2022-01-16, 11:47
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Vem säger att man inte har respekt för förintelsens offer genom att kalla sig överlevare? Slå upp ordet, så får du se att det har en bredare betydelse än du tror. Sedan har Stockholms syndromet även kallats Norrmalms syndromet om vi nu ska ta itu med det.
Mvh stolt Överlevare från incest i hemmet

Varför ”ta itu med det”? Kände du dig tillrättavisad? Inte min mening, men jag som i huvudsak stockholmare använder inte ordet Stockholmssystemet, det låter löjligt att i Sverige associera vår huvudstad med en marginell psykologisk företeelse.

Norrmalmtorgssymdromet är det ursprungliga namnet och Stockholmssymdromet användes utomlands, men har senare pga inflytandet pga filmer mm börjat användas även i Sverige.

Och nej, bara för att några använder ”överlevare” i annan betydelse det inte att det är önskvärt eller respektfullt. Det leder (medvetet eller ej) till en relativisering av förintelsens offer.
Citera
2022-01-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasmine4555
Vet inte. Syfta på bilderna som kommer upp.

Hmm, jag får inte upp någon bild som stämmer överens med mannen i filmen…?
Citera
2022-01-16, 12:38
Medlem
Jasmine4555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsS
Hmm, jag får inte upp någon bild som stämmer överens med mannen i filmen…?

Bläddra ner. En tidningsartikel
Citera
2022-01-16, 13:21
Medlem
Lonlines avatar
Citat:
Bläddra ner. En tidningsartikel
Den om ridskolan? Tycker mig se att han har samma jacka 😊
Citera
2022-01-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Patrik Sjöberg och en moderat riksdagsledamot kallar sig ”överlevare” i en debattartikel om sexbrott mot barn i Expressen. Jag vet att även Elaine Eksvärd en längre tid har kallat sig det.

Visst är det hemska saker de varit utsatta för, men det låter oerhört illa att när kallar sig överlevare, som att de ska jämställas med de som överlevt förintelsen.

Patrik Sjöberg kan ju kalla sig någonting annat, mindre stötande, eftersom ”överlevare” är så intimt förknippat med nazismens offer som var dödsdömda men överlevde mot alla odds.

https://www.expressen.se/debatt/stoppa-tystnadskulturen--kring-sexbrott-mot-barn/

Det är en term som kommer från USA, som vanligt. Där kallas alla som utsatts för något för överlevare, "survivor". Termen är inte reserverad för förintelsen.
Citera
2022-01-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonline
Den om ridskolan? Tycker mig se att han har samma jacka 😊

Obehagligt att en så störd människa engagerar sig i en ridskola.
Citera
2022-01-16, 15:38
Medlem
Lonlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndjansoldatHerkko
Obehagligt att en så störd människa engagerar sig i en ridskola.
Usch. Hoppas dom utreder vad han kan ha ställt till med där. Finns ju många småtjejer som söker sig till ridskolor 😔
Citera
2022-01-16, 15:59
Medlem
Klickiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Varför ”ta itu med det”? Kände du dig tillrättavisad? Inte min mening, men jag som i huvudsak stockholmare använder inte ordet Stockholmssystemet, det låter löjligt att i Sverige associera vår huvudstad med en marginell psykologisk företeelse.

Norrmalmtorgssymdromet är det ursprungliga namnet och Stockholmssymdromet användes utomlands, men har senare pga inflytandet pga filmer mm börjat användas även i Sverige.

Och nej, bara för att några använder ”överlevare” i annan betydelse det inte att det är önskvärt eller respektfullt. Det leder (medvetet eller ej) till en relativisering av förintelsens offer.

Överlevare är ett ord som kan användas av den som vill utan att visa mindre respekt för förintelsen. Mitt sista svar i denna fråga.
Citera
2022-01-16, 18:26
Medlem
Blaisens avatar
Citat:
Googla R*ger N*lsson Höör

Hur säkert är det här?
Citera
2022-01-16, 18:33
Medlem
Jasmine4555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaisen
Hur säkert är det här?

Du ser ju att det är han på bilderna. Om du kollar dumpens inlägg kan du även se att han är en av dom få som använder sitt riktiga namn. Man får lägga ihop 1+1 samt läsa kommentarer osv.
Citera
2022-01-16, 18:41
Medlem
bomhulls avatar
Hoppas någon kontaktar hans fru och arbetsplats. Han är ju riktigt sjuk
Citera
2022-01-16, 19:14
Medlem
Jasmine4555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Hoppas någon kontaktar hans fru och arbetsplats. Han är ju riktigt sjuk