2022-01-16, 18:51
Medlem
Jag skrev detta tidigt efter händelsen - att det här än så länge är Oidentifierade Flygande Föremål som observerats - per definition UAP/UFO. Och det har inte ändrats. Så. Varför faller alla in i medias unisona ton om att det ÄR drönare?!? Precis som att det är konstaterat!? Det är fortfarande endast en GISSNING från en person? Bilder/filmer som identifierar det som en drönare saknas fortfarande. Och. Mycket kring objektets egenskaper och hur det med lätthet undkom en jagande helikopter på väg ut till havs skapar också en hel del frågetecken kring drönarteorin (för ja det är endast en teori). Men verkar som just Sverige och svenskar överlag inte riktigt hängt med resten av världen kring vetenskapen kring UAPs/UFOs - jag upplever det som att dessa tämligen okontroversiella begrepp fortfarande är stigmatiserade i det här landet. 🤷‍♂️

Den enda publicerade filmen jag sett hittills på objektet styrker verkligen inte att det ÄR en drönare. In my opinion är det fortfarande ett oidentifierat objekt..

Citat:
Ursprungligen postat av bboy1980
Väldigt få i Sverige som tycks göra kopplingen till UFO/UAP:s som är vanligt förekommande just runt kärnkraftsanläggningar i världen. Och dessa samband är också tämligen kända i resten av världen. Känns som det här är ett ämne som man pratar väldigt lite om i Sverige men som sedan länge är välkomnat in i värmen och ofta nämns i etablerad media i de flesta andra länder.

Känns som svensk media varit väldigt snabba med att gå ut med att det var fråga om ”drönare” men när det sannolikt endast handlade om gissningar från vaktpersonal. Kanske för att det i vaktens portfolio inte fanns något annat att associera iakttagelsen med utan det var det närmsta han/hon kunde komma på. Ungefär som när människor på medeltiden såg ljusfenomen så associerade det utefter den toolbox de hade då att tillgå.

Jag tycker det här låter som skolexempel på ett Unidentified Flying Object (UFO) och det borde också kallas därefter framtill att det identifierats. Men svensk mainstreammedia tycks mycket ängsliga att använda just korrekta begreppet, åtminstone i seriösa nyhetssammanhang.

Btw, har någon sett om någon privatperson lyckats spela in några av ljusen/objekten och lyckats publicera någonstans?
Citera
2022-01-16, 18:52
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Förlåt men är du 12?

Nu pratar vi en möjlig observation över slottet:

Aftonbladet har inte skrivit någonting om det.
Försvarsministern har inte sagt någonting om det.
Rikstagen har inte samlats idag och pratat om en överflygning över slottet då det då det är söndag.

Expressen anger däremot att någon ur högvakten ska ha gjort en observation.
Du förstår skillnaden va?

Det är det här som är det tråkiga med FB. Det går inte att hålla kvalitativ nivå.
Det kommer alltid någon som du.

Är du 12??? Vilket trams. Jo, Aftonbladet skriver om drönaren, och de skriver att den är av militär typ:

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/uppgifter-okaend-droenare-oever-stockholm-i-loerdags.KIjJzkqf9
Citera
2022-01-16, 19:04
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Garden nere...
Det vet du inget om, bara för att det inte skrivs i slasktidningar som aftonbladet och dyl skit. Så betyder det inte att försvaret inte vet vad som pågår .
Tror dom har full koll!!!

Vill du påstå att vår beredskap idag är i närheten av den vi hade för bara ett par, tre decennier sedan?

Hade dom haft full koll i Forsmark så hade inte lokalpolisen varit där ensam.
Det här av problemet med vår nedrustning
Senast redigerad av Itowk 2022-01-16 kl. 19:18.
Citera
2022-01-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Ja alltså, jag läste det på Aftonbladet och normalt så ifrågasätter jag allt dom skriver men i just detta fallet så tror jag på vad medierna skriver. Dvs en drönare av militär typ. Skulle gärna sett bilder men det hade vart en prick i luften, lätt att photoshoppa.

