nominellt) per capita men Ryssland BNP (PPP) per capita är ungefär lika högt som Greklands. Vidare visar andra ekonomiska indikatorer på att Ryssland går under omständigheterna ganska bra. Rysk tillväxt är hyfsad och den ryska staten har låg statsskuld - en av de lägsta i världen.
Att Ryssland "bara" exporterar olja och gas är inte heller sant. Att Europa rör sig bort från rysk gas stämmer inte. Ryssland exporterar ungefär 180-200 miljoner kubikmeter gas till Europa varje år. Försäljningen har ökat under många år vilket framgår av Gazproms och europeisk statistik. Att det ryska folket skulle resa sig mot "ledningen" (det heter regering men jag antar att han inte gick ut grundskolan) om Ryssland får sanktioner riktade mot sig håller jag för osant. Utläggningen om arabiska våren vittnar bara om tröttsam okunnighet om både den arabiska våren och Ryssland. Det sista i användarens inlägg är hysteriskt och oseriöst.
Citat:
Putin är inte rädd för Nato. Han är rädd för demokrati och är beredd att göra vad som helst för att undvika det. Han har spenderat dom senaste 10-15 åren på att undergräva västs demokratier med god hjälp av SD-människor och andra korkade människor som istället för att själva anstränga sig och få en bra utbildning och jobb, anklagar invandrare och andra grupper i samhället för att ha orsakat deras misslyckade liv. Tror tyvärr att denna klump med misslyckade hatiska människor lyckats förstöra så mycket i Sverige att vi aldrig kommer hitta tillbaka till det Sverige jag växte upp i på 80 talet. Vi var långt ifrån perfekta men vi hade en bra gemenskap och stod jäkligt starka på de flesta områden.
Han har absolut inga som helst bevis att detta sker om han nu inte har tillgång till säkerhetsklassad information. Jag betvivlar att användaren har koll på läget och förstör för de mer intresserade användarna i tråden.