2022-01-16, 14:30
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
fyra drönare luskade över våra kärnkraftverk och en polishelikopter var allt som vi förmådde att svara med, det kallar jag för en satans stor lucka i vårat försvar om det nu är så att en rysk insats står

Vad ser du själv hade varit en lämplig åtgärd med enbart ett larm om drönare vid Forsmark?

Menar inte att det gjorts tillräckligt, undrar bara vad du finner lämpligt?
Citera
2022-01-16, 14:42
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Det inte din o min sak att bedöma vad som är väsentlig information och vem är du att mästra och förmana?

Vem har jag mästrat och förmanar?

Jag avgör vad jag själv vill berätta och vad jag anser är väsentlig information, du avgör inte vad jag ska berätta.
Du motsäger dig själv

Kan vi gå topic nu
Citera
2022-01-16, 14:46
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Nej men jag förbehåller mig rätten att inte avslöja saker som jag anser kan vara skadligt, det är inte för att verka märkvärdig.

Vi har inte haft en sån tydlig provokation på många år och mycket rör Gotland om du läser på.

Sverige ska förbli neutralt i mitt tycke.

Vad som hände i Forsmark lär vi få veta, om beredskap på plats var usel.
Lokalpolisen ger jag inte mycket för men det är dom som ska tillkallas, kan hålla med om att det inte är optimalt.

Det är ingen här som har bett dig om någonting utan att det är du själv som tallar i kring ämnet.
Jag behöver inte läsa på om Gotland då jag vet om det mesta.
Men att Gotland är bara en liten del av Sverige, den här drönar incidenten väcker frågor om hur det står till med säkerheten i stort, det råder lite så Grönköping Kling och Klang över det hela.

Inte värst optimalt nej, det hade varit mumma det att få ned en drönare eller allra helst följa den till lyan där operatörerna fanns och ta bilder eller rent av haffa dem, kunde man sedan bevisa att det är Ryssland ja då stod ju Ryssland där med brallorna nere.
Citera
2022-01-16, 14:51
Medlem
Fizzbacks avatar
Citat:
Sverige ska förbli neutralt i mitt tycke.

Att använda ordet förbli blir väldigt fel, eftersom det utgår från att Sverige skulle vara neutralt sen tidigare.
Citera
2022-01-16, 14:51
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Vad ser du själv hade varit en lämplig åtgärd med enbart ett larm om drönare vid Forsmark?

Menar inte att det gjorts tillräckligt, undrar bara vad du finner lämpligt?

En täckande hög beredskap när det väl krävs, vi har plan, vi har helikoptrar, vi har sjöstridskrafter, vi har jägare.
Använd dem!
Bra övning om inte annat.
Citera
2022-01-16, 14:55
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Att använda ordet förbli blir väldigt fel, eftersom det utgår från att Sverige skulle vara neutralt sen tidigare.

Ja om man är en bokstavstrogen, det finn ingen som är neutral och att det vet alla parter om.
Det fina med att vara neutral är det att ändå kunna föra sin egen politik så som det gagnar det egna landet bäst.
Citera
2022-01-16, 14:55
Medlem
ZugMaskins avatar
Finns det något som bekräftats angående dessa drönare? Dvs vilka/vem ligger bakom detta? Och vad vill man förmedla? De ville bli upptäckta i alla fall, den saken är väl ganska klar.
Citera
2022-01-16, 15:01
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Det är ingen här som har bett dig om någonting utan att det är du själv som tallar i kring ämnet.
Jag behöver inte läsa på om Gotland då jag vet om det mesta.
Men att Gotland är bara en liten del av Sverige, den här drönar incidenten väcker frågor om hur det står till med säkerheten i stort, det råder lite så Grönköping Kling och Klang över det hela.

Inte värst optimalt nej, det hade varit mumma det att få ned en drönare eller allra helst följa den till lyan där operatörerna fanns och ta bilder eller rent av haffa dem, kunde man sedan bevisa att det är Ryssland ja då stod ju Ryssland där med brallorna nere.

Tallar runt ämnet? Jag har besvarat några frågor runt eventuellt sätt att slå ut Forsmark utan att ge sig på reaktorbyggnaden.

Om du är insatt i läget där så vet du förbannat väl varför också och varför det "bara" är Gotland men även Öland och Oskarshamn?

Mobilisering av Gotland var dessutom påbörjad innan incidenterna med drönarna.
Man börjar nånstans, höjs läget så blir det mer mobilisering, det är inte så att man bortser från övriga Sverige.
Strategiskt är Gotland viktigt, det är jag övertygad om att du vet?

Självklart hade det varit optimalt om man fått ner eller iaf lokaliserat EN drönare, varför det inte skett lär vi bli varse.
Citera
2022-01-16, 15:01
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
Finns det något som bekräftats angående dessa drönare? Dvs vilka/vem ligger bakom detta? Och vad vill man förmedla? De ville bli upptäckta i alla fall, den saken är väl ganska klar.

Japp och att jag väntar spänt på någon form av klargörande.
Citera
2022-01-16, 15:03
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Japp och att jag väntar spänt på någon form av klargörande.
Hänger inte med riktigt här. Vad menar du?
Citera
2022-01-16, 15:03
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback

Sant, vi har samarbete med NATO på vissa plan men jag menar att vi inte ska dras in mer
Citera
2022-01-16, 15:08
Medlem
Itowks avatar
Citat:
En täckande hög beredskap när det väl krävs, vi har plan, vi har helikoptrar, vi har sjöstridskrafter, vi har jägare.
Använd dem!
Bra övning om inte annat.

Håller med att vi ska nyttja våra resurser bättre men när larmet gick så var det bara en drönare konstaterad vid Forsmark.
Att skicka iväg FM direkt när det kunde vara en civil idiot som flög med sin leksak är knappast försvarbart.

Att man däremot inte agerar på plats är anmärkningsvärt om det inte är så att man försökt ta ner den men misslyckats pga avstånd, vind mm. Man har befogenhet att skjuta ner.

Vi kan vara överens om att det sannolikt brustit nånstans och jag är övertygad om att det kommer fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in