2022-01-16, 18:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du överdriver, majoriteten här som diggar putin är helt enkelt ryska troll.
Inte heller SD är väl nåra putinvänner idag , det handlar väl om några promille nassar och AFS are.
Knappast det heller.
2022-01-16, 18:25
Medlem
Citat:
Du överdriver, majoriteten här som diggar putin är helt enkelt ryska troll.
Inte heller SD är väl nåra putinvänner idag , det handlar väl om några promille nassar och AFS are.

Många SD väljare gillar Trump och hans politik. Glöm inte att Trump avgudar Putin och skulle antagligen inte lyfta ett finger för att hjälpa Europa om Putin bestämde sig för att gå i krig och Trump var president.
2022-01-16, 18:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NemoSobrius
Man blir rätt beklämd när man läser vad folk skriver här. Börjar mer och mer och mer inse att SD-idioter och annat outbildat pack sprider ut sig allt mer och vädrar sina mer eller mindre korkade idéer. Ni har inte förstått nånting av vad som pågår nu.
Ryssland (Putin) har inga goda avsikter för varken oss eller invånare utanför Ryssland. Man ser sig som militärt och moraliskt överlägsna och tror att dom får göra som dom vill för att utöka sin makt.
Man använder sig av exakt samma taktik som Hitler använde sig av. Man utpressar och förhandlar till sig fler och fler fördelar och landområden för väst vill inte ha krig även om Nato och EU är totalt överlägsna i en konventionell krigssituation.
Putin är hårt pressad på hemmaplan. Västs sanktioner nöter sakta men säkert ner den ryska ekonomin och den ryska befolkningen har fått det rätt mycket sämre dom senaste 8 åren.
Idag lever Ryssland på i princip en sak och det är export av energi (läs olja och gas). Europa och resten av västvärlden rör sig sakta men säkert bort från dom energislagen även om det är länge kvar innan beroendet kam brytas. Men lyckas Ryssland inte ändra den färdriktningen nu så kommer Rysslands ekonomi att försvagas ännu mer och då kommer till sist den ryska befolkning resa sig mot ledningen. Putin är livrädd för att en upprepning av arabiska våren ska ske i Ryssland och dess lydstater. Ukraina har redan gått den vägen och i Belarus och nu senast i Kazakstan så finns det en växande rörelse för att göra sig av med sina Rysslands vänliga diktatorer.
Putin är inte rädd för Nato. Han är rädd för demokrati och är beredd att göra vad som helst för att undvika det. Han har spenderat dom senaste 10-15 åren på att undergräva västs demokratier med god hjälp av SD-människor och andra korkade människor som istället för att själva anstränga sig och få en bra utbildning och jobb, anklagar invandrare och andra grupper i samhället för att ha orsakat deras misslyckade liv.
Tror tyvärr att denna klump med misslyckade hatiska människor lyckats förstöra så mycket i Sverige att vi aldrig kommer hitta tillbaka till det Sverige jag växte upp i på 80 talet. Vi var långt ifrån perfekta men vi hade en bra gemenskap och stod jäkligt starka på de flesta områden.

Det h är blev ett långt och något uppjagat inlägg från mig men jag stör mig verkligen på idioter.
Välkommen till Flashback. Ditt första inlägg får godkänt, men skyll inte allt på SD. SD växte inte fram ur ingenting, utan genom decenniers ansvarslös invandrings- och integrationspolitik.
Nästan allt som SD tidigare förespråkat har först idiotförklarats eller brännmärkts av övriga partier för att några år senare anammas av de andra partierna som deras egna förslag.
2022-01-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RLKing
Att vara alliansfri är absolut inte att ha ryggrad. Det är otroligt fegt och totalt omdömeslöst.
Mitt scenario var hypotetiskt. Men jag vet att du inte förstod det.
Men även en hypotes är inte 100% osannolik.
Skulle Ryssland få för sig att inleda en attack mot Sverige skulle vi inte klara 24 timmar.
Med Nato i ryggen skulle Ryssland inte ens tänka tanken. Där har du svaret till varför vi bör vara med i Nato.
Det kan vem som helt räkna ut.
Och för att citera försvarsministern ” vi kan inte utesluta ett angrepp på Gotland ”.
Varför tror du Ryssland har siktet inställt på Ukraina ? Jo för dom inte är med i Nato….inte heller det är särskilt svårt att lista ut

Du utgår ifrån att Ryssland attackerar utan någon som helst anledning bara för att dem kan. Att gå med i Nato lär ju bli en anledning att bli attackerad i ett potentiellt världskrig. Sverige har varken en rysk minioritetsbefolkning och ingen som helst historia rent geografiskt med Ryssland.

Du bör nog läsa på lite historia om Ukraina, USAs och Rysslands intressen innan du drar din slutsats. Maidan var finansierat av väst för att strypa Rysslands intressen, precis som de ryska rebellerna är finansierade för att återta dem. Varför tror du ryssland drog sig tillbaka efter att i princip tagit över georgien? Jo för att dem säkrade de intressen i norr de redan hade.