Innan vi sett film eller klara bilder är det bara att avfärda det som nåt media vill att vi tror någon har sett. Självklart det är ju lätt att säga att högvakten vid slottet har sett en drönare, det låter ju trovärdigt och svårt att bevisa att någon av alla vakterna vid slottet skulle hitta på eller ljuga.

Jag tror att dessa drönarhistorier är avledning för oss alla bort från covidkatastrofen, så det ska ta lite längre tid för den stora massan att fatta hur det ligger till med cirkus19. Det är ett skämt hela coronabluffen och sprutorna är direkt livsfarliga för vissa och regeringen mörkar och har mörkat hela tiden. Det är världshistoriens största skandal och det är på väg att avslöjas nu!
Citera
2022-01-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Vill du påstå att vår beredskap idag är i närheten av den vi hade för bara ett par, tre decennier sedan?

Vi har ett starkt flygvapen och bästa ubåtarna när det gäller stelth-förmåga. Bra båtar i övrigt också. Sen har vi precis installerat det senaste missilförsvaret från USA, som också kan skjuta ner jaktplan tror jag om jag minns rätt?

Så helt lätta är vi inte att köra över på en halvdag eller två.
Citera
2022-01-16, 19:20
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Vi har ett starkt flygvapen och bästa ubåtarna när det gäller stelth-förmåga. Bra båtar i övrigt också. Sen har vi precis installerat det senaste missilförsvaret från USA, som också kan skjuta ner jaktplan tror jag om jag minns rätt?

Så helt lätta är vi inte att köra över på en halvdag eller två.

När F16;var kvar så hade vi ett starkt flygvapnen, det är fortfarande bra men inte i närheten av det som var.
Citera
2022-01-16, 19:24
Medlem
Nu finns LVKV90 på plats i Gotland. Stridsvagn 90 men med anti air funktioner.
Den har radar för att kunna se drönare och flyg för att sedan kunna skjuta ned dem.
Några drönare i Gotland lär vi nog inte få se.. Eller?
Citera
2022-01-16, 19:25
Medlem
Citat:
När F16;var kvar så hade vi ett starkt flygvapnen, det är fortfarande bra men inte i närheten av det som var.

Nej det vet jag. Vi hade väl ett av de starkaste flygvapnet i världen för x antal decennier sen? Var väl bara stormakterna som var bättre ett tag?

Vi har hyfsat nu också kan jag lova. Helst ihop med Finland som ju kan räkna med nu. Bäst här uppe i norr garanterat.
Citera
2022-01-16, 19:27
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Drönare som står emot vind... Tror inte tre amatörer går upp samtidigt med maskiner som kostar en årslön.

Vet du vad det var för drönare? Finns ganska billiga hobbydrönare som klarar vind. Ännu bättre om man byggt själv.
Citera
2022-01-16, 19:31
Medlem
sunrays avatar
F16 är igång igen.

Citat:
Citera
2022-01-16, 19:35
Medlem
Dom va tvungna att kolla upp det, kunde inte tro att vi va så dumma att vi stängt av dem.
Hoppas de sätter igång dem 110% när de invaderat, billig vodka skulle jag osså vel aha
Citera
2022-01-16, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ingen räknar med välfungerande mobil- och internet vid krig. Allmänhetens vanliga system som kassor, bensinpumpar är körda. Elnätet kommer fungera bättre men förstås inte alls där något gått sönder.

Du kan också komplettera "krig" med "sabotage". Och jag tror inte den vanliga medelsvensson kan tänka sig kaoset vid ett större avbrott i eldistributionen. De 2 senaste storstörningarna var 1983 och 2003. Sedan dess har samhället digitaliserats oerhört mycket.

Vid dessa avbrott som berodde på fel i transformatorstationerna så snabbstoppades kärnkraftverken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in