Citat:
Tallar runt ämnet? Jag har besvarat några frågor runt eventuellt sätt att slå ut Forsmark utan att ge sig på reaktorbyggnaden.
Om du är insatt i läget där så vet du förbannat väl varför också och varför det "bara" är Gotland men även Öland och Oskarshamn?
Mobilisering av Gotland var dessutom påbörjad innan incidenterna med drönarna.
Man börjar nånstans, höjs läget så blir det mer mobilisering, det är inte så att man bortser från övriga Sverige.
Strategiskt är Gotland viktigt, det är jag övertygad om att du vet?
Självklart hade det varit optimalt om man fått ner eller iaf lokaliserat EN drönare, varför det inte skett lär vi bli varse.
Om du är insatt i läget där så vet du förbannat väl varför också och varför det "bara" är Gotland men även Öland och Oskarshamn?
Mobilisering av Gotland var dessutom påbörjad innan incidenterna med drönarna.
Man börjar nånstans, höjs läget så blir det mer mobilisering, det är inte så att man bortser från övriga Sverige.
Strategiskt är Gotland viktigt, det är jag övertygad om att du vet?
Självklart hade det varit optimalt om man fått ner eller iaf lokaliserat EN drönare, varför det inte skett lär vi bli varse.
Nej jag kan inte se Gotland som en lämplig ö att vistas på för ryssen till vida han inte har grävt sig en tunnel. Det är en hel del vatten där i mellan som ryssen i så fall har att hålla som säkrat med oss, USA och NATO på sig dag som natt.
Gotland var viktig för försvar en gång i tiden då man använde kanoner och att flaggor skulle hissas på besutten mark, att man slogs om kobbar o skär, sätta flaggan kosta vad det ville.
Givetvis så tillhör Gotland oss men att den strategiska nyttan för Rysslands del är stort överdriven, tja att kommer den den billigt så men att så ser inte positionerna ut.
Jag stort förvånad över att den gamla förmodade ryska doktrinen är helt borta ur leken.
Den som Norge och Finland fortsatt tar upp och sätter sitt försvar efter, vinner Ryssland där då behöver dom inte Östersjön till mer än civil frakt och nog sagt om den saken.