Där av kommer inte Sverige bli attackerat bara för att vi inte är i Nato. Sluta med Aftonbladets sosse propaganda.
2022-01-16, 18:27
Medlem
Därför låtsas dessa Natoanhängare att ryssen ska anfalla

Citat:
Men anfallet mot Sverige är ett totalt orealistiskt krigsscenario, inte ens våra sämre thrillerför-fattare skulle komma på något sådant. Låt oss ändå göra tankeexperimentet:

Putin blev spritt språngande galen, anföll och ockuperade EU-landet Sverige och lyckades mirakulöst klara sig undan den följande revolten hemma.

Citat:
USA och Nato startade inte världskrig för vår skull, eftersom vi inte var med i Nato. Men från och med nu befann sig Ryssland de facto i krig med hela EU. All handel avbröts, alla kulturella och ekonomiska band klipptes av, alla ryska tillgångar inom EU beslagtogs i en eller annan form. USA skulle knappast kunna inta någon annan politisk hållning. Ryssland hade därmed drabbats av det största politiska nederlaget i landets moderna historia. Även en spritt språngande galen Putin skulle lätt kunna förutse denna utveckling.

Citat:
Och vad vore vinsten med att anfalla och ockupera Sverige?

Jag skulle gärna vilja höra Jan Björklund eller någon av de andra Natoliberalerna svara på den frågan. Det funnes ju ingen vinst, bara enorma kostnader.

Om Sverige då, för att i onödan försäkra sig mot det ryska vansinneskriget, gick med i Nato, vad skulle det kosta?

En hel del. För att leva upp till Natoländernas militära standard måste vi minst fördubbla våra försvarsutgifter. Och då blev det till att köpa mycket militär utrustning från USA för att ”harmonisera” oss med länder som Rumänien och Estland. På kredit visserligen.

Från och med nu skulle vi också vara formellt allierade med skurkregimen i Turkiet som inte bara bedriver krig mot den egna befolkningen utan också på egen hand var nära att starta krig mot Ryssland.

Citat:
Om Sverige går med i Nato innebär det slutet för vår självständiga neutralitetspolitik. Vi har då kollektivanslutits till USA:s utrikespolitik. Allt snack om varje medlemslands självständighet är bluff. Små länder har inget att säga till om, det är USA som bestämmer.

För varje normal svensk bombliberal vore detta förstås en våt dröm. Hur angenämt vore det inte att bli liberal utrikesminister under sådana förutsättningar?

Men argumentet om en till USA kollektivansluten utrikespolitik är inte så klokt att föra fram öppet. Det är ingen vinnare. Och därför låtsas dessa Natoaktivister att Ryssland kan anfalla oss när som helst. Det där sitter i vårt svenska dna, inget land har haft så många krig mot Ryssland (fast med plusstatistik) som vi. Men det är bara rökridåer. Det handlar om att döda den svenska utrikespolitiken, inget annat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7lyn3v/darfor-latsas-dessa-natoanhangare-att-ryssen-ska-anfalla
2022-01-16, 18:28
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NemoSobrius
Många SD väljare gillar Trump och hans politik. Glöm inte att Trump avgudar Putin och skulle antagligen inte lyfta ett finger för att hjälpa Europa om Putin bestämde sig för att gå i krig och Trump var president.
Långsökt, jag tror inte att den vanlige SDaren diggar putin.
2022-01-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Härligt första inlägg. Man får absolut inte några NPC-vibbar här inte

Du har så fel så du fattar inte. Är borgerlig men trivs bättre i den höger som fanns på 80 och 90 talet.
2022-01-16, 18:30
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7lyn3v/darfor-latsas-dessa-natoanhangare-att-ryssen-ska-anfalla

Jag vet inte om någon redan berättat det här för dig men Sverige är i praktiken redan medlem i Nato. Det är mer en formalitet nu än inte.

Citat:

Typ alla som jag träffat i Sverige som gillat Putin på något sätt har varit SDare. Det är kanske inte samma sak som det du sa, men det är fortfarande någon sorts indikation.
2022-01-16, 18:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo

Jan Guillou är ju en känd Bagdad-bob i vissa frågor, däribland Ryssland och Islamism.
Hans analys är därför helt förutsägbar.
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Jag vet inte om någon redan berättat det här för dig men Sverige är i praktiken redan medlem i Nato. Det är mer en formalitet nu än inte.

Typ alla som jag träffat i Sverige som gillat Putin på något sätt har varit SDare. Det är kanske inte samma sak som det du sa, men det är fortfarande någon sorts indikation.

Jag väljer Putin framför exempelvis Annie Lööf, Macron och andra galna globalister.

Vad är problemet?
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron

Jag gillade Löfvén på något sätt (specifikt på covidsätt).

Det finns inga svenskar som vill se Putin styra Sverige. Bara glöm!
2022-01-16, 18:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag kan sträcka mig så långt som att det har funnits en beklämmande ambivalens hos SD:s ledning när det gäller Putin. Den vanliga SD:aren tror jag dock inte är Putin-anhängare, även om Putin jobbar på detta genom att infiltrera SD-vänliga Alt-mediasidor som Samnytt.

Här är ett exempel där man raljerar om hela situationen (även om jag inte gillar Tokai):
https://samnytt.se/c-topp-hacklas-efter-okunnigt-uttalande-om-ryska-fartyg-i-ostersjon/
Senast redigerad av Enterprise 2022-01-16 kl. 18:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in