Jag skrev detta tidigt efter händelsen - att det här än så länge är Oidentifierade Flygande Föremål som observerats - per definition UAP/UFO. Och det har inte ändrats. Så. Varför faller alla in i medias unisona ton om att det ÄR drönare?!? Precis som att det är konstaterat!? Det är fortfarande endast en GISSNING från en person? Bilder/filmer som identifierar det som en drönare saknas fortfarande. Och. Mycket kring objektets egenskaper och hur det med lätthet undkom en jagande helikopter på väg ut till havs skapar också en hel del frågetecken kring drönarteorin (för ja det är endast en teori). Men verkar som just Sverige och svenskar överlag inte riktigt hängt med resten av världen kring vetenskapen kring UAPs/UFOs - jag upplever det som att dessa tämligen okontroversiella begrepp fortfarande är stigmatiserade i det här landet. 🤷♂️
Den enda publicerade filmen jag sett hittills på objektet styrker verkligen inte att det ÄR en drönare. In my opinion är det fortfarande ett oidentifierat objekt..
Den enda publicerade filmen jag sett hittills på objektet styrker verkligen inte att det ÄR en drönare. In my opinion är det fortfarande ett oidentifierat objekt..
Citat:
Väldigt få i Sverige som tycks göra kopplingen till UFO/UAP:s som är vanligt förekommande just runt kärnkraftsanläggningar i världen. Och dessa samband är också tämligen kända i resten av världen. Känns som det här är ett ämne som man pratar väldigt lite om i Sverige men som sedan länge är välkomnat in i värmen och ofta nämns i etablerad media i de flesta andra länder.
Känns som svensk media varit väldigt snabba med att gå ut med att det var fråga om ”drönare” men när det sannolikt endast handlade om gissningar från vaktpersonal. Kanske för att det i vaktens portfolio inte fanns något annat att associera iakttagelsen med utan det var det närmsta han/hon kunde komma på. Ungefär som när människor på medeltiden såg ljusfenomen så associerade det utefter den toolbox de hade då att tillgå.
Jag tycker det här låter som skolexempel på ett Unidentified Flying Object (UFO) och det borde också kallas därefter framtill att det identifierats. Men svensk mainstreammedia tycks mycket ängsliga att använda just korrekta begreppet, åtminstone i seriösa nyhetssammanhang.
Btw, har någon sett om någon privatperson lyckats spela in några av ljusen/objekten och lyckats publicera någonstans?
Känns som svensk media varit väldigt snabba med att gå ut med att det var fråga om ”drönare” men när det sannolikt endast handlade om gissningar från vaktpersonal. Kanske för att det i vaktens portfolio inte fanns något annat att associera iakttagelsen med utan det var det närmsta han/hon kunde komma på. Ungefär som när människor på medeltiden såg ljusfenomen så associerade det utefter den toolbox de hade då att tillgå.
Jag tycker det här låter som skolexempel på ett Unidentified Flying Object (UFO) och det borde också kallas därefter framtill att det identifierats. Men svensk mainstreammedia tycks mycket ängsliga att använda just korrekta begreppet, åtminstone i seriösa nyhetssammanhang.
Btw, har någon sett om någon privatperson lyckats spela in några av ljusen/objekten och lyckats publicera någonstans